3 fas till 3 faser likriktat 230VAC/330VDC
-
3 fas till 3 faser likriktat 230VAC/330VDC
Har ett litet intrikat problem, än så länge ett tankearbete då det inte är aktuellt än på ett tag.
En AC/DC omvandlare som går på 3 fas 230V (huvudspänning) och drar ca 5 kVA, symmetriskt på alla faserna såklart och det blir inte så farligt hög ström. Det blir däremot tuftt att köra den på ett vanligt enfas 230V uttag pga strömförbrukningen såklart.
En tanke var att likrikta tre faser (230V mot noll) var för sig och parallellkoppla efter bryggorna men hur jag än vrider på det får man ju ut huvudspänningen så det blir ca 570 VDC ut från bryggorna.
Tre 4 dioders bryggor på tre faser är ju samma som en trefasbrygga, fast med en massa onödiga dioder.
Så alternativen är alltså som jag ser det
1) Spartrafo trefas 400V => 230V > 5 kVA
2) Om huvudsäkringarna tillåter det (gäller även inkommande ledning etc) dra ny anslutning, avsäkrat till 25A med motsvarande kabel/uttag från dessa. Med allt vad det innebär i form av special lösning.
Eller?
En AC/DC omvandlare som går på 3 fas 230V (huvudspänning) och drar ca 5 kVA, symmetriskt på alla faserna såklart och det blir inte så farligt hög ström. Det blir däremot tuftt att köra den på ett vanligt enfas 230V uttag pga strömförbrukningen såklart.
En tanke var att likrikta tre faser (230V mot noll) var för sig och parallellkoppla efter bryggorna men hur jag än vrider på det får man ju ut huvudspänningen så det blir ca 570 VDC ut från bryggorna.
Tre 4 dioders bryggor på tre faser är ju samma som en trefasbrygga, fast med en massa onödiga dioder.
Så alternativen är alltså som jag ser det
1) Spartrafo trefas 400V => 230V > 5 kVA
2) Om huvudsäkringarna tillåter det (gäller även inkommande ledning etc) dra ny anslutning, avsäkrat till 25A med motsvarande kabel/uttag från dessa. Med allt vad det innebär i form av special lösning.
Eller?
- prototypen
Re: 3 fas till 3 faser likriktat 230VAC/330VDC
Ditt resonemang är helt rätt så jag kan inte tillföra något nytt.
Däremot så är 230 volt fasspänning, 400 är huvudspänning.
Trodde först du höll till i Norge.
Protte
Däremot så är 230 volt fasspänning, 400 är huvudspänning.
Trodde först du höll till i Norge.
Protte
-
Förstår inte.
Tre st vanliga diodbryggor (vardera med 4 dioder) mellan fas och nolla ger 311V DC Peek ut men 230V DC RMS. Tre st sådana som kopplas parallellt på sekundärsidan ger 311V Peek ut men ger runt 300V DC RMS ofilterat.
Så vad är problemet egentligen?
Tre st vanliga diodbryggor (vardera med 4 dioder) mellan fas och nolla ger 311V DC Peek ut men 230V DC RMS. Tre st sådana som kopplas parallellt på sekundärsidan ger 311V Peek ut men ger runt 300V DC RMS ofilterat.
Så vad är problemet egentligen?
- prototypen
Men kopplar du ihop det där så blir det närmare 600 volt likspänning glättat.
Protte
Protte
-
Tack för svaret.
Nej, det er ikke norsk. Men de har väl 230V huvudspänning på trefas ibland?
Det var en högspänningsenhet, allt AC var designat för 230VAC. För ett elektrofilter.
Som skulle flyttas. Eventuellt.
Antar den matats från en specialledning , enfas 230 VAC. Mig veterligen fanns det ingen spartrafo i anläggningen. Jaja, El/automationarna får fixa det.
Nej, det er ikke norsk. Men de har väl 230V huvudspänning på trefas ibland?
Det var en högspänningsenhet, allt AC var designat för 230VAC. För ett elektrofilter.
Som skulle flyttas. Eventuellt.
Antar den matats från en specialledning , enfas 230 VAC. Mig veterligen fanns det ingen spartrafo i anläggningen. Jaja, El/automationarna får fixa det.
Om man kopplar alla likriktarbryggors + ihop och likaså med - blir det såklart en peakspänning på ±325V (ungefär).
Därför blir spänningen mellan + och - runt 650V.
Peak betyder topp.
Peek betyder (smyg)titta.
Därför blir spänningen mellan + och - runt 650V.
Peak betyder topp.
Peek betyder (smyg)titta.
Har du sett att det finns trefas PFC som ger ut lägre DC än den likriktade 3-fasen?
Hittar just nu inte rapporten jag tänkte på, men googla på swiss rectifier, buck pfc, och liknande. Schweizarna har många fina papper på smarta och effektiva PFC-konstruktioner.
Hittar just nu inte rapporten jag tänkte på, men googla på swiss rectifier, buck pfc, och liknande. Schweizarna har många fina papper på smarta och effektiva PFC-konstruktioner.
>Men de har väl 230V huvudspänning på trefas ibland?
Vanligt på äldre industrier med 3x500[V] som huvud spänning.
Fanns också 127/220[V] i hushåll fram till 1960-talet
Vanligt på äldre industrier med 3x500[V] som huvud spänning.
Fanns också 127/220[V] i hushåll fram till 1960-talet
Hittade rapporten jag tänkte på.
Towards a 99% Efficient Three-Phase Buck-Type PFC Rectifier for 400-V DC Distribution Systems
https://www.pes.ee.ethz.ch/uploads/tx_e ... ePhase.pdf
Men du kanske var ute efter enkel likriktning?
Towards a 99% Efficient Three-Phase Buck-Type PFC Rectifier for 400-V DC Distribution Systems
https://www.pes.ee.ethz.ch/uploads/tx_e ... ePhase.pdf
Men du kanske var ute efter enkel likriktning?
-
Nja, ingår inte i projektet att bygga en sådan sak 
Men de har en del sådant på Eigenisse Technische Hochschule.
Ville mera undersöka mina alternativ. Nåväl, jag låter elproffsen lösa detta.

Men de har en del sådant på Eigenisse Technische Hochschule.
Ville mera undersöka mina alternativ. Nåväl, jag låter elproffsen lösa detta.