Jag köpte en kina-ATV med dålig tändspole(för svag gnista). elen är under all kritik på dessa, som allt annat som kommer från detta förlovade land.
Det är en 2-takt som har en spole under svänghjulet, som är direkt kopplad till en annan spole. och på detta vis skapas gnistan.
inga brytare, inga CDI-boxar, bara 2 spolar. frågan är nu om det går att göra en ny, eller hitta en som kan fungera.
Resistanser jag mätt:
spole i svänghjul: 80Ohm
mellan tändkabel och jord:4.8KOhm
mellan "utstickande sladd ur tändspolen" och jord: 700-800MOhm
(denna spole fungerar, men väldigt svag gnista)
Jag har testmätt en annan liknande tändspole:
mellan tändkabel och jord: 4.0KOhm
mellan "utstickande sladd ur tändspolen" och jord: 0.7-1Ohm
Min fundering är att antingen är det någon slags elektronik i originalspolen, eller så behöver man bara hitta rätt spole.
någon som har en fundering?
Göra egen tändspole till atv?
- frownlayer
Re: Göra egen tändspole till atv?
troligen någon slags cdi, dissikera snyggt och kolla, om inte annat så ser du trådtjocklek och kan linda om den dåliga
Jag har samma problem med en liten mini-mc jag har, det finns flera billiga ersättningsspolar på ebay, tyvärr ingen likadan som min om man ska lita på bilderna..
- frownlayer
det enda jag hittat i närheten är en tändspole med inbyggd CDI till en tomos med a35 motor.
Jag har testat att dela på spolen med den är så väl ihopbakad så det går nog aldrig få ut något från den.
får väl testa att såga isär den istället.
Här är ett elschema som stämmer bra med motorn som jag beskriver ovan. frågan är om det bara är att köpa en sån.

Jag har testat att dela på spolen med den är så väl ihopbakad så det går nog aldrig få ut något från den.
får väl testa att såga isär den istället.
Här är ett elschema som stämmer bra med motorn som jag beskriver ovan. frågan är om det bara är att köpa en sån.