bara en fundering, med bilnycklen med sig har man en bra kodad sändare, och den vore trevlig att annvända till mera, men jag gissar att det är svårt? att separera den mottagaren från rsten och kunna annvända tillnågot vettigt?
någon som försökt eller gjort det?
hur inbyggd sitter larmdelen vw?
Re: hur inbyggd sitter larmdelen vw?
Den kör väl antagligen rullande koder, vilketär lite dumt om du ska ha den till annat, delvis för att om du trycker för många gånger på sändaren utan att bilen "hör" det så blir dom ur sync och du kan inte larma av/låsa upp bilen.
Re: hur inbyggd sitter larmdelen vw?
ok, det var intressant..?
är det därför min reservnyckel till passaten inte funkar?
hur får med dem i sync igen?
är det därför min reservnyckel till passaten inte funkar?
hur får med dem i sync igen?
Re: hur inbyggd sitter larmdelen vw?
Googlesök på VW resync key gav bland många andra detta svar: http://www.vwpartsvortex.com/how-to-program-key-for-vw
Re: hur inbyggd sitter larmdelen vw?
I en del (troligen de flesta) system med rullande koder sänder man en kodsträng där en del är klartext och en del är den rullande koden.
Klartexten innehåller då typiskt ett statiskt sändar-id och knapp-info och dessa delar kan man ju använda till att styra annat där man ställer låga eller inga krav på säkerhet.
Förutom det nämnda problemet med kodfönsterstorleken gäller det ju att hålla sig utom räckhåll för bilen när man fjärrmanövrerar sina "andra grejor".
Men om det handlar om att återanvända gamla bilnycklar (utan tillhörande bil) så är ju dessa saker inget problem. Det är ganska lätt att läsa av kodsträngen men att verifiera den rullande delen varierar mellan besvärligt och omöjligt - man måste ha algoritmen och sen används ofta ett inpräglat frö.
Klartexten innehåller då typiskt ett statiskt sändar-id och knapp-info och dessa delar kan man ju använda till att styra annat där man ställer låga eller inga krav på säkerhet.
Förutom det nämnda problemet med kodfönsterstorleken gäller det ju att hålla sig utom räckhåll för bilen när man fjärrmanövrerar sina "andra grejor".
Men om det handlar om att återanvända gamla bilnycklar (utan tillhörande bil) så är ju dessa saker inget problem. Det är ganska lätt att läsa av kodsträngen men att verifiera den rullande delen varierar mellan besvärligt och omöjligt - man måste ha algoritmen och sen används ofta ett inpräglat frö.
Re: hur inbyggd sitter larmdelen vw?
hann aldrig testa, bytte batteri sen funkade den.Rohan skrev:Googlesök på VW resync key gav bland många andra detta svar: http://www.vwpartsvortex.com/how-to-program-key-for-vw