Noggranhet vid anodisering?
Noggranhet vid anodisering?
Vet någon hur noggrant det går att anodisera aluminium? 6026 är legeringen i mitt fall. Jag var inne på Bodycote här i stan för något halvår sedan och då frågade killen mig om jag ville ha vanlig 15µm men kan dom styra det på tusendelen? Jag behöver anodisera en sak med H6 tolerans så jag behöver veta hur mycket jag behöver kompensera.
Re: Noggranhet vid anodisering?
Tyvärr kan du inte räkna med att det håller H6 efter anodisering. Vi brukar köra efter tumregeln att det betas bort ungefär halva tjockleken. 15 um kommer alltså att bygga c:a 7,5 um. Dvs 15 um på ett diametermått. Dock så blir det en variation i praktiken. Betbadet kan vara gammalt eller nytt. Temperaturen kanske inte är riktigt korrekt. Det finns massor av felkällor. Ibland är det man lämnar in mycket mindre än vad det varit innan ytbehandlingen och ibland är det tvärtom. Antingen chansar du på min tumregel eller så finbearbetar du efter ytbehandlingen.
*Edit* Det brukar dock löna sig att tala om för ytbehandlaren att det är väldigt höga måttkrav. Då är de förhoppningsvis lite mer vaksamma.
*Edit* Det brukar dock löna sig att tala om för ytbehandlaren att det är väldigt höga måttkrav. Då är de förhoppningsvis lite mer vaksamma.