Högtalarkonstruktion, del II

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion, del II

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du skulle laserat först.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu får du gärna berätta mer.

För det första, vad är lasering?

Wikipedia sa mig inte mycket :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som bets. Du färgar in träet men inte med täckfärg utan du ser ådringen.
Kolla Herdins betser. Jag köpte idag lasyr på Flüggers. En liten burk som lär räcka i 100 år kostade 130 spänn.
Du kan ju späda lasyren/betsen om du vill ha ljusare infärgning och lägga på ytterligare lager för att få mörkare/kraftigare infärgning.

Kolla: http://www.herdins.se/sv/betser

Herdins pulverbets löses i varmt vatten. Ett tips vara att ta ansenliga delar (T-)sprit också.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Angående ljusa och mörka lager. Är det verkligen så?
Varje lager är vridet 90° i förhållande till varandra, så man ser ändträ och längsgående fibrer om vartannat.
Är det inte så att om du kollar på två närliggande snittytor att det är ljust på ena ledden, men runt hörnet är samma lager mörkt?
Ändträ (där man ser rakt in i fiberändarna) ser mörkare ut. Och blir ännu mörkare när man lackar.

som här
Bild

Och det flammiga mönstret med ljusa och mörka partier på ytan beror på trädets årsringar. Ringarna är ju inte direkt symmetriska, så hyvelkniven skär genom olika lager av årsringar kors och tvärs när fanéren tillverkas. :)
Själva hyvlingen börjar vid 2:20.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fast faneret till plyfa hyvlas. Tänk jättestor äppelskalare. Man monterar stocken och låter den snurra med ett långt stål hyvlar av träet.

Den andra metoden är att spänna upp stocken efter vederbörlig blötläggning i varmt vatten (basning kallas det väl) i en maskin med ett fast stål och så låter man stocken åka upp och ner över stålet för att hyvla bort flak för flak.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Din först beskrivna metod används i filmen jag länkade till. :) Man kan ju inte hyvla av en årsring i taget då ett träd växer "lite" olika över hela stammen, så den spikraka kniven passerar genom olika årsringar samtidigt utefter trädets längd och rotationsriktning. Därav flammigheten.

Din andra beskrivna metod ger ett randigt fanér, och sådana plyfaskivor har jag nog aldrig sett.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vanligt fanér man har till möbler hyvlas så. Ofta klyver man träet i fyra delar men mönstringen blir lite speciell jämfört om man kör hela stocken över stålet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

MadModder skrev:Angående ljusa och mörka lager. Är det verkligen så?
Varje lager är vridet 90° i förhållande till varandra, så man ser ändträ och längsgående fibrer om vartannat.
Är det inte så att om du kollar på två närliggande snittytor att det är ljust på ena ledden, men runt hörnet är samma lager mörkt?
Ändträ (där man ser rakt in i fiberändarna) ser mörkare ut. Och blir ännu mörkare när man lackar.

som här
Bild

Och det flammiga mönstret med ljusa och mörka partier på ytan beror på trädets årsringar. Ringarna är ju inte direkt symmetriska, så hyvelkniven skär genom olika lager av årsringar kors och tvärs när fanéren tillverkas. :)
Själva hyvlingen börjar vid 2:20.
När jag tittar mer noggrant på plyfan ser jag att du har alldeles rätt.

Fanéren är ena stunden ljust men när man så att säga går över kanten så blir det mörkt (och vice versa).

Och din video var nog bland det mest intressanta jag nånsin sett!

Förstår ju inte så mycket rent allmänt men kanske man borde kunnat räkna ut att stocken "skalas" :D

Det är fantastiskt vad man kan lära sig av hjälpsamt folk på EF :)

Tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att återgå till Rogers högtalare, det är mer spännnande med småhögtalare där man kompromissar storlek, pris, stort ljud, välljud och lite design.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag tycker att man kan räkna kors och tvärs på högtalare.

Det är säkert roligt men i slutändan ger det väldigt lite.

Ta mitt resonemang ovan kring Q-värdet och boxfrekvensen (som jag inte ens vet om det är rätt).

I vilket fall, oavsett baselement kommer du sällan kunna få en lägstafrekvens som avviker mer än säg +/-50% från resonans.

I ett område som oftast är runt 50Hz, vad spelar 25 eller 75Hz för roll, egentligen?

Jag menar att du hör ju knappt dom frekvenserna ändå.

Så allt prat kring att man antingen måste välja ett element utifrån den storlek på låda man vill ha (eller tvärt om) det är nästan bara strunt.

Jag tycker det känns som att det är bara att ta ett element med andra tilltalande egenskaper som kanske polypropylen eller papper mm.

Bas lär man få i vilket fall (man får nästan inte ens in ett element i en högtalare som är för liten för ok basrespons).

Nu flummar jag väldigt mycket och jag erkänner att jag inte riktigt vet vad jag snackar om :D

MVH/Roger
slaith

Inlägg av slaith »

rogerk8:

Kul att du ger dig ut i högtalarbyggdjungeln, kan bli ett riktigt fint bygge.

Såg att du hade lite problem med håltagningen av baflfarna, hojta till om du ska modifiera eller bygga om någon gång.
Vi slänger upp bafflarna i min CNC och fräser ut grejerna, då kan du få sugpassning på allt om du vill. :)

Personligen hade jag även satt bafflarna framför lådans sidor, så slipper du ha ändträ framåt.
Plus att skulle du vilja byta baffel blir det lättare också.

Jag har även mätutrustning för högtalare, både impedans och frekvens.
Om du vill mäta upp dina element och filter är du välkommen.

Lite övriga tankar kring dämpmaterial.
Jag gjorde ett projekt för några år sedan där jag testa några olika material som dämpning i baslåda.
Det jag kom fram till att det behövs ganska mycket att det vita "fluffed" för att det ska bli någon större effekt.
Absolut bäst resultat fick jag med riktig väggisolering, i mitt fall Gullfiber.
Det gav en markant skillnad i impedans och gav lite lägre resonansfrekvens.

Om man är orolig för att det ska yra runt en massa damm är det bara att sätta ett lager av fluffet framför, då borde det mesta hålla sig på plats.

/Patrik
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mer OT.

Här är "filosof":
filosof.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

slaith skrev:rogerk8:

Kul att du ger dig ut i högtalarbyggdjungeln, kan bli ett riktigt fint bygge.
Tack, det är mycket roligt även om jag inte förstår så mycket :)
Såg att du hade lite problem med håltagningen av baflfarna, hojta till om du ska modifiera eller bygga om någon gång.
Vi slänger upp bafflarna i min CNC och fräser ut grejerna, då kan du få sugpassning på allt om du vill. :)
Vilket trevligt förslag, tack!

Dock är det egentligen inga problem med baffelhålen bara för att dom inte är exakt cirkulära, eller hur ;)
Personligen hade jag även satt bafflarna framför lådans sidor, så slipper du ha ändträ framåt.
Plus att skulle du vilja byta baffel blir det lättare också.
Har precis fattat att sundbrigade gör likadant.

Inte så dumt faktiskt.

Nu är det bara som så att jag faktiskt älskar att se just ändträt på plyfan, det är en del av min design :)
Jag har även mätutrustning för högtalare, både impedans och frekvens.
Om du vill mäta upp dina element och filter är du välkommen.
Det här ska jag seriöst överväga, tack!

Jag älskar rörförstärkare och där är det lite viktigare med hyfsat jämn impedans.

Jag går således och funderar på att Zobel-kompensera basen, men vi får se.

I vilket fall hade det varit roligt att mäta speciellt impedans (men även frekvens) både före och efter kompensation.

Vart bor du? :)
Lite övriga tankar kring dämpmaterial.
Jag gjorde ett projekt för några år sedan där jag testa några olika material som dämpning i baslåda.
Det jag kom fram till att det behövs ganska mycket att det vita "fluffed" för att det ska bli någon större effekt.
Absolut bäst resultat fick jag med riktig väggisolering, i mitt fall Gullfiber.
Det gav en markant skillnad i impedans och gav lite lägre resonansfrekvens.
Jag tror själv att det ska vara ganska mycket dämpmaterial för att ljudhastigheten skall påverkas, vilket du bekräftar.

Att däremot få ändring i elektrisk impedans utifrån om man klär väggarna med Gullfiber eller ej, låter skumt :)

Jag tror sedan att asfaltsmatta på alla inre väggar förutom rejäl mängd ull kan vara bra, eller också onödigt :)
Om man är orolig för att det ska yra runt en massa damm är det bara att sätta ett lager av fluffet framför, då borde det mesta hålla sig på plats.
Här förstår jag tyvärr inte vad du menar :)
/Patrik
MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev:Mer OT.

Här är "filosof":
filosof.jpg
Vad är detta? :)

Fattar ingenting :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Färgen/lasyren heter filosof. Vi snackade lasyr och denna träbit är laserad (på prov) med Flüggers lasyr med nyansen filosof.
Skriv svar