Utrustning för att tillverka mönsterkort

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
FormerMazda

Utrustning för att tillverka mönsterkort

Inlägg av FormerMazda »

Det är lite som att jag ångrar att jag sålde min CNC-fräs jag byggde..

Men jag sitter nu med projekt efter projekt och bygger på experimentkort. Det funkar väl, men blir ju så mycket bättre med riktiga mönsterkort.
Jag har gått den vägen en gång, och den var förvisso smidig. Jag hade ett schema, sen valde jag komponenter till det. Sen fick jag hjälp med att cadda och fräsa fram mönsterkort. Billigt var det också, privat såklart.

Nackdelen är ju att man ibland vill ha fram sitt kort lite snabbare än vad man kan förvänta sig vid privat arbete. Samt att det kan bli lite tjatigt om det blir lite revisioner.

Så nu går tankarna i att skaffa en fräs/gravyr och nån bra programvara för detta.
Problemet är att bara hårdvaran blir svår att få under 5kkr (beggat hemmabyggt funkar), mjukvara ??kkr.
Ett annat problem är att inget är så enkelt som att rita ett schema och sen skapas ett autoroutat mönster som blir g-kod som maskin fräser ut.
Och där fastnade jag sist, brist på intresse och "ta sig tid" för det.

Så, för de pengar jag skulle behöva plöja ner kan jag köpa mycket mönsterkort.
* Ska jag ge upp och vara lite förutseende och ta väntetiden?
* Har det hänt nåt på marknaden? Finns kanske lösningar som ger mig det jag vill ha utan stegen med att vara CNC-proffs med verktygskunskap och allt?
* Är etsning ett alternativ? Har laserskrivare hemma, skriva ut på OH och uv-exponera, slabba med syror mm mm?
Nerre

Re: Utrustning för att tillverka mönsterkort

Inlägg av Nerre »

Termotransfer och etsa är väl vettigare än fotoresist kanske (mindre slabb).

Fräsa kort är väl typ det dyraste sättet man kan göra mönsterkort på? :) Bara billigt om man redan har fräs och gratis maskintid.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

"riktiga" kort kostar såpass lite så om du inte har panik varje gång så är det knappast lönt att fräsa / etsa / termo whatever....

Swech
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nej, att etsa är ett mindre problem. Att borra ett litet helvete.. Men om man behöver kortet typ NU så är det inget alternativ att beställa.

Kortaste tiden från tex PCBWing är 4 dagar och sedan tar det 1-2 dagar med fedex. Då kostar det ca 100$ plus frakt för ett 100x160 kort. Orkar du vänta i 10 dagar blir det avsevärt billigare.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Börjar summera med att lösningen för mig är att kolla på etsa på nåt vis, eller beställa.

Men själva caddningen, eller vad det nu kallas i detta samband, är en fråga oavsett.
Jag installerade diptrace hemma, och på en relativt kort stund fick jag en rendering av något som liknande ett mönsterkort.
Är det användbart för både en tillverkare eller för egen etsning? Vill minnas att det är gratis? (säkert med begränsning)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Vad du använder är mycket en fråga om preferenser. Själv använder jag KiCAD som är helt opensource och gratis, utan storleksbegränsningar.

Plottar till PostScript för egentillverkning och skriver ut på veläng på en laserskrivare. Exponerar med en UV-låda och framkallar med NaOH. Etsar med Natriumpersulfat.

Har en kompis med CNC-fräs där jag kan borra sådana kort som har många hål.

Skall jag beställa kort så plottar jag i Gerber och laddar upp filerna till PCBWing.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

För egen tillverkning så verkar ju termotransfer kräva mindre utrustning, förvisso kanske bara slippa UV-lådan. Men termotransfern verkar vara knölig att få till bra?
Å andra sidan så verkar UV-exponering också kräva sin man?

Finns det ett föredraget sett generellt bland folket ute? Eller är det som att fråga om det är PIC eller AVR som gäller? :D
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

UV-Exponering är en no-brainer när du en gång kalibrerat lådan. Hade en hembyggd först, före jag köpte en beg, dubbelsidig, med vacuumpump och timer.

Testade tonertransfer för lääänge sedan, men fick det aldrig att bli bra.

(Om ngn behöver en enkelsidig, hembyggd låda så är det bara att höra av sig för avhämtning)
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Jag skaffade en laserskrivare för runt 500kr för några år sen just för att köra toner transfer metoden. Har fungerat riktigt bra varje gång och är riktigt enkelt.

designa i diptrace
skriv ut på ett papper
klipp ut och testmontera komponenterna i pappret för att se att det passar
ta ett nytt papper och tejpa på en bit glansigt papper på samma ställe du klipte ut (själv papper från min gamla fysikbok)
skriv ut på nytt
placera på kopparlaminat och stryk över
låt det svalna
gnugga bort pappret i kalt vatten
inspektera svärtan
ta fram en stekpanna och lägg lite vatten i botten
placera en talrik i med vatten+etspulver
värm och rör om tills kortet ser bra ut

det är min process iaf, fungerar bra de få gångerna jag behöver ett kort snabbt.
205378_522426067796222_852349287_n.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

"Problemet" är väl att det är jobbigt att göra dubbelsidga kort om man etsar/fräser, det går ju men det brukar vara jobbigt att få sidorna precis över varann, man får borra styrhål och krångla, sen blir inte hålen genompläterade heller.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo. För komponenter med många ben kan det skilja en hel del om man inte har en väldigt bra laser.
Att löda små trådar istället för genomplätering är även så där lagom kul.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Där är jag inte än, dubbelsidigt alltså.
Vill egentligen bara kunna göra lite snyggare enkla kort när man bygger leksaker. Just nu håller jag på med en 4-kanals mosfet, och det är ju inte så avancerat, men skulle ändå bli bra mycket snyggare på ett "riktigt" mönsterkort än ett prototypkort. Speciellt när mosfetarna är ytmonterade..

Tonertransfer (samma som termotransfer?) innebär egentligen att man skriver ut på nåt där inte tonern kan "brännas in" av skrivaren och sedan gör man det med strykjärn på kopparn?
Det låter ju smidigt i mina öron.
elabbe

Inlägg av elabbe »

AndersG skrev:Själv använder jag KiCAD som är helt opensource och gratis, utan storleksbegränsningar.
Vet du om det går att använda till fräsning, exportera till något vettigt format för att göra fräsbanor utifrån? Eller kan du rekommendera något annat?
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Diptrace funkar säkert utmärkt om du redan har det installerat. Två lagers begränsning.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag kör med Diptrace och Linegrinder för att generera G-kod till fräsen. Tycker det funkar riktigt bra.
http://www.ofitselfso.com/LineGrinder/L ... yStep.html

--Per
Skriv svar