Någon som är bra på DVB-T här?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Någon som är bra på DVB-T här?

Inlägg av AndersG »

Av olika orsaker klarar inte det lokala kabel-TV bolaget av att leverera acceptabel signal på vissa kanaler. Det finns politiska orsaker bakom och inget jag kan göra åt. Som en workaround har jag haft en liten inomhusantenn eftersom jag har fri sikt till sändarmasten och tagit de markbundna den vägen. Det har funkat bra i flera år, tills nu.

Denna sändare sänder på kanal 25 och 35 dvs 506MHz och 586MHz. Det är kanalerna på den övre muxen som fattas. Dock har jag signal med en enkel kvartsvågsdipol, riktad mot sändaren:
plot0000.gif
(Notera att jag matar 75 ohms kabel in i ett 50 ohm instrument)

Nu har det varit problem efter att man tagit i bruk 800MHz för annat, vilket beskrivs här. Jag testade sätta ett litet lågpassfilter, men inte var det ngn skillnad inte..

TVn hittar bara kanalerna på kanal 25. Då den söker, så "pausar" den på kanal 35 så det verkar som den hittar något, men trots det finns det bara 5 kanaler.

Har testat det uppenbara, dvs fabrikåterställt TVn etc, det är en Sony KDL-37V...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gkar

Re: Någon som är bra på DVB-T här?

Inlägg av gkar »

Är det en passiv eller aktiv antenn?
Du vill ha filtret innan det första aktiva steget.

Om du sveper lite bredare, var ligger de starka störsignalerna?
50 eller 75 ohm blir inte så stor skillnad! Missanpassningen är liten för det vi letar efter.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

det är en enkel kvartsvågsdipol. Jag ser en signal på 800MHz men den är mycket svagare och med lc-filtret försvinner den helt. Sveper jag brett har jag en 118MHz på -47dB och sedan 800MHz och 940MHz, men de är alla svagare än mina TV signaler.

Edit: Jag hade en aktiv inomhusantenn före. Den var det första jag misstänkte. Drog ur väggvårtan - hade fortfarande signal - drog ur koaxen - Hade fortfarande signal :)

Får således acceptabel (men inte bra) bild med bara koaxen. Dock inte på andra muxen. Nuvarande antenn är två 122mm trådar fastlödda på en gammal 300 ohm till 75 ohms balun.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Förklaringen:
NIT-tabellen saknades på kanal 35, denna behövs vid kanalsökning så det är nog därför tv:n inte hittade några kanaler, tv:n ser att det finns signal på kanal 35, väntar på NIT, men eftersom det inte kommer någon NIT så tröttnar den till slut och går vidare.

Tyvärr händer detta ibland, utrustningen vi har i vår headend i Smedsböle är antik och ibland (relativt ofta) så låser sig eller kraschar någon apparat och behöver startas om.
Just detta hade hänt någon gång under helgen alternativt torsdag/fredag då jag var ledig (bemanningen i Smedsböle består av en person).

Hittar tv:n fortfarande bara fem kanaler så hör gärna av dig, men det bör fungera nu.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Vad har du för kablar och kontakter på kabel-nätet?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Som du ser av citatet ovn var det aldrig något fel i min ände, men om du undrar över kablar mellan uttag och TV så är det gjutna, helmetall. För DVB-T är det samma, en bit koax (samma som man installerar) och en klämd F-Kontakt.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

För den som vill veta vad som menas med antik utrustning så slänger jag upp ett par bilder på Ålands Radio och TV:s headend här:
mux-a.jpg
mux-b.jpg
Detta är alltså utrustningen som ser till att marksänd TV (DVB-T) går ut på Åland. På ena bilden syns även en av två NEC-sändare på 2,5 kW.

Ett flertal (de flesta...) av dessa apparater är uppemot 10 år gamla (i vissa fall ännu äldre), detta kan väl nog anses som hyfsat utdaterat i digitaltv-världen...

Men jämfört med våra FM-radiosändare från 1987 så är det ju relativt modernt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Snyggt! Då skulle du sett en del av de prylar vi hade i studion då jag jobbade där på 80-talet :)
niclas82

Inlägg av niclas82 »

har du testat med antenn förstärkare?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

har du testat med antenn förstärkare?
Varför det? har -40dBm med bara koaxen.. :)
niclas82

Inlägg av niclas82 »

för att det funkar på kanal 25 som du har mer db på än kanal 35
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Japp. Så resonerade jag med, men problemet var inte alls det som du ser här ovan. Mitt -47dBm borde motsvara 60dBuV vilket är helt OK.
niclas82

Inlägg av niclas82 »

ok då är jag med ja 60db ska vara tillräckligt om du inte får ett mät fel när jag tittar på spectrum bilden på mitt mät instrument som är ett promax ranger så visar den ofta fel i jämfört med när jag kör en db mätning du kanske får nått liknande
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Mja, jag kör ju 75 ohm in i 50 så där blir ett litet fel, men invåerna i stort skall stämma. SAn är kalibrerad för några år sedan och då jag testade mot min signalgenerator stämde det hyfsat bra. Så så långt från sanningen borde det inte vara.
gkar

Inlägg av gkar »

@niclas82
Nu är jag inte säker på att jag förstår vad du menar, men är det inte så att du mäter med olika RBW vid de olika mätningarna?
Dvs ingenting är fel.
Skriv svar