Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2229
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

En liten uppdatering igen på vad som hänt på slutet. Vädret har varit helt fantastiskt bra och jag hoppas det fortsätter ett tag till!

Bild
En ny favorit från tips av SM3SGP (SK3W)

Bild
Och ett stopp i Jävre som vanligt :) Fast nu är det väl slut på säsongen för mjukglass snart

Bild
Gjutningen, jag glömde gå dit och jämna till ytan och snygga till den så jag måste shimsa lite för att få det rakt

Bild
Fick äntligen tag i band till bandslipen som har en vettig skarv. Beställa från Clas Ohlson var enda alternativet...både Jula och Biltemas band är skräp.

Bild
Satte dit en tumstock på kapbordet

Bild

Bild
Lite schims

Bild
Kapar isär dem

Bild
Mittdelen av 40m drivelementet, 50x8mm glasfiberrör

Bild
Grövre dimmensionerna av 40m elementen

Bild
Element tillkapade till OB16-3

Bild
Hos SM2EKM och hämtar upp kabel

Bild
Och stagringen till masten

Bild
Lite detaljer till stagringen

Bild
Ideen

Bild
Fräst till en borrmall för att skarva ihop 80x80mm fyrkantprofilerrören
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2229
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Fräser ordning lite detaljer till OB16-3 kopian. Väldigt dåligt ljus i vår temporära verkstad därav så dåliga bilder

Bild
U-bultarna jag hittat för fyrkantrör är inte gjorda för rör med skarpa kanter. Så får fixa det så här...

Bild
Drygt...

Bild
Skulle haft lite större plattor, 80mm breda hade varit bättre än de 60mm som jag hade

Bild
Fick äntligen göra nåt vettigt på jobbet...

Bild
Slipar ståldetaljer

Bild

Bild
Ringen fick göras lite större så man kunde komma över skarvarna

Bild
Slipat

Bild
Loppis i Skellefteå för amatörradioprylar. Jag fick med mig 120m kabel därifrån.

Bild
Svetsar ihop lite delar

Bild

Bild
Mer delar

Bild
Största trädet jag kapat ner, fick knappt igenom svärdet trots att jag sågade från två håll

Bild
SE2T hjälper till att dra ris

Bild
Sedan fraktade vi dit bottenfästet och satte fast

Bild

Bild
SM2UVU kom förbi med plattjärn, behöver skaffa större borrar så jag kan borra större än 13mm

Bild
Svetsar fast, tyvärr hade jag för bråttom så ringen slog sig lite, dock inte så att det blir något större problem.

Bild

Bild
Fästen för länkantenner och andra fasta grejor

Bild

Bild
Färdigt för galv

[img]
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2229
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Delar upp i lite kortare inlägg nu, så man slipper få så hiskeligt mycket bilder på samma sida.

Vi hade öppet hus på stationen i Lördags och det dök upp mycket folk. Det var riktigt skoj och även några från moppeklubben kom på besök igen :) Jag glömde dock ta bilder men jag tror andra tagit så när jag kommit över de bilderna ska jag uppdatera tråden. Det var nog upp mot 20 personer iaf och det bjöds på fika och hamburgare plus rundvandring.

Bild
Svarvar bussningar till lagren

Bild

Bild
Sedan blev det en tur till SM2EKM där jag hjälpte till att ta ner en av hans antenner och rotor. Han ska bygga om den och flytta den högre upp i en annan mast.

Bild
SM2EKM trasslar ut rep

Bild
Antennen nedtagen

Bild
En liten XBee-modul, dessa ska användas för att styra saker som är långt bort där jag inte har någon styrkabel

Bild
Den här varianten har USB-interface och 2st reläer som går att styra via XBee

Bild
SM2XJP åkte ner med en massa grejor på galvning och hämtade dem under veckan då jag var uppe i Luleå och arbetade. Här borrar jag hål för saxpinnar. Skulle dock ha borrat dom åt andra hållet så hade det blivit enklare att byta ut dom sedan.

Bild
3st moduler färdiga, blev bra. Dock blev marginalen för vertikala lagret lite för liten så SM2XJP tyckte vi skulle byta till ett större lager, så jag har köpt 3st nya lager för att få större marginal ner mot fästet.

Bild
Monterad med 4st M12 syrafasta gängstänger som jag svetsade fast en mutter på ena sidan

Bild
Bom till elementfäste för 40m yagin

Bild
Seriöst värre, ville prova en försänkare jag skaffat

Bild
Sedan ringde jag GTL Tobbe och frågade om vi fick låna hjullastaren. Inga problem blev svaret och vi hade den hela helgen då han hellre såg att den stod ute hos oss än vid verkstan där det finns vandaler som springer omkring.

Bild
SM2XJP fyller igen gropen

Bild
SM2XLL kom på besök också

Bild

Bild
Sedan bjöds vi på fika hos grannen och mittbiten av en västerbottensost, något min flickvän blev avundsjuk på.

Bild
Monterat, rätt så nöjd med resultatet. Men man ska gå upp lite i tjocklek på ringen, man bör nog ha iaf 15mm gods.

Bild
SA2CHQ lånade ut sin vagn åt oss som var perfekt för att frakta mastbitarna. Bitarna väger så mycket nu att man inte orkar lyfta mer än en sida på två man och då får man ta i som tusan ändå. Men med L11an så gick det enklare :)

Bild
Vi passade på att skruva ihop masten

Bild
Bottenbiten

Bild
Masten ihopmontead. Det som är kvar att göra är att stoppa dit ringen, mäta ut stagen och få dit dom till ringen plus justera in bottenfästet så det är vågrätt åt alla håll. Tänkte även få dit kablarna så slipper man dra upp dom efteråt.

Bild
Vajer från Moskojärvi-masten. De är 70m långa och vi behöver 37m, synd...men det kanske blir nån fler mast framöver?

Bild
Tvättade bilen för första gången, det var väldigt behövligt!

Bild
Svarvar bussningar för de större lagren, de har en innerdiameter på 30mm och de gamla hade 25mm så jag svarvade till en övergång

Bild
Dåligt ljus...

Bild

Bild
Sedan blev det lite fräsande, en antennomkopplare jag sålt

Bild
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Ett par sidospår:
Finns det nån maillista eller liknande där man får påminnelser för amatörradioloppisar? Jag har missat en som är halvnära nästan varenda år, typ prickat in den 2-3 gånger på 10-20 år... :(

Jag har säkert ältat det femtioelva gånger förr, men hur var det egentligen med reglerna för "oregistrerad LGF-kärra" o.s.v.?
Användarvisningsbild
krister
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 mars 2011, 19:17:23
Ort: Umeå

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av krister »

Ett efterfordon är ett fordon som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon och som inte är en släpvagn eller terrängsläp. Ett efterfordon är inte avsett för godsbefordran.
Exempel på efterfordon:
• Tryckluftskompressor
• Skylift
• Kioskvagn
Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods.
Det gäller:
• Båttransportvagn
• Husvagn
• Tankvagn

.....

Frågor och svar

Är det tillåtet att avregistrera och ta bort registreringsskylten på min släpvagn med flak och sedan använda släpvagnen som efterfordon?
– Nej. Om släpet är avsett för transport av gods är det en släpvagn.

Till min båtvagn som är ett efterfordon har jag ett originaltillbehörsflak, får jag köra gods på det?
– Nej. Båtvagnen får endast användas för dess specifika användningsområde.

Jag har ett litet obromsat släp, kan det vara ett efterfordon eftersom det är obromsat?
– Nej. Om släpet är avsett för transport av gods är det en släpvagn. Undantag från detta gäller endast för vissa båtvagnar, husvagnar och tankvagnar som saknar fjädring och därför klassificeras som efterfordon.
Källa: http://www.transportstyrelsen.se/global ... 03_web.pdf
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2229
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Det brukar komma upp på typ ssa.se om loppisar. Det brukar vara en stor i Eskilstuna varje år i typ April.

Tur vi bara provade bygga om den där LGF vagnen till båtvagn då med 10m långa mastbitar för styvhet, men det blev inge bra så vi skippade ideen.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Nu har jag lagt in en påminnelse i mobilen att i början på februari kolla när det är nästa loppis i Eskilstuna. De två (tror jag) gånger jag varit där så har jag inte varit besviken över mina fynd så det vore trevligt att åka fler gånger. :)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1352
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av stenD »

10 oktober mässhallarna Norrköping http://www.sk5bn.se
24 oktober Skolan Fredrik i Handen http://www.sk0qo.se
slutet mars eskilstuna http://www.sk5lw.com
SM0VDT
Inlägg: 679
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SM0VDT »

På dx-radio.se brukar det annonseras ut när/var det är loppis och diverse andra evenemang.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2229
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Lite mer progress, på Lördag blir det förmodligen lyft av masten. Då kommer även SM3BDZ, SM3PXO, SA3BXA, SM3DMP och SM3CER på besök.

Bild
Uppmätning av antennswitch, lite hemgjorda 50 ohm konstlaster

Bild

Bild
Fräsning av fler antennswitchar

Bild
Sedan begav jag mig till Burträsk där jag satte ordning stationen så att SM2LIY kunde köra SAC CW. Jag passade på att borra aluminium till antenner under tiden.

Bild
Svarvade övergångar mellan 35 och 50mm rör

Bild
Sedan efter jag sett nån bild från SA5BJM när de sträckte staglinor kom jag på att man borde kunna få böjen vid kilen bra på det där sättet. Så här är en liten tutorial :)

Bild
Böja vajern lämpligt för hand

Bild
Sätta dit kilen, är man själv kan man tejpa fast den så högt upp som möjligt

Bild
Sedan spänner man med spakblocket

Bild
Tills man har rejält spänt

Bild
Sedan sätter man vajerlås. Jag sprayar dessa efteråt med rostskydd.

Bild
Kvällen fortsätter med mer antennarbete

Bild

Bild
Vill ha hålet relativt långt in så man inte får onödig möjlighet till brott vid hålet på 35mm röret
Senast redigerad av sm2wmv 24 september 2015, 19:10:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2229
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
SM2LIY kör SAC, jag syns i fönstret :)

Bild
Och glad är han, trots skitkondsen. Verkar bli plats #2 i Skandinavien, OH6KZP @OH2BH hade bättre öppningar främst på 10/15 och fick betydligt mer multiplar.

Bild
Jag ligger och slappar i soffan på Söndag morgon

Bild
Jag monterar dit stagringen och drar ut staglinorna

Bild
Monterade dit den långa toppsektionen

Bild
Blir bra detta

Bild
Sedan dit och dra lite kabel

Bild
2st kablar från SM2EKM, de räckte rätt lagomt långt upp. Jag ska dra dit en styrkabel och en till koax också för 80m.

Bild
Åååååh så glad jag är att ha bil + körkort

Bild
Sedan borrade jag några hål med borrmallen, dock ska man ju använda borrbussningar för sånt här för den här höll bara för dessa hål. Men jag skulle ju inte göra fler heller.

Bild

Bild
Sedan begav jag mig upp till Luleå igen och där fick Hicco en liten borstning :)

Bild
Ny version av 6x2 switchen

Bild
Sålt 2st 6x2 switchar, bra att få in lite extra pengar till stationen

Bild
Mäter upp

Bild
Den är faktiskt rätt OK på 50 MHz också

Bild

Bild
28 MHz

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2229
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

I helgen hade vi riktigt skoj. Jag åkte till Burträsk strax efter lunch på Fredag och skulle förbereda det sista på masten eftersom GTL-Tobbe skulle komma och lyfta upp masten på Lördag efter att han styckat en älg. Osäker på vilken tid det skulle bli så gjorde jag klart med att SM2XJP skulle kunna hjälpa till och även SA2CHQ med möjlighet att man kanske även kunnat ringa in SA2CLC, alla dessa herrar bor relativt nära SJ2W. Planen var även att SM3BDZ, SM3PXO och SA3BXA (son till SM3PXO) från Östersund och SM3CER, SM3DMP från Sundsvall skulle komma vid ca 13-tiden på Lördagen. Det visade sig att bli så att vi kunde lyfta masten först på Lördag em så det fanns gott om folk på plats, så nu har SA3BXA, SM3PXO och SM3DMP varit med om ett mastlyft @SJ2W.

SM3BDZ och SM3PXO var de stora hjärnorna och musklerna bakom en contest-station utanför Östersund SL3ZV/SK3JR som slog flera svenska rekord i slutet av 90-talet. I min ungdom fick jag köra några tävlingar där men tyvärr var det för få engagerade och kommunen höjde hyran på lokalen för mycket så de fick lov att lägga ner allt för några år sedan.

Det gick fint, enda lilla strulet var att en staglina fastnade lite i kranbommen men SM3PXO kunde lirka ut den. Jag är enormt tacksam också till att GTL-Tobbe hjälper till! Han gick runt och sa "Stressa inte, vi har all tid i världen" åt mig och när jag skämtade om att vi nog skulle ställa masten ett par hundra meter åt ett annat håll sa han "Jadu, jag kan lyfta masten upp och ner hela dan, frågan är om du orkar klättra hela dan också?" :)

Nu blir det att bygga antenner och så får vi se om vi lyckas få upp nåt innan snön.

PS. Jag filmade lyftet med GoPron, fick med hela lyftet men batteriet tog slut (den hade haft WIFI på och dragit ur batteriet lite) så slutet är inte med, dock hela lyftet. Ska försöka fixa ihop en film på det också.

Bild
Lite skrotbitar jag plockade ur en skrottunna @jobbet, flera bitar kom till användning direkt

Bild
Jag blev för snål att köpa båtbrickor i rostfritt då det skulle gå på flera hundra, så jag gjorde så här istället

Bild
Då kunde jag använda vanliga brickor, detta blev en betydligt billigare lösning

Bild
Stabil skarv, går den här sönder så vet jag inte vad. Det är en design som Optibeam kommit på, en antenntillverkare i Tyskland.

Bild
Jag hade 2st koaxer jag var lite osäker på vilken typ det var, men storlek ungerfär som en RG213 fast med dubbelskärm (ej RG-214), en koppar och en försilvrad skärm med solid mittledare. Den luktade dock enormt äckligt, vettetusan vart den legat för den var som belagd av klegg men slutresultatet blev bra iaf.

Bild
Det går nu 2st 7/8", 2st "RG-213" och 1st styrkabel med 2st par upp till ringen ungefär. Smidigt att dra kabel när masten ligger på backen...

Bild
Redo för lyft

Bild
Jag kom på att börja skarva 60->50mm övergången på det här viset. Eftersom man har väldigt liten mekaniskt belastning här ute på 60mm röret och för att undvika att borra ett hål i 50mm röret som kommer ha rätt rejält med belastning här tyckte jag det var en bra lösning.

Bild
Besökarna hade med sig presenter, jag fick av både SM3PXO, SM3BDZ plus att SM3CER och SM3DMP gav mig ett gäng trisslotter :) Det blev ett par radiorör av BDZ/PXO varav röret från BDZ kommer att få sitta i QBL-steget som jag ska försöka få klart i vinter.

Bild
Och jag nämnde till SM3BDZ att jag hade en låda med radiorör som jag fått av mamma och pappas granne, så han blev nyfiken och hittade ett gäng användbara rör, bla till rörsteg för audiobruk då han är väldigt musikintresserad och brukar bla. renovera/laga orglar. SM3PXO gräver på också.

Bild
SA3BXA, SM3DMP, SM2XJP, SM2BDZ, SM3CER och SM3PXO

Bild
Tobbe på plats med kranen

Bild
Dags för lyft

Bild
Fort går det, nu lite strul med staglinan

Bild
Nu står masten för sig själv, man kan se kranen släppt

Bild
SM3PXO ser glad ut, dags att sätta dit stagsträckarna

Bild
GTL-Tobbe håller låda :)

Bild
Mast #8 färdig :)

Bild
Bottenbiten. Man kan se lite stålbitar som shims då det bara är ett axiallager just nu då snäckväxeln inte sitter där.

Bild
Fint blev det

Bild
SA3BXA, SM3DMP

Bild
SM3PXO

Bild
På kvällen grillades det god mat och många historier berättades
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2229
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Lite mer har hänt. Mest skoj var att det kom lite "nya" radioamatörer som fick köra i Scandinavian Activity Contest förra helgen. De skötte sig utmärkt och förhoppningsvis är de eggade för att fortsätta. SA2TMS, SA2BLV, SA2CLC, SA2KNG och SM2LIY + jag agerade lärare. Jag körde tuffaste nattpasset då konditionerna var usla och Tommy (SA2CLC) satt bredvid och försökte få kontakter men när jag såg han hade haft 42 minuter sedan sista kontakten så tyckte jag han kunde gå och lägga sig på soffan :) Så konditionerna var riktigt usla men det verkade tycka det blev lagom fart, jobbigt om man hela tiden har massa personer som ropar samtidigt om man inte är riktigt van.

Annars har avloppet rensats igen då det pluggade igen rejält. Fick låna rensslang och högtryckstvätten av en polare så fick jag upp det med hjälp av SM2LIY också.

Jag har även byggt ihop några nya antennswitchar och nu blir det start av ett eget företag så jag kan kränga dessa, det börjar bli för mycket för att jag ska tycka det känns tryggt att ha det som hobbyverksamhet, speciellt då en spansk antennförsäljare visat sitt intresse att sälja dom.

Till helgen blir det att fortsätta med WIFI-länken och så ska jag och SM2XJP försöka byta avgassystem på bilen. Möjligen så kanske det hinns med lite jobb på WARC beamen också. Jag har nästan gett upp planerna att få klart inbandmasten i år, är lite för mycket jobb kvar och det börjar vara så trist att jobba utomhus nu.

Bild
En kanonfin present av en kollega från en mycket bra TV-serie :)

Bild
Myspys i soffan :)

Bild
Och storm...

Bild
Dags att börja förbereda gården inför vintern, så man inte står där med massor grejor ute och snö överallt

Bild
Fästen för 2st länkantenner som ska monteras 52m upp i ena 60m masten. Vi har fått tillåtelse att sätta upp en WIFI-länk till GTLs maskinhall där det finns fiber.

Bild

Bild
Storm...tre träd runt ena staget föll men jag hade bara lämnat relativt små träd så även om de fallit på ett stag hade det inte varit någon fara. Här håller jag på att rikta upp masten då den lutade en hel del.

Bild
Hämtat ett fint arbetsbord. Ska ha den i källaren @SJ2W och ställa fräsen där

Bild
Svarvar lite, tapp för att få dit DC-motorn på snäckväxeln

Bild
Bajsrens :)

Bild
Rätt skoj faktiskt

Bild
Mast som frusit fast, måste försöka få dit nåt skydd över kuggkransen. Fick dock lös den inför tävlingen tur nog.

Bild
Det här är enda masten som brukar frysa *ta i trä*

Bild

Bild
Peter, SA2BLV och Knegge, SA2KNG

Bild
Tommy, SA2CLC och Pelle, SM2LIY

Bild
Hela gänget utom SA2TMS som fick lov att åka hem på kvällen. Lustigt för det visade sig att jag är gammal klasskompis med TMS bror, världen är liten.

Bild
Klättrade upp med ett gäng grejor medans grabbarna höll vakt på backen. Fick lov att gänga några M8 hål men det gick bra, 6st totalt satte jag dit.

Bild
Ny extremsport? Extreme threading?

Bild

Bild
En ful jävel och en fin antenn. Förhoppningsvis stör den inte allt för mycket...tydligen brukar PoE-enheterna skapa en del skit men jag tänkte göra en linjär och ersätta med

Bild

Bild
Antennerna, en som går som länk mot GTL och en som pekar mot SM2XJP och grannen

Bild
Tyckte det här såg så löjligt ut :)

Bild
Nya modeller av stackboxar

Bild

Bild

Bild
Mätning av en ny 6x2
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5792
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av hcb »

Äntligen :)
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av RADIOT »

Snyggt!
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... gFmkf1I%3D
Du har inte funderat på att införskaffa ett sådat här verktyg för gängtappar?
Fungerar som ett spärrhandtag. Otroligt smidig att använda och vad jag vet så finns
de i två storlekar M3-M6 samt M6-M12.
Skriv svar