Adapter: Optisk <-> Koaxial S/PDIF

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Adapter: Optisk <-> Koaxial S/PDIF

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har en MiniDisc-spelare som har optiska digitala in/utgångar (typ TOSLINK). Mitt ljudkort har koaxiala digitala in/utgångar (typ Phono, eller RCA om man föredrar det namnet.)
Vill alltså koppla ihop dem.

Vet att det finns färdiga adapters att köpa, men det är fusk. :)

Tips på lösningar?
Borde det inte gå att modifiera MD-spelaren?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Om jag inte minns fel så är de signalerna bara att omvandla (antingen ljus -> rätt elektriska nivåer eller RCA -> ljus).
Jag testade driva en LED via RCAkontakten en gång för länge sedan (antagligen via ngn driver) och det fungerade fint direkt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är exakt samma signalformat och det är inte polaritetskänsligt. Är det en stationär apparat är det bara till att modifkera. Signalen i amatörsammanhang är 75 ohm impedans och 1V signalnivå. Det är biphase-data som inte har någon DC-komponent, så det är inga problem med isolationstrafon. Normalt sitter där en trafo för att man skall ha galvanisk åtskillnad.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Fint! Hoppades att det var så. :)

Funderade lite på det här:
"Signalen i amatörsammanhang är 75 ohm impedans och 1V signalnivå"

Hm, det finns ju bara en sorts S/PDIF. Annars blir det AES/EBU.
-Åt ena hållet är de visserligen fullt kompatibla.

"Det är biphase-data som inte har någon DC-komponent"

Så om man väljer det "läget" så förändras signalen? Intressant, det har jag inte tänkt på. Det är visserligen inte så ofta man kör det.

Trevligt, då står en MD-modd på schemat. Bygger nog så jag kan växla mellan optisk och koaxial kontakt. Detta påminner mig om att jag måste laga min bärbara MD som jag plockade isär för typ ett år sedan. (Mekaniken för utmatningen av diskarna hade hakat upp sig.)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

"Så om man väljer det "läget" så förändras signalen?"

Nu hänger jag inte medriktigt hur Du menar?

Det är jättelätt att ordna en utgång, det allra enklaste är att ta en CMOS-grind eller inverterare och parallellkoppla grindarna för att få drivförmåga. Sedan en spänningsdelare för att få rätt nivå, alternativt en liten järnpulverring om man vill ha isolation.

Skillnaden mot AES/EBU är att de använder 110ohm balanserad anslutning och att bitarna för sidoinformation används till vettigare saker än copyskydd o.dyl. Separata kretsar för att generera/läsa signalen brkar ha en pinne för att välja standard.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, det här med "läget": Jag var lite för kortfattad där. :)
Jag tänkte på ifall signal-nivån förändrades, men det kanske inte var så.

I mitt ljudkort (visserligen ett proffskort för studiobruk) så kan man välja massa olika inställningar. Om det ska skicka/ta emot audio eller data, inställningar för emphasis, osv. Antog att du menade att signal-nivån ändrades med inställningarna, men jag missförstod nog det.

Resten hänger jag med på däremot. :)
Om jag hinner så ska jag prova i morgon.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Annars så kan du alltid köpa ett ljudkort med optiska in/utgångar. Har själv ett som även har koaxiala in/utgångar och den fungerar mycket bra till att lägga över låtar till min stationära MD spelare då min bärbara inte har ingångar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, det skulle man kunna göra. Nackdelen är att jag skulle behöva ganska långa optiska "kablar" eftersom MD-spelaren står 2-3 meter från ljudkortet.
Sedan verkar det vara vanligare med koaxiala in/utgångar på 10-kanalers ljudkort i den här prisklassen.

Om jag hade fler PCI-platser så kunde jag satt i mitt gamla M-Audio DIO 2448 också. Det var riktigt bra till MD-spelaren. Det kortet har koaxiala och optiska in/ut och analog ljud-utgång.

Något jag blev förvånad över var SoundBlaster Live-kortets digitala utgångar. (De finns på ett 4-poligt 3.5mm telejack.) Kopplade det till en extern D/A-omvandlare från Mindprint. Ljudet låter riktigt bra. Inga störningar eller konstigheter. Roligt nog så är synk-klockan i Live-kortet så pass bra att man kan ha den som masterklocka för externa omvandlare. Mycket trevligt! :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy:Hade över 10 meter optiska kablar och det var NP!

Köpte billigaste "optisktutgång" ljudkortet och kör det än! Ljudet kan ju liksom inte bli mer än digitalt.

Har tom testat heldigitala filer direkt till surroundstärkaren och det har funkat. Rätt tufft faktist låter bara som "modembrus" när man lyssnar på datorn.

http://www.sr.se/multikanal/ där finns skojjet!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Coolt! :)

Mitt ljudkort klarar 7.1-surround, (9.1 om man gör en egen konfiguration från början). Dessvärre har jag ingen surround-förstärkare, men det går ju att använda flera "vanliga" förstärkare om man lägger ner lite tid på att få nivåerna rätt.

Vet du/ni någon surround-encoder till Windows? Jag har möjlighet att mixa i surround, men har inte hittat någon codec för att spara ljudet i surround-format.

Mitt ursprungsproblem löser jag med att modda MD-spelaren. Det blir billigare än att köpa längre optiska kablar. Förresten, sitter det vanliga röda lysdioder i de optiska kontakterna? Ljuset är ju fullt synligt och väldigt rött..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy:Surround is the shit som vissa säger. Det höjer filmernas inlevelse _MYCKET_ tex "Saving Private Ryan" intro i surround + 12' sub = mums.

Jag vet ingen encoder till windows tyvärr har inte haft det behovet ännu. Min kamera har av någon outgrundlig anledning inte surroundinspelning ;)

Billigare än så här? "Någon" jag känner körde 2 st 32-8574 + en 3 meters och det funkade prima.

Alltså man _kan_ hålla enheterna nära varandra helt utan optisk sladd så fungerar det helt automagiskt.

När man tänker på det är det ett oerhört smart sätt att föra över data. :shock:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är helt vanliga röda dioder till optiska utgångar för konsumentbruk. Annars hade ju inte guldöronen kunnat se att det verkligen är ljus som överför signalerna.

Toslink-standarden vill jag minnas specificerar en väldigt kortmaximal kabellängd. Har sett siffran 1 meter någonstans. Det beror kanske också på vad det är för kablar, det finns sådana som läcker så att detlyser om dem. då borde de rimligtvis kunna ta upp störningar också.

De andra frågornaar jag inget svar på.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Antingen har ClasOhlson *väldigt* billiga optiska kablar eller så är det affärerna här i stan som är ovanligt dyra. Tack för tipset v-g!

Någonstans har jag flera meter fiberoptik. Tyvärr helt oisolerad. Tyvärr är den ganska tunn också, så det kanske inte fungerar. Men det går ju alltid att isolera den och prova..
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

http://www.laaudiofile.com/dtsencoder.html men det var DTS, ännu bättre ;)

Sen har du Adobe Audition 2 som klarar av att mixa i 5.1
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy:Varsågod. Ta inte upp diskutionen om vilka optiska sladdar som låter bäst bara :D

Guldpläterade optiska sladdar är ett måste enligt mig annars låter allt helt keff ;)

Allvarligt så tror jag många ställen såsom onoff/siba/stereoställen tjänar _väldigt_ bra på kringutrustning.
Skriv svar