Relä till bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Grooover

Relä till bil

Inlägg av Grooover »

Har en fläktmotor som inte går som den ska och enligt firma så är det 4st relä som är kass och eftersom dessa 4st relä kostar 2200kr så undrar jag vad det kan vara för speciellt med dom, kan köpa relä på biltema för 40kr/st!
Detta är en chansning för ingen vet om det är reläna som är problemet så kasta ut 2200kr i onödan känns surt!

Dessa är lite mindre än standard relän men kontaktstycket sitter söst så det går dra ur flatstiften ur kontaktstycket och ha reläna lösa

enda skillnaden jag kan se är ev om det kan vara något motstånd mellan stift 85 och 86 på orginal, går det prova eller vad kan hända?
Användarvisningsbild
Platis

Re: Relä till bil

Inlägg av Platis »

Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Haha, min baklucka krånglade - fick offert på 19 bananer men fixade det själv för 600kr och då fick jag en varmluftspistol på köpet :D

Ähum, kostade iofs även 10 surt färvärvade timmar av alternativt investerbar tid.
Senast redigerad av hanzibal 18 september 2015, 21:55:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är det för fläkt som har så komplex styrning?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

@säter: Din profilbild är priceless :D
Grooover

Inlägg av Grooover »

Det är kupefläkt till en Iveco lätt lastbil, jag får det mer till att vara fläktmotståndet än dessa relän som verkstan rekommendera att byta!
Vad är det till vänster mellan stift 85 och 86, något motstånd?

Bild

och så Biltemas relä, kan det vara någon skillnad på dessa två mer än att Ivecos relä är mindre i storlek?

Bild

Jag kollade på lite relän till andra bilar och det var tydligen inte ovanligt att dom kostar över 500kr/st, trots samma symboler! Jag är kass på el, därför jag är här :D någon som vet om det är någon skillnad mer än att storleken ska passa i kontaktstycket?
Senast redigerad av Grooover 19 september 2015, 10:41:23, redigerad totalt 2 gånger.
Grooover

Inlägg av Grooover »

hanzibal skrev:Haha, min baklucka krånglade - fick offert på 19 bananer men fixade det själv för 600kr och då fick jag en varmluftspistol på köpet :D

Ähum, kostade iofs även 10 surt färvärvade timmar av alternativt investerbar tid.

Då hade du 1800kr/timman, hyggligt bra timpeng ändå :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

De fungerar säkert bra, orginalreläerna innehåller en varistor eller något liknande för att släcka back-EMK'n, du kan sätta en diod över reläspolen så gör den samma sak.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Hade exakt samma problem med en bil med ett miniatyrrelä som jag vill kalla det och originalet kostade löjligt mycket, typ flera hundra. Samma relä fanns hos en välsorterad bilreservdelsfirma [tror det var MECA] för knappt en hundralapp. Det bästa är att ha reservdelsnumret och en översättningstabell för att komma så rätt som möjligt i funktionalitet. Antingen sitter det en diod eller någon annan skyddskrets inbyggd. Det konstiga är att biltillverkarna envisas med att ha dessa minireläer på de ställen där de tyngsta strömförbrukarna sitter. I fallet med personbilen sköttes hela hel och halvljusautomatiken med ett gäng av dessa pyttesaker. Som att be om problem.
:edit : Ofta sitter grejorna intryckta i ett minimalt utrymme så inget annat går att montera utan en större ombyggnad.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det kallas för motstånd,men det skulle mycket väl kunna vara något annat som TomasL antyder.
Undrar hur reläerna ser ut inuti?
Lite matnyttigt om reläer finns här:
http://www.accessconnect.com/car_relays.htm

Fel på motståndet yttrar sig oftast så att fläkten inte går på låga hastigheter,men däremot på fullt pådrag.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Groover

Flytta om reläerna och se om du får en annan felfunktion.

Om du har samma fel oavsett flyttning så är felet troligen inte reläerna utan avbrott i något fläktmotstånd.

Kjelle
Grooover

Inlägg av Grooover »

Bra Tack, då har man blivit lite klokare idag iaf :) :tumupp: även biltema hade en förbindelse mellan stift 85 och 86 så det borde vara någon diod/motstånd även på dom.
Det finns faktiskt gott om plats dom sitter för sig själva bakom handskfacket.

Borde vara ett relä till varje hastighet på fläkten och ingen hastighet fungerar, har även provat att skifta dom nu så jag tvivlar på att det är nått reläfel, ska felsöka lite mer i veckan, sånt pill när det ska vara så trångt bara :tumner:
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Har du något elschema till bilen? Och så förstås... har du kollat säkringarna? Ordentligt?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Och motorn själv?
Grooover

Inlägg av Grooover »

körde motorn på bänken med löst batteri och då gick den som tusan :tumupp: efter lite pill med allt möjligt så snurra helt plötsligt motorn men jäkligt långsamt och lät även konstigt, mätte i kontakten till motorn och där hade jag faktiskt 12,3V :humm: ...men såhär efteråt så skulle jag nog mätt volten medans det var belastning på och inte bara i kontaktstycket, om nu Volten sjunker när fläkten startar så borde det väl ändå vara fläktmotståndet?

Har inget elschema, verkar vara svårt att hitta något till Iveco, vad det än är!
Det är inte ens min bil utan jag hjälper kompisen
Skriv svar