Högtalarkonstruktion, del II

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Rogerk. Antingen värma locket med värmepistolen eller polera hade jag gjort. För att fixa tillbaks glans i ett lock.


Tandkräm funkar att polera med t ex.
Tandkräm är faktiskt svaret på min, som jag trodde svårlösta, "gåta" :D

Men det där med att värma locket med värmepistol förstår jag inte.

Vet faktiskt inte hur jag kom på det där med tandkräm när jag bara var typ 16 år gammal.

Tror att jag hade hört det nånstans (var vet jag inte för det fanns knapp ens reklam-tv då) att tandkräm innehöll slipmedel.

Stackars tänder, tänkte jag, men det funkade faktiskt med tandkräm :)

Tack för ditt svar!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag när dom torkat ordentligt har jag kunnat syna lackningen mer i detalj.

Detta är det dystra resultatet:

1) Lite lack har runnit utmed de flesta vägarna (svårt tydligen att gå runt toppens kanter).
2) Penseldrag är relativt tydliga på alla ytor (inte farligt mycket men tillräckligt).
3) Lacken är allmänt lite ojämn och lite gropig (som jag konstaterade igår).

Nästa gång jag målar runt toppens kanter kommer jag ta lack i penseln, börja måla långt ner på väggen, gå upp och typ skrapa ur lack ur penseln mot kanten, släta ut urskrapet på toppen och försiktigt dra penseln horisontellt för väggen.

Jag har idag köpt en proffsig 1" syntet-pensel för 60 spänn :)

Tänkte Clas ett tag men det blev Torslanda Färg & Tapet AB (031-3880045).

Nu ska jag börja slipa (19:00).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu är jag färdig med slipandet av alla fyra högtalarna.

I framtiden kommer jag nyttja följande strategi:

1) Slipa ner alla skarvar med P40
2) Gå över högtalarna med P120
3) Torka rent med fuktig disktrasa
4) Lacka första lagret
5) Ta bort resningen med P240
6) Torka rent med fuktig disktrasa
7) Lacka andra lagret

Klart!!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lackat alla fyra högtalarna med nya proffspenseln för fjärde och sista gången oavsett resultat :D

Tur man har en sån lyxig och fin lägenhet att man har både eluttag och belysning på balkongen :D

Penseln var väldigt skön och hade tunnare strån än den gamla så jag tror denna lackning blir bäst.

Dock tyckte jag det var lite B när ett strå lossnade från penseln :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31300
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av MadModder »

Strån lossnar i princip alltid från en ny pensel oavsett kvalitet.
Man kan dränka den i vatten och sen borsta med en stålborste och sen vispa runt i vatten igen,så får man bort de lösa. Borsta såklart från handtaget och ut. Lite svårt tvärt om. :D
Det är förresten ett bra tips för att få bort rester av färg som oundvikligen sätter sig en bit upp på stråna och torkar undertiden man målar. Efter rengöring, kör genom penseln med stålborste runtom. Tryck till ordentligt så ståltrådarna når in genom all borst. Det skadar inget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder, du har alltid så härliga tips :)

Tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ska jag tillverka 8 svart/röda kablage för alla element.

Eftersom jag bara hyfsat till dämpmotstånden för Kina-diskanten så kommer jag med all sannolikhet behöva ändra.

Jag har tidigt förberett mig för detta mha vingmuttrar och distanser i samband med extern montering av filtret.

På den tiden tänkte jag mig dock fortfarande kopparplåt som delvis chassi-material.

Men nu är det alltså plyfa som gäller dvs jag kan inte montera nån mutter bakom distansen (speciellt för att högtalarna ju redan är gjorda :D ).

Jag är således nu inne på att skaffa inslagsmutter (M3) trots att jag planerat att mha plåtskruv skruva fast filtrena bakpå högtalarna.

Problemet är bara att om man drar skruv i trä kanske man kan skruva ur och i skruven typ max tre gånger innan den snurrar.

Och jag vill kanske leka ännu mer.

Så jag har precis kontaktat rcflight.se som tycks ha inslagsmutter M3.

För att vara övertydlig har jag bett om att få betala i förväg via BG/PG för jag vägrar alla typer av kort, speciellt kontokort ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort alla kablar (inklusive förtenning).

Jag måste dock försänka alla inslagsmuttrar innan jag kan montera elementen (tror jag).

Annars var tanken:

1) Syla elementens hål
2) Borra 3mm genomgående (skruv=3,5X19)
3) Löd på kablarna på elementen
4) Skruva dit elementen på de liggandes högtalarna (med svart eloxerad skruv från Arvid Nilsson, Järnia)
5) Ställ upp och vänd på högtalaren samt dra ut och löd dit kablarna på de på bordet liggandes högtalarkontakterna (ty lång kabel).
6) Montera högtalarkontakterna med högtalarna ståendes (inga problem ty förborrat).
7) Här kommer problemet, försänka för inslagsmutter (kan inte gärna göras stående och att vända elementen neråt går i princip inte även om jag faktiskt har ett par 2"2 som jag kan lägga "utanför" elementen och därmed kunna borra med elementen neråt. Ja jävlar, detta går faktiskt :)

Jag kommer således göra såhär :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34808
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Islagsmuttrarna sätter du ju på baksidan!
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 22 september 2015, 16:32:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31300
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av MadModder »

Precis. Meningen är att flänsen på en islagsmutter håller emot när man drar åt skruven.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja jävlar, jag tänker fel :D

Jag skulle ju haft islagsmuttrarna på insidan bakstycket :D

Då går det inte just nu, om man säger :)

Dock har jag precis kommit på att högtalarna liksom är rätt små så varför inte helt enkelt lyfta in hela rasket till labbet om/när jag behöver ändra?

Problem solved :)

MVH/Roger
PS
Så det heter islagsmutter, alltså (vilket var vad jag trodde från början men Clas lurade mig att tro på inslagsmutter).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vänta lite.

Om man i mitt läge försänker islagsmuttern så att säga framifrån (relativt bakstycket), spikar in den så taggarna biter (och blir till vridmotstånd) samt fixerar islagsmuttern med en eller två skruvar alternativt pappspik, så har man lite gänga att skruva fast nåt måttligt tungt (likt min filtermodul) i och det hur många gånger som helst.

Jag kommer dock inte göra detta för jag kommer ta hela högtalaren in till labbet om jag behöver ändra.

Men annars kan det tänkas att det blir många ändringar och då börjar plåtskruven (2,9X13) snurra.

Vad man då först kan göra är att gå upp i dimension.

Efter ett tag kommer dock den dimensionen också snurra.

Men till slut kanske man är nära islagsmutterns "försänkningsdiameter" och kan då lika gärna passa på att göra som ovan.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 34808
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle välja en vanlig mindre träskuv istället.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ska jag syla elementen.

Börjar med Kina-bandaren.

Det står följande på elementet:

Model: RT2-DFI
Pmax: 40W
PLAT AUDIO

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av Spisblinkaren »

En högtalare helt färdig :)

Resten saknar svart skruv som jag förhoppningsvis får på måndag.

Bifogar lite nördiga bilder :)

MVH/Roger
PS
Kan ni fatta att jag lyckades träffa den sidledes gående spiken för hela två av diskant-hålen? Betyder alltså att 25% av alla spik träffade jag dikt an på en spikdiameter om typ 1mm. Jag blev alltså tvungen att nyttja bågfil för att kapa skruvarna då avståndet till spik var c.a 1cm och skruven 19mm. Jag vet inte om ni förstår vad jag menar men tänk att högtalaren enbart är spikad från sidan och diskantens skruvar kommer då vinkelrätt och jag lyckades alltså träffa 2 av 8 spik. Den där Murphy :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar