Håller på med ett par ESC för en quadcopter, sitter och sätter på strumpor på kablarna så det ska se lite finare ut. ESC i fråga är HobbyKings Blueseries 12A och dessa har en limblobb över +5V GND och SIGNAL kablarna på kretskortet och denna blobb är mer eller mindre ivägen när man ska programmera om dessa ESC så en borttagning är nödvändig.
Så.. jag har inte haft problem innan, men just på detta SISTA kort så sitter limmet runt en diod så otroligt att den åker med. Som tur är så lossnar den bara från tennet och kortet i sig är oskadat. Någon tur åtminstone

Hur som, dioden sitter på inkommande SIGNAL kabeln som går till.. både RX och TX på Atmega8 på kortet.. Hmm.. Så min tanke är att det bara är för att denna ESC ska kunna kommunicera tillbaka exempelvis med det "programmeringskort" som finns till dessa för inställningar av rotationshåll av motor osv.. Så efter lite fundering så är det väl inte så konstigt..
Men, "problemet" jag behöver hjälp med är.. Jag kommer flasha om dessa och kommer inte behöva TX anslutningen utan det är bara RX som är nödvändig. Kan jag klara mig utan dioden!? Det är frågan..
Utan att ha schema för kortet eller att direkt rita upp det så kan jag försöka förklara.
Svart rektangel, bara inringat där dioden saknas. Grön rektangel, ett av de andra korten som är schysst. Signal tråden in, går till ett motstånd som sen går till RX pinnen på Atmega8. Så anslutningen där är ju klar.
För TX pinnen på Atmega8 verkar det gå såhär;
Signal tråden in, går till dioden som sedan går direkt till TX pinnen. Men här undrar jag om det stämmer, för det blir ju "IN" det också, dvs IN på TX pinnen. För när jag mäter med multimetern så kan signalen bara gå från Signal tråden och till TX pinnen, vilket känns skumt eftersom TX är UT i processorn och då blockerar ju dioden kommunikationen ut från kortet.
Funktionen således känns ju som IN på både RX och TX med skillnaden att RX har ett motstånd mellan Signal och processorpinne, medan TX har en diod åt "fel håll" - mot TX på processorn från Signal tråden.
Men så länge jag har en "direkt" anslutning mot RX pinnen (Signal ->motstånd ->RX pinnen) så bör det ju inte vara några problem. För SimonK programvaran som ska in på processorn skickar ju inte ut någonting från processorn, den tar ju bara emot styrsignalen.
Vad tycker ni om mitt resonemang? Givetvis skulle jag slänga på en 0603 diod.. om jag hade en.. Den som följde med i smältlimmet fick jag visserligen bort, men den saknar ena anslutningspinnen så det går inte att få tillbaka den

Har beställt ett sånt riktigt smart "verktyg" för att trycka ner över processorn för att programmera om dem, svindyrt! men kan ju vara bra för den storleken på Atmega's