Jag skulle behöva lite hjälp med att bygga elskåpet till min CNC-maskin. Har tänkt köpa en plåtkapsling 500x400x220 eller liknande och sätta i en DIN-skena med kopplingsplintar.
Men hur gör man? Alla kablar är väl tänkta då att gå till kopplingsplinten och sedan därifrån vidare till styrkort, nätaggregat m.m.
Till stegmotorerna t.ex har jag tänkt köpa en 2x2-ledare med flätad skärm. Hur/var kopplar jag in flätan på dessa? Ska försöka 2D-cadda upp lite senare hur jag har tänkt. Vore kul om nån har bilder på sin installation.
Elskåp till CNC-maskin
Re: Elskåp till CNC-maskin
Har fixat ett skåp och lyft in lite komponenter.. Har tänkt ha bildskärm och tangentbord fäst på baksidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kabelflätan ansluter man ena ändan till jord vanligtvis. Är det till en plasma så har jag sett lite olika lösningar med jorddragning för att bli av med störningar.
Rita upp är bra, jag har precis gjort ett skåp och prylarna i det har nog dubblerats mot vad som först var tanken.
Rita upp är bra, jag har precis gjort ett skåp och prylarna i det har nog dubblerats mot vad som först var tanken.

Ja det är en plasma. Är det osmart att ha THC'n och matning till plasmaaggregatet i elskåpet tro med tanke på störningar? Vad behövs i högspänningsdelen? Nu har jag bara tryckt dit några plintar för skojs skull.
Angående jordning har jag sett att det finns en slags jordklämma som klämmer runt hela flätan på kabeln och läste att man tappar väldigt mycket av fördelen med skärmad kabel om man bara rullar ihop flätan och kopplar den till en plint som man normalt gör. Kan det stämma?
edit: Skärmanslutningsklämma heter de tydligen på elfa. Enormt dyra... 55-055-44
Angående jordning har jag sett att det finns en slags jordklämma som klämmer runt hela flätan på kabeln och läste att man tappar väldigt mycket av fördelen med skärmad kabel om man bara rullar ihop flätan och kopplar den till en plint som man normalt gör. Kan det stämma?
edit: Skärmanslutningsklämma heter de tydligen på elfa. Enormt dyra... 55-055-44
En sån där dyr klämma behöver du inte. Är det till för att snabbansluta skärmen på en kabel man kopplar ur ofta?
Det räcker med en vanlig kabelklämma i metall. Helst de som går ett helt varv runt kabeln så att du får bra anslutning hela varvet runt. De skall sitta rätt tight.
Du har rätt i att man tappar en hel del om man tvinnar skärmen till en lång korv som du skruvar i nån plint.
Skärmen skall anslutas i lådan nära där den passerar ut genom lådväggen.
Det räcker med en vanlig kabelklämma i metall. Helst de som går ett helt varv runt kabeln så att du får bra anslutning hela varvet runt. De skall sitta rätt tight.
Du har rätt i att man tappar en hel del om man tvinnar skärmen till en lång korv som du skruvar i nån plint.
Skärmen skall anslutas i lådan nära där den passerar ut genom lådväggen.
Är det OK att avsluta skärmen vid genomföringen i lådan kan du använda skärmade förskruvningar, ex 55-110-27
Inte billigaste alternativet men snyggt och enkelt. Annars kan ibland tillverkarens installationsanvisningar säga hur man ska skärma för att uppfylla deras krav, ex fortsätta med skärmen så nära ex frekvensomvandlarens anslutningar som möjligt.
Ett sätt vi ofta använder när vi bygger maskiner är att i botten i elskåpet utanför tätningarna sätta en kopparskena på distanser med klämbygel på som man ansluter till jord och som man skruvar alla kabelskärmar i. Använder oftast ÖlFlex skärmad kabel så det blir mycket grova skärmar i ett skåp.
http://www.elnu.se/index.php?lista=29&a ... materiel=1
Alt. en skyddsledarskena med bleck, skruv och ringkabelskor på skärmen.
Inte billigaste alternativet men snyggt och enkelt. Annars kan ibland tillverkarens installationsanvisningar säga hur man ska skärma för att uppfylla deras krav, ex fortsätta med skärmen så nära ex frekvensomvandlarens anslutningar som möjligt.
Ett sätt vi ofta använder när vi bygger maskiner är att i botten i elskåpet utanför tätningarna sätta en kopparskena på distanser med klämbygel på som man ansluter till jord och som man skruvar alla kabelskärmar i. Använder oftast ÖlFlex skärmad kabel så det blir mycket grova skärmar i ett skåp.
Alt. en skyddsledarskena med bleck, skruv och ringkabelskor på skärmen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Förskruvningen ovan gör att man får precis det man vill, att skärmen ansluts direkt i lådan vid genomföringen. Mycket bra alternativ. Man får både stabil dragavlastning, skärmning och tätning i ett. Lite dyrt och det kan vara svårt att få till klämningen om man vill ha den tight och fin.
Annars är kopparskenan helt ok också. Har man inte en tät skärmlåda så har man inte så stor vinst av förskruvning istället för kopparskenan.
Annars är kopparskenan helt ok också. Har man inte en tät skärmlåda så har man inte så stor vinst av förskruvning istället för kopparskenan.