Brunnen motor?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
frownlayer

Brunnen motor?

Inlägg av frownlayer »

Får ingen kontakt mellan blå-röd ej Heller blå-svart. Men mellan svart-röd. Detta betyder väl att säkringen i motorn är brunnen? Om det går att laga den. Bör man då även göra något annat? Eller varför har den brunnit?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Brunnen motor?

Inlägg av frownlayer »

brunnen säkring var rätt gissat.

Vad jag kan utläsa så är det en 115⁰C 2A säkring. alltså ska jag bara hitta en sådan och trycka dit.
vad jag kan se så är hela maskinen täkt i damm inuti så det är väl troligtvis därför som säkringen har brunnit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte om denna har en fläkt på sig för jag kommer ihåg att äldre sådana här hade det för de blev satans varma utan fläkt pga dessa typer av motorers konstruktion, fast de var också aningen större.

Men går de lite trögare så ger det också en hel del extra värme som kanske är lite orsaken i ditt fall om det tex är damm som geggat till glidlagren lite eller sugit upp oljan eller så för är den utan fläkt så skall den förstås inte utlösa termosäkringen vid normal drift.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

Det där är ingen vanlig säkring utan en termisk säkring som bryter vid 115 grader.

Troligtvis har den blivit för varm pga damm eller överbelastning.
svanted

Inlägg av svanted »

mest troligt torkade/smutsiga lager...
smörj dem med paraffinolja och se till att tätningen till pumphuset är ok...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

nsbvzy skrev:Det där är ingen vanlig säkring utan en termisk säkring som bryter vid 115 grader.

Troligtvis har den blivit för varm pga damm eller överbelastning.
japp. förstod det. fick bli ebay, då det var svårt att hitta annat än 10A eller annan temp är 115⁰C

motorn snurrar jättelätt så jag tror att det är allt damm i kondensatorerna som har gjort att luftflödet har minskat och därmed även kylningen av motorn.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Ett tips efterssom jag gjort tabben själv, löd inte dit nya termosäkringen... Om du inte kyler vill säga... för då löser den ut ;)
Skriv svar