Tänkte beställa från dirtypcbs.com, några frågor. Diptrace

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PopUnoNkoK

Tänkte beställa från dirtypcbs.com, några frågor. Diptrace

Inlägg av PopUnoNkoK »

Hej

Tänkte beställa mitt första kretskort. Innan jag skickar iväg beställningen tänkte jag ställa några frågor.
Syftet med kortet är att få en bra utgångspunkt för lite olika typer av sensorer till MySensors.

Fråga1:
När jag exporterar designen, räcker det att tänka på att ha dessa filendelser på de olika lagrena?

Kod: Markera allt

Extension – Layer
GTO	– Top Silkscreen (text)
GTS	– Top Soldermask (the ‘green’ stuff)
GTL	– Top Copper (conducting layer)
GBL	– Bottom Copper
GBS	– Bottom Soldermask
GBO	– Bottom Silkscreen
GML/GKO/GBR*	– Board Outline*
TXT	– Routing and Drill (the holes and slots)
*Required
KÄLLA, (hittade ingen bra info på dirtyPCBs egen sida)

Fråga 2:
Om jag ritar eller skriver nåt med "TopSilk" över någon av lödöarna, kommer det att sabba lödöarna eller tas silkscreenen bort där automatiskt?

Fråga 3:
Brukar autoRouting ställa till problem i Diptrace? Kortet är allt annat än någon skönhet och AutoRouting fick jobba hårt. =) Men brukar det i praktiken bli några bekymmer när man kör autoRouting?

HMmm... Kanske kommer fler frågor.
image.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Tänkte beställa från dirtypcbs.com, några frågor. Diptra

Inlägg av Klas-Kenny »

1. Har ingen koll på dirtyPCB men det ser ut som att de vill ha filerna likadant som iTead om den där sidan du länkar stämmer. Och i så fall är det inte mycket mer än att se till att filändelserna stämmer, resten löser sig självt.

2. Vågar inte säga med 100% säkerhet, men brukar inte vara några problem enligt min erfarenhet.

3. Brukar och brukar, att köra en autorouter "korrekt" är lite av en vetenskap. Om man bara trycker på kör så blir det sällan vidare bra, även om det såklart kan *fungera* om det är väldigt okritiskt.
Men allvarligt talat, ditt kort ser inte precis avancerat ut. Lägg några timmar på att göra det manuellt istället, så får du garanterat ett bättre resultat (lägg upp här när du är klar vettja, så får du garanterat många bra tips) och framför allt så lär du dig mycket på det. Nuvarande design ser inte vidare vacker ut.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Själv brukar jag autorouta, backa, routa själv, autorouta igen, backa, routa mer själv ,autorouta.. osv.. sen när det börjar närma sig så låter man autoroutingen vara kvar och sen gör man ripup på dom värsta konstigheterna och routar om.

Iofs brukar mitt största problem vara att autoroutern inte lyckas routa kortet i slutändan, lyckas den och du inte tycker det blir alltför fult kan du ju köra på det, men efter ett tag blir man
ju fullkomligt allergisk mot "konstiga" routningar och bara måste fixa dom för sin egen sinnesro ;)
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag hade kunnat sätta pengar på att det var någon som (alldeles berättigat) skulle tycka att kortet inte var så vackert. =)
Jag har satt igång och testat att Routa manuellt men det återstår att se om det blir nå vackrare. =)

Vad säger ni om att köra GND som ett "plan" eller som "vanliga" banor? Fördelar/nackdelar?

Jag ska ta och lägga upp nåt nytt resultat snart.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad är ett "Vackert" mönsterkort?
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Nu har jag gjort ett exempel där jag routat manuellt. Sedan om det blev bättre eller sämre vet jag inte riktigt. =)
image (1).png
TomasL: Jag vill bara att det ska fungera. =) Däremot så när jag lär mig programmet så vill jag göra så "rätt" som möjligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Brukar alltid handrouta mina kort.
Här är det senaste: Dock lär jag få ändra saker och ting nu framöver, tur att jag inte beställt några kort än. 4 lager 990 komponenter
Om det är snyggt eller vackert, nä det vet jag inte , men vem bryr sig, bara det fungerar.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Ja, vi kan väl ganska tryggt konstatera att vi "spelar i olika ligor". =)
Om det där är vackert? Absolut!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ser betydligt bättre ut nu! :tumupp:
En sak jag undrar är du använder båda lagren på kortet eller om du tänkt göra det enkelsidigt?
Om du nu ska få det tillverkat av dirtypcbs så är det mest fördelar att kunna använda båda lagren.
En annan sak du nog skulle kunna göra är att öka bredden på ledarna endel.
PopUnoNkoK skrev:Nu har jag gjort ett exempel där jag routat manuellt. Sedan om det blev bättre eller sämre vet jag inte riktigt. =)
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag har gått och hållit tummarna att ingen ska komma med någon konstruktiv kritik. Jag blev för otålig och beställde igår. =)
Så nu får vi se hur det går. Det är juh inte så farligt dyrt men väntetiden är desto värre.

Jo jag använder båda sidorna.

Ledartjockleken hade jag faktiskt tänkt på i något skede men det glömdes bort. Mitt resonemang var att bredda de ledare som går till flera paddar. Alltså GND och 5v. Men som sagt det glömdes bort. :(
fram.JPG
bak.JPG
Rout.JPG
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

var är jordplanet?

Swech
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Inget jordplan gör att RF strömmar kommer flyta i signal-ledarna. Kan orsaka interna störningar och ger dålig RF-prestanda då antennen inte har något jordplan att spegla sej i.
Enklast modd av nuvarande kort hade varit med jordplans-fill på bägge siodor.
Som ett möjligt efterhands-plåster kan man ta ett tomt PCB och placera tätt intill som ett tredje jordlager med så många anslutningspunkter som möjligt emellan de bägge korten eller en skärmkåpa, men det är inte inte helt enkelt vid 2.4 GHz att få stabil signal-jord på detta sättet då det blir för hög tranmissionsimpedans för signalerna medans nuvarande signal-loopar erbjuder litet motstånd mot överlagrad 2.4 GHz.
Nuvarande jordslinga är så dålig den kan vara ur RF-synpunkt med RF-chipet sittandes näst sist och en fjuttig avkoppling som allra sist=> maximal jordloop.
Att låta jord/Vcc gå hela varvet runt ett PCB i olika banor innan man når RF-kretsen är att be om problem, och inte bara med RF-kretsen.
Koppartejp och en hög med välplacerade SMD kondensatorer kan motverka loopen.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Ok.

Jag hör juh lång väg att jag inte borde ha haft så bråttom. =)

Så, om jag gör ändringar.

1: Jordplan, ska jag ha detta på bägge sidor?

2: Placera RF modulen så nära VCC (3.3v) och Jord som möjligt.

3: Något mer?

Jag gissar nästan att jag inte kommer att vänta och testa när dessa kort kommer. Alltså att jag kommer att modifiera och beställa igen. Så alla tips mottages fortfarande varmt.

Tack för svaren, som ni märker är jag alldeles ALLDELES grön på korttillverkning.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag verkar kunna ändra i Ordern fortfarande. Vi får se om jag hinner göra lite ändringar innan dom "låser" ordern.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Det finns en hel del att önska vad gäller routingen på en trots allt väldigt enkel design men det är lite för krångligt att förklara.
Några enklare saker, som om det fixas nog skapar en betydligt bättre fungerande krets:
Jordplansfill på bägge sidor med gott om genomplätteringar för att förbinda öar på resp sida. Det kan inte bli för många genomplätteringar. Några ledningar kan routas bättre för att få större sammanhängande jordplans-öar. Praktiskt är det onödigt att dra ledningar mellan kapselben och under kapslar om det inte är nödvändigt. Dessutom är det värdefullt att hellre ha jord under, närmast kapseln.
Förbind resp kapseljord till detta jordplan utan grissvansar. Dra separat Vcc till resp kapsel och en SMD konding nära resp kapselanslutnings Vcc till jordplanet. Inte heller på kondensatorernas anslutning vill man ha grissvansar utan ta kortaste vägen till jordplanet med en värmeisolering på jordplanet.
På Vcc ingång kan man lämna plats för en SMD kondensator typ 100nF och en tantal på några uF.
Enklast drar man en separat Vcc till resp kapsel från spänningsingången, eventuellt spännings-rippel mellan kapslarnas Vcc blir minst så. . Undvik att dra Vcc runt hela kretskortet.
Analoga ledningar håller man gärna åtskilda från digtala, om det nu finns analoga signaler.
Anledningen till SMD kondensatorer är att trådade kondensatorer är i stort verkningslösa vid 2.4 GHz eller i värsta fall försämrar avkopplingen.
Inget jordplansfill eller signalledningar under antennen, men däremot jordplan på sidorna, så att evt signalledningar får RF-stabilt jordplan mellan sej och antenn.
Skriv svar