Kan någon reda ut detta med "HD-TV" för mig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Kan någon reda ut detta med "HD-TV" för mig?

Inlägg av AndersG »

Jo, jag vet vad "HD" är :) men vad behöver man egentligen för att se exempelvis SVT's HD-kanaler? Räcker det med att digitalboxen klarar HD, eller måste även TVn klara det. Vi talar nu om en TV som klarar 1080i, men inte "Full HD".
niclas82

Re: Kan någon reda ut detta med "HD-TV" för mig?

Inlägg av niclas82 »

du behöver en box som klarar dvb-t2 som du sen kopplar med hdmi kabel till tvn
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Tack. Eller ett TV-kort/sticka då eftersom jag på sikt skall köra allt den vägen då vi pensionerar vår gamla digibox med hårddisk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

HD via marknätet i Sverige är väl 720P har jag för mig, så klarar din TV det, så är det ok.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Men nu var det inte Sverige och inte marknätet, eller rättare sagt kör jag både DVB-T och DVB-C. Men min kabelbox klarar inte HD :(

Inte för att jag kommer att märka skillnad ändå på en 37-tummare, men det är vissa kanaler som är helt paj i kabelnätet, men OK som HD.

Edit: Crime of the century :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Edit, så i princip borde jag klara mig med en sådan här då?
http://www.pricerunner.se/pl/229-265133 ... B-C-priser
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

AndersG skrev:Men nu var det inte Sverige och inte marknätet,
Jo, men du skrev SVT's HD-kanaler :humm:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, sorry, men de kan ses utanför Sverige :)
elabbe

Inlägg av elabbe »

Ganska enkelt svar, men vad är egentligen frågan? :)

Det verkar röra sig om kabel, varför du inte behöver oroa dig för någon v2 (DVB-T2/S2). Men HD kan sändas både i MPEG2 och MPEG4, så se till att dekodern klarar båda (egentligen bara kolla efter MPEG4 då det är nyare). Upplösningen på utsändningen är ju av mindre betydelse för TV:n så länge dekodern klarar det. TV:n behöver bara klara dekoderns signal. Har din HD-mottagare SCART t.ex. går ju HD-kanalerna även att se på tjock-TV om man nu så vill.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Är det enda som skiljer HD från Icke-HD i DVB-C att det senare är kodat i MPEG4?
Nerre

Inlägg av Nerre »

För att ta emot HD-sändningarna räcker det med en box som klarar det. Sen för att kunna se dem i HD så måste ju TVn klara det också.

Jag vet inte hur det funkar om TVn inte klarar HD men boxen klarar, skalar boxen ner då eller får man svart skärm?

Sen var det ju den här röran för en massa år sen med HD Ready, Full HD, HD Compatible och liknande...
http://www.audiovideo.se/hjaelp/textsid ... ll-hd.aspx
elabbe

Inlägg av elabbe »

AndersG skrev:Är det enda som skiljer HD från Icke-HD i DVB-C att det senare är kodat i MPEG4?
Nej, som jag skrev ovan: "HD kan sändas både i MPEG2 och MPEG4". Upplösningen skiljer ju också så klart :) Nu vet jag dock inte vilken leverantör du har, men även om jag skulle veta det är det inte säkert att det är lätt att kolla upp vilka kodningar som används, då det inte vanligen skrivs ut. HD i MPEG2 tar dock väldigt mycket utrymme så det vill leverantörerna helst undvika.
Nerre skrev:Jag vet inte hur det funkar om TVn inte klarar HD men boxen klarar, skalar boxen ner då eller får man svart skärm?
I de fall jag känner till så skalar boxen ner, men det beror på boxen så klart. Får man bild från boxen bör man även få bild från alla kanaler, annars blir konsumenten förvirrad. Tidiga HD-boxar hade ofta SCART.
Nerre skrev:Sen var det ju den här röran för en massa år sen med HD Ready, Full HD, HD Compatible och liknande...
http://www.audiovideo.se/hjaelp/textsid ... ll-hd.aspx
Jo, certifieringar blandas vilt med marknadsföringsmärkningar. Och personer som då tror att HD ready = 720p, Full HD = 1080p. "Är din TV bara HD ready..." :doh:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nej, som jag skrev ovan: "HD kan sändas både i MPEG2 och MPEG4". Upplösningen skiljer ju också så klart :) Nu vet jag dock inte vilken leverantör du har, men även om jag skulle veta det är det inte säkert att det är lätt att kolla upp vilka kodningar som används, då det inte vanligen skrivs ut. HD i MPEG2 tar dock väldigt mycket utrymme så det vill leverantörerna helst undvika.
Sedan något år tillbaka är samtliga Finska kabelkanaler MPEG-4, det betyder att jag kan ta emot och spela in dem på Digitalboxen, men inte se på det inspelade, med mindre än att jag tankar ut filen, vilket IOFS går bra.

Av olika politiska orsaker har kabeloperatören problem med vissa kanaler, men hävdar att det funkar med HD-varianterna av samma kanaler och att de prioriterar HD-kalalerna "eftersom alla ändå köper nya TVn hela tiden".

Nu har vi faktiskt inte en SÅÅÅÅ gammal TV, en Sony 37-tummare, kanske 5 år gammal.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jag hade tidigare en TV som bara uppfyllde "HD Ready", dvs 720p med upplösning 1280x720 utan radsprång.

Apparaten kunde dock ändå hantera en 1080p-insignal (1920x1080) genom att skala ned till panelens fysiska upplösning 1440x768 och införa radsprång.

Vet dock inte om detta är standardförfarande vid upplösningar utanför spec?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Enklast vore väl att jag lånar en "HD Box" och testar.
Skriv svar