Binär klocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M!k@el
Kontakt:

Binär klocka

Inlägg av M!k@el »

tänkte bygga denna på digitaltekniken på skolan men en liten fråga är det någon som byggt en liknande fungerande eller som skulle kunna ta en liten titt ifall något borde bytas i schemat :wink:
http://ourworld.compuserve.com/homepage ... /clock.htm

Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Har inte läst chemat men tycker att det är en bra ide.

Jag skulle vända bittarna 90grader så att staplarna går uppåt. Så får man tiden vänster till höger som vanligt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Grunden ser bra ut men jag skulle ändra på två saker:

1. Tidbasen. Den tar nätfrekvensen och delar ner den till lämpligt värde för räknaren. Jag skulle ersätta denna med en kristalloscillator. Dessutom kan schemat vara för den amerikanska delen av världen, vilket gör att klockan skulle gå fel med 50 Hz nätspänning. En kristallbaserad tidbas gör dig helt oberoende av matningsskälla - den fungerar även på batteri om du vill.

2. 5V-regulatorn - ersätt den med en traditionell 7805 eller motsvarande. Enklare och driftsäkrare. Skall den drivas av batteri finns det andra lösningar (inklusive switchade varianter).
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Illuwatar:
jag såg det där med frekvensen så kommer nog fixa något annat där så jag får 60Hz eller 50Hz beroende på vad det ska vara.

Ska kolla om jag kan få skolan att stå för prylarna =)
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Jag skulle lägga till en LED för "tens of hours" så att den kan visa 24-timmarsdygn. Sen... visst det är kul att det blinkar mycket, men visst blir det stiligare med bara minuter och timmar?

...och så skulle jag göra allt med bara CPLD, men det är kanske bara jag 8)
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

DennisD7:
Jo det att man skulle ha så den kan visa 24-timmar vore bättre men sedan så kan man ju ändå har kontakter för sekunderna men sedan kan man ju välja om man vill ha LED´s där eller inte :) någon som kan hjälpa mig hur jag ska få 24 timmar ska kolla själv men behöver nog lite hjälp :wink:
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Jo det är ju sant :)

Hmm, en vild gissning är ju ben 11, för att få den extra LEDen. Sen måste den ju känna av den 25:e timmen i stället för den 13:e timmen för att nollställa klockan.

"I used 3 diodes to detect the 13th hour (10 +1 +2 =13)"

--> det gör han ju tydligen på ben 13, 3 och 5. Motsvarigheten för 25:e timmen borde väl vara (20 +1 +4 =25), dvs ben 11, 3 och 6.

Är jag helt ute och cyklar får någon säga till!
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

jao de du beskrev där verkar ju vara logiskt ska kolla på databladet då jag kommer hem...
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

kollade igenom det nyss o kom fram till samma sak som DennisD7 ritade om schemat så ni ser hur det blir så ni kan säga om det är rätt eller fel.
Nya:
Bild

Gammla:
Bild
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Jag har byggt denna: http://www.hanssummers.com/electronics/ ... /index.htm

Fungerar ganska bra, vet inte om det är konstruktionen eller något slarv vid bygget men det händer då och då att den hoppar två timmar istället för en osv, rätt irriterande. Men den är iaf anpassad för våra 50Hz.

Såhär blev den http://bilder.ragnwald.com/?album=klockhus
Skriv svar