Hur driva gammal ringklocka?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jaste

Hur driva gammal ringklocka?

Inlägg av jaste »

Hej,

har en gammal ringklocka jag tänkte testa i ett projekt men vet inte riktigt vad den behöver för matning. Har inte heller möjlighet att få fram en spänningskub nu och testa omkring så tänkte kolla om nån på rak arm vet vad som ska driva denna, växelström eller likström och ca vilken spänning? Tusen tack på förhand!

Bild
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Hur driva gammal ringklocka?

Inlägg av frownlayer »

Jag har för mig att man kan koppla dessa för antingen AC eller DC. spänningen är beroende på vad du har för resistans i spolarna. men både 12v och 24v är vanliga, beroende lite på vad den använts till.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Med tanke på kabeltypen ser den ut att ha varit kopplad till ett Inbrottslarm.
Alltså skulle jag prova med 12VDC.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Fy faaan för EKKX !
xxargs

Inlägg av xxargs »

Den är gjord för DC i och med att det är brytare och det brukar gnistra ganska ordentligt medans klockan arbetar (ingen avstörning här inte...) - 12V är också min gissning men är inte så jättekräsna på spänningen om den bara är tillräckligt högt för att dra kläppen långt nog att brytarspetsarna bryter - skulle nog inte bli förvånad om den börja röra sig redan vid 3-4 Volt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att börja med en låg likspänning är väl det vettigaste skulle jag tippa (generellt brukar grejer som är avsedda för växelspänning tåla likspänning bättre än vad grejer som är avsedda för likspänning tål växelspänning).

Jag hade nog börjat med 5-6 V DC (5 V är enklare att få tag på än 6 V), många äldre ringklockor drevs ju med 4,5 V ficklampsbatteri. Även om spänningen är för låg så märker man antagligen redan i detta läge om växelspänning hade varit bättre. Nästa steg blir väl 12 V DC. Händer inget då heller hade i alla fall jag varit lite försiktig till att dra till med 24 V DC (i alla fall utan strömbegränsning).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Gamla "ringledningstransformatorer" har jag för mig gav 8V (AC).
Den där klockan går nog på i stort sett vad som helst. När man var parvel och lekte med rinklockor testade man det mesta, oftast ficklampsbatterier, och det brukade fungera.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Stämmer lillahuset med 8VAC
opampen

Inlägg av opampen »

Som sagts tidigare har den säkert används till någon typ av larmanläggning. Troligen avsedd för 12 V.DC. Eftersom man ofta har batteriback upp i larmsystem. Eller som ringklocka på någon skolgård. Den ser ut för att vara ganska kraftigt utformad så det är nog inte fråga om en vanlig "dörrklocka".
xxargs

Inlägg av xxargs »

Brandlarms-klockor kunde också vara i den storleken (och större och låter så in i h....) och dessutom måste de då kunna hållas igång ganska länge när de väl var igång, och förstås batteridrivet.

växelströmsklockor brukar inte behöva någon brytarsystem (tänk klassisk diavox-telefonen) och har sin resonanspunkt ganska väl avstämd med frekvensen den matas med.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En sådan satt på väggen på skolan när jag gick låg och mellanstadiet.

Den klockan låter nog bättre på likström.

Protte
Radiogossen

Inlägg av Radiogossen »

Systemspänningen till de gamla brandlarmanläggningar jag jobbat med (Ericsson/Cerberus) var 24 Volt. Men testa förstås med lägre först. Brytarna i klockan är för att bryta likspänningen. Tror inte det funkar så bra med växelspänning.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag skulle tro att DC/AC inte spelar någon större roll. Elektromagneten fungerar nog med vilket som.
Skriv svar