Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av DW »

Kompisen har blivit med svarv och den har ett schema som gör gällande att 3-fasmotorn på 400v har en "nolla"
som finns med i flera kretsar som kontaktorer, transformatorer som är 110v och 24v. En likriktare i form av en brygga
o 4 stift där då minus är samma som nämnd nolla.
Inkommande el som matar maskinen har ingen nolla medritad utan där står enbart F1, F2, F3 (RST)
Jag vet inte varför vi reagerade men kanske mest för att det sitter flera grejor med olika spänningar på.
Hade det varit nollan som går ut till el-centralen hade vi nog inte funderat.

Tänker vi galet eller är vi bara sanna amatörer :humm:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av prototypen »

Det går att ta ut en "nolla" från mittpunkten på en trefasmotor, inga stora strömmar och det är väl en nödlösning. Har det fungerat så kommer det att fungera i framtiden.

Ni kan väl lägga upp en bild.

Protte
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av DW »

Det är så jaha.
Ja skall be han skicka mej schemat så får vi en bättre överblick.
Återkommer!
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1530
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av CPMS »

Har varit med om att man använt mittpunkten på en stjärnkopplad motor till nolla för nollspänningsreläfunktion i en byggsåg. Lite lurigt att felsöka innan man upptäckte det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17594
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av grym »

kan fungera, men kan bli väldigt fel om en eller två faser försvinner

säger att det är Q&D som bör undvikas i det längsta
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av DW »

Oj, detta får vi återkomma till när jag har ritningen.
Här är schemat. Jag skrev i första inlägget gemensam nolla men vid närmare titt så är det snarare en gemensam jord.
Finns det bättre sätt att koppla detta på? Typ 3-fas för sej, 110v för se, o 24 för sej?
Schema till svarv.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46947
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av TomasL »

Motorn i fråga har ingen "nolla", styrspänningen plockas ut direkt av en 400V trafo.'
Den är försedd med YD-start.
Intressant är hur motorn är märkt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26636
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av Icecap »

PE är "Protective Earth", alltså skyddsjord. Den får INTE användas i någon strömkrets!
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av DW »

Y/D start. Du menar att den sköts av en kontaktor då Tomas.
Isåfall köper jag oljudet vid uppstart mot 1800v/min. Hur ser du detta på schemat?

Icecap
Utveckla hur du menar i detta fall, är schemat felgjort?


-jag måste ut till verkstaden men är åter kl 17~
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26636
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av Icecap »

Schemat är rätt! PE är det man i daglig tal kallar "Jord" (Gul/grön ledare) och är kopplat till metallhöljet runt maskinen. Om en ledning med fas faller av och ligger mot höljet eller något som leder till höljet ska PE kortsluta denna ström till NOLL (via felströmsrelä om sånt finns) och då blåsa säkringen.

Så det är din/er tolkning som visar på brister. Schemat är exakt rätt!
Senast redigerad av Icecap 20 september 2015, 12:53:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46947
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av TomasL »

Hmm, lite konstigt, nej jag har fel, K1 är framåtkörning, K2 är bakåtkörning, den är antingen Y eller D-kopplad, motorplåten talar om vilket.

Om du vill har jag en motortestare du kan låna en helg eller så.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17594
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av grym »

japp, ritningen är helt korrekt, när man jordar trafons ena sida så ser man till att den inte flyter omring spänningsmässigt sätt, och det är normalt om man inte har udda krav
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46947
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av TomasL »

Mer korrekt hade ju naturligtvis varit att dra fram en Nolla istället, men man gjorde inte så förr, 4-ledare var billigare än 5-ledare.
I dag hade det väl varit tveksamt om man gjorde på det sättet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17594
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av grym »

nu är det ett par år sedan jag byggde maskiner på heltid, men då så jordades alla trafos sekundär så dom inte flöt, det gjordes med en separat plint så man lätt kunde lossa och mäta så man inte hadde någon annan jordkontakt på sekundärsidan
Mindmapper
Inlägg: 7106
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kan man ha Gemensam nolla i motor och reläkretsar

Inlägg av Mindmapper »

Måste väl ha varit en hel del år sedan, Grym? Idag vill man ju komma ifrån alla fyrledarkopplingar. Strömmar i jordledningen är ju inte populärt, pga störningsproblem och alla dessa jordfelsbrytare. Det är ju tom förbjudet att gå från ett TN-S (fem ledar) till ett TN-C (fyrledar) system. Nu är ju visserligen inte neutralledare inkopplad på något sätt i det här fallet, men visst måste man öppna upp för problem med en sådan här koppling i moderna byggnader.

Visst borde det riktiga i det här fallet vara att låta en elektriker separera skyddsjord och manöverkretsarna?
Skriv svar