Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar
Men VAD är det ni gnäller över. Det är inte fel eller farligt kopplat. Det sitter en fulltrafo mellan nät och manöverkretsar, inget konstigt.
Det blir inte bättre om man har en fulltrafo 230 till 110+24 V
Att sekundären / styrkretsar är skyddsjordade är en smaksak, kan lämnas flytande eller anslutas till skyddsjord. Titta på en del labbagg så kan det finnas ett bleck att koppla utspänning till skyddsjord. Sedan kan ni ju mäta resistansen från GND till skyddsjord på de flesta stationära datorer.
Det kan i detta fallet vara bra att styrkretsarna är skyddsjordade då det säkert är både kors och tvärs med ledningsdragningen mellan nät och styrning och det finns risk för överledning.
Protte
Det blir inte bättre om man har en fulltrafo 230 till 110+24 V
Att sekundären / styrkretsar är skyddsjordade är en smaksak, kan lämnas flytande eller anslutas till skyddsjord. Titta på en del labbagg så kan det finnas ett bleck att koppla utspänning till skyddsjord. Sedan kan ni ju mäta resistansen från GND till skyddsjord på de flesta stationära datorer.
Det kan i detta fallet vara bra att styrkretsarna är skyddsjordade då det säkert är både kors och tvärs med ledningsdragningen mellan nät och styrning och det finns risk för överledning.
Protte
Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar
Jorda nollan (efter trafo) görs idag och säkerligen en hel del år framöver då man inte önskar flytande nolla.
För övrigt så är det inget konstigt med schemat, det enda som man kan kika på är att koppla om T1 för 400V om möjligt.
K1, K2 fram - back
K3 fungerar som en kombinerad säkerhets/nollspänningsövervakning´
K4 kylvätska
YB1 spindelbroms
För övrigt så är det inget konstigt med schemat, det enda som man kan kika på är att koppla om T1 för 400V om möjligt.
K1, K2 fram - back
K3 fungerar som en kombinerad säkerhets/nollspänningsövervakning´
K4 kylvätska
YB1 spindelbroms
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar
Tackar för all info. Motorn har även en timerkrets som låter elbromsen vara på i x sekunder för att sedan
släppa så man kan vrida chucken manuellt. Ok då kan han alltså nyttja schemat fullt ut då.
Slutfrågan är om det underliga ljud som kommer vid uppstart på 1800v/min.
Detta påverkade lysrören i samma takt som "motor hacken" lite överdrivet. Kan detta vara en kontaktor som inte
orkar fullt ut. Som jag skrev innan vid start vid 500v/min hörs inget konstigt.
släppa så man kan vrida chucken manuellt. Ok då kan han alltså nyttja schemat fullt ut då.
Slutfrågan är om det underliga ljud som kommer vid uppstart på 1800v/min.
Detta påverkade lysrören i samma takt som "motor hacken" lite överdrivet. Kan detta vara en kontaktor som inte
orkar fullt ut. Som jag skrev innan vid start vid 500v/min hörs inget konstigt.
Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar
Jag antar att det inte är själva motorns varvtal du avser, utan spindelhastigheten.
Vilket varvtal är motorns nominella hastighet.
Gissar att det är mycket friktion någonstans så det går trögt.
Har ni mätt motorns strömförbrukning?
Utgår från att det är en vanlig kortsluten asynkronmotor.
Vilket varvtal är motorns nominella hastighet.
Gissar att det är mycket friktion någonstans så det går trögt.
Har ni mätt motorns strömförbrukning?
Utgår från att det är en vanlig kortsluten asynkronmotor.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar
Hej Tomas o tack för erbjudandet om motortester.
Ja motorn är med all säkerhet en vanlig asynkronmotor. Jo den skall ju dra runt hela växellådan i från sitt sämsta läge kan man kanske säga.
Även om den slirar osv måste ju något annat störa lysrören.
När jag belastar min leksaker som är lite tyngre så kan man mer säja att huset går på halvljus istället för att flimra
i takt till något. Eller tänker du på något speciellt som sker under starten?
Ja motorn är med all säkerhet en vanlig asynkronmotor. Jo den skall ju dra runt hela växellådan i från sitt sämsta läge kan man kanske säga.
Även om den slirar osv måste ju något annat störa lysrören.
När jag belastar min leksaker som är lite tyngre så kan man mer säja att huset går på halvljus istället för att flimra
i takt till något. Eller tänker du på något speciellt som sker under starten?
Senast redigerad av DW 20 september 2015, 19:36:22, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar
Kan ju vara utslitna lager, så när den går med tung last börjar den slå.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar
-du har faktisk en poäng där! Visst så kan det vara
Kanske ide o köra utan remma några gånger o lyssna på motorn med stetoskop. Jag har ett äkta i kinesiskt kvalité.
Går ju med en skruvmejsel också om man har träskalle som jag har

Kanske ide o köra utan remma några gånger o lyssna på motorn med stetoskop. Jag har ett äkta i kinesiskt kvalité.
Går ju med en skruvmejsel också om man har träskalle som jag har

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar
Icecap
>PE kortsluta denna ström till NOLL (via felströmsrelä om sånt finns) och då blåsa säkringen.
Är frågande om vad "felströmsrelä " betyder?
Enda vanliga typen som jag känner till är jordfelsbrytare.
Som känner av summa ström i de ledningar som får bära ström.
Summa ström (fram och retur) i Fasledare + Neutralledare skalla var mindre än 30[mA]
För att jordfelsbrytare inte skall bryta all ström.
Jordfelsbrytare fungerar därför oberoende av skyddsjord (pe = Protective Earth).
DW
Vad är manöverspänningar 110[V] och 24[V] vid start på högsta växel 1800v/min ?
>PE kortsluta denna ström till NOLL (via felströmsrelä om sånt finns) och då blåsa säkringen.
Är frågande om vad "felströmsrelä " betyder?
Enda vanliga typen som jag känner till är jordfelsbrytare.
Som känner av summa ström i de ledningar som får bära ström.
Summa ström (fram och retur) i Fasledare + Neutralledare skalla var mindre än 30[mA]
För att jordfelsbrytare inte skall bryta all ström.
Jordfelsbrytare fungerar därför oberoende av skyddsjord (pe = Protective Earth).
DW
Vad är manöverspänningar 110[V] och 24[V] vid start på högsta växel 1800v/min ?
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5974
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar
Felströmsrelä/-brytare == jordfelsbrytare. [H]FI-brytare/-relä på danska. H=Högkänslig, F=fel, I=symbolen för ström.
Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar
nix en bra bit in på tvåtusentalet, och det går ju ingen ström i skyddsjorden, utan den är bara för potetialutjämning i stort settMindmapper skrev:Måste väl ha varit en hel del år sedan, Grym? Idag vill man ju komma ifrån alla fyrledarkopplingar. Strömmar i jordledningen är ju inte populärt, pga störningsproblem och alla dessa jordfelsbrytare. Det är ju tom förbjudet att gå från ett TN-S (fem ledar) till ett TN-C (fyrledar) system. Nu är ju visserligen inte neutralledare inkopplad på något sätt i det här fallet, men visst måste man öppna upp för problem med en sådan här koppling i moderna byggnader.
Visst borde det riktiga i det här fallet vara att låta en elektriker separera skyddsjord och manöverkretsarna?
vill man bara ha mjuk koppling så kan man ju sätta ett lagom motstånd så spänningen på sekundären ligger och flyter