Nybörjar Guide

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jola Bero

Nybörjar Guide

Inlägg av Jola Bero »

Hejsan, det är ingen här på forumet som vill ta sig tiden att knåpa ihop en guide med de mest elementära kretsarna och komponenterna? Jag har läst elektronik i Fysik A men det är så jävla lite man får lära sig. Jag skulle gärna vilja lära mig mer.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Titta under Wikin. Jag har skrivit lite, dock väldigt grundläggande, om kondensatorer.
Vet inte om det är till någon nytta, då jag inte vet vad som finns i Fysik A. Det som vi har i gymnasiefysikens ellära i Finland är mera avancerat än det som står på wikin.
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

Hehe okej, vi har väl ungefär "Hur man kopplar in en glödlampa från ett batteri"
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Låna en bok. "Elektronik för alla"-serien tycker jag är bra.

Jag minns inte att vi fick lära oss någon elektronik varken i grundskolan eller på gymnasiet. Det närmsta elektronik vi kom var strömbrytare, lampor och transformatorer. Vissa av oss läste visserligen kursen Digitalteknik, men där var det bara en massa färdiga ic-kretsar (74xx) det handlade om. Jag gick natur.
Relaxia
Kontakt:

Inlägg av Relaxia »

Gör såhär:
Leta upp en ELFA-katalog (behöver inte vara allra senaste).
I katalogen finns det lite infosidor mellan produktområdena. Riv ut de sidorna och bunta ihop så har du gjort dig en "bok" om det mesta som är värt att veta angående elektronik.
:D

Himla bra den där katalogen. Tex om man inte når upp riktigt eller som bokstöd. Ger några timmars läsande om man inte har något att göra heller :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

annars drar man bara ner "ELFAs faktsidor" i pdf från ELFAs hemsida
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Känns lite "överkill" att göra om samma job som har gjorts
många gånger tidigare. Kolla närmaste bibliotek, där bör finnas
ett antal olika böcker med elektronikgrunder...
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

13th.Marine skrev:annars drar man bara ner "ELFAs faktsidor" i pdf från ELFAs hemsida
Tack, det var ett bra tips! Aja jag får väl helt enkelt låna en bok, tråkigt är bara att "Allt om Elektronik" ALLTID är utlånad på mitt bibliotek.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

De flesta bibliotek har ett reservationssystem där man ställer sig på kö.
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

Inte mitt :( men jag ska ta och åka in till hufudstaden och på statsbiblioteket lär det finnas något intressant.
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

Är det någon som istället har bra ideér på nybörjar projekt. Inte allt för avancerat men ändå så att det blir lite utmaning. Tack på förhand.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

nightrider tror jag är ett bra nybörjarprojekt. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kolla på andras projekt. Det står oftast hur de är gjorda. Kanske hittar du även ritningar.

Annars finns allas favorit-sajt: www.google.com :)
Sök efter det du vill bygga. T.ex led-snurra schema så gissar jag att du hittar det. Eller kanske prova elektronik nybörjar schema :)

Madmodder's sajt är faktiskt ett bra tips. Det finns mycket bra där.

När det gäller bibliotek så brukar även de minsta kunna beställa från större bibliotek. (När jag bodde i Berga, som har ca 1000 invånare, så hade de ett bibliotek där man kunde beställa böcker från större bibliotek.)
Skriv svar