Sitter och skissar lite på ett ganska enkelt schema men ville ändå höra mig för vad jag missar.
Mitt första schema syns nedan men jag tror det behöver lite förklaring:
- - Till vänster är 4 st LDR:er. Då jag inte fått hem dom än så vet jag inte lämpligt spänningsdelningsmotstånd, därav saknas detta värde i nuläget. Oavsett så plockas värdet in på 4 st ingånger till en µC.
- Till höger är 4 st små DC-motorer. Dessa hade jag tänkt strömreglera genom en MOSFET. Regleringen sker genom ett shuntmotstånd och spänningsfallet återmatas till µC:n som sedan driver gaten genom en D/A-utgång.
Jag fick bara plats med gate och pulldown-motstånden på "första" MOSFET:en men detta ska sitta på alla.
- Matningen är i nuläget 2 st AA eller eventuellt 2+2 AAA. I vilket fall så siktar jag på 3V matning.
- µC är ej bestämt än men fråga om detta kommer nedan
1. Då dessa motorer eventuellt kommer slås på och av i ganska rask takt (kanske runt 1Hz) så gissar jag att det kan producera en hel del störningar. Vad kan jag göra för att inte introducera detta på varken matningen eller skada MOSFET:en?
2. När det kommer till µC så lutar det åt Arduino-hållet i nuläget men det jag skulle behöva hjälp med är om ni vet något litet Arduino-kort som jag kan gå lågt på med matningen (2V?) samt innehåller minst 8 A/D-kanaler och 4 st D/A kanaler?