Ja, alternativt en DVD/Bluray-spelare som kan fås att ge ovillkorlig* 1080p-utsignal, om nu bara för att testa TVns förmåga vill säga.
*) HDMI innebär vad jag förstått ett slags 2-vägskommunikation där källa och skärm "förhandlar fram" bästa möjliga bild som båda parter klarar.
Kan någon reda ut detta med "HD-TV" för mig?
Re: Kan någon reda ut detta med "HD-TV" för mig?
Klockren förklaringhanzibal skrev:Jag hade tidigare en TV som bara uppfyllde "HD Ready", dvs 720p med upplösning 1280x720 utan radsprång.
Apparaten kunde dock ändå hantera en 1080p-insignal (1920x1080) genom att skala ned till panelens fysiska upplösning 1440x768 och införa radsprång.
Vet dock inte om detta är standardförfarande vid upplösningar utanför spec?
Om den nu både kunde ta emot 1080p och hade fler vertikala linjer än 720 så uppfyllde den ju mer än HD ready, och inte "bara".hanzibal skrev:Jag hade tidigare en TV som bara uppfyllde "HD Ready", dvs 720p med upplösning 1280x720 utan radsprång.
Apparaten kunde dock ändå hantera en 1080p-insignal (1920x1080) genom att skala ned till panelens fysiska upplösning 1440x768 och införa radsprång.
Vet dock inte om detta är standardförfarande vid upplösningar utanför spec?
Om det bara är fria kanaler du är ute efter kan det eventuellt fungera med en comhem-box. Dessa är billiga och lätta att få tag på. Behöver du kortplats måste boxen stödja ert krypteringssystem.AndersG skrev:Enklast vore väl att jag lånar en "HD Box" och testar.
EDIT: ... alt. CA-modul
Det är bara en tuner, boxen i sig kostar runt 4kkr.AndersG skrev:Edit, så i princip borde jag klara mig med en sådan här då?
http://www.pricerunner.se/pl/229-265133 ... B-C-priser
Senast redigerad av elabbe 17 september 2015, 17:22:08, redigerad totalt 1 gång.
Japp, de fria, men som sagt var behöver jag bara testa.Behöver du kortplats måste boxen stödja ert krypteringssystem.