Realtids-Java för AVR!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Realtids-Java för AVR!

Inlägg av DuckHead »

En instution vid LTH har efter en herrans massa år nu tagit fram en java-version som faktiskt klarar realtidskrav! Den gör om java filer till C-filer och som grädden på moset, funkar den med GCC och därmed AVR!
Ska labba med systemet de kommande veckorna i skolan. Verkar ju hur läckert som helst!

:razz:

Länk:
http://www.robot.lth.se/java/
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Jag höll på med det här under mitt exjobb. Vi gjorde en port för att köra på Linux patchat med RTAI.
Det hade varit kul att se några färska benchmarks, vill minnas att garbage collectorn inte var alltför snabb.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Hur mycket minne kräver den för att fungera? Antar att det är atmega128 med extra minne som gäller ialafall?

Hur löste ni (somverkar jobbet lite med det) problemet med att allokera stackminne för alla trådar utan att slösa för mkt? När jag gick nån liten programmeringskurs i skolan så gjorde vi ett trådbibliotek för PC. Då allokerade vi bara upp ett jättechunk minne för varje tråds stack, men det går ju inte på en microkontroller som har så begränsat med minne. Vet ni nåt bättre sätt att göra det på?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Coolt! Jag har Anders och Sven (författare av ovan länkat material) som övningsledare i en kurs just nu om AVR-baserade mekatroniska system. Världen är inte stor, eller inte LTH iaf :)

[OT]
DuckHead: Läser du på LTH nu? Har man träffat dig?
[/OT]
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Hehe, nä LTH är inte så stort... ja vi har säkert sätts på en av alla de 1000 föreläsningar som har gått i mekatroniken. Vi lär väl gå i samma klass till och med. :)
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Jag jobbade aldrig med AVR-porten, det var någon som heter Tobbe som hade gjort en port när jag höll på som då också användes i en labb i realtidsprogrammering. Men det lär säkert ha hänt en del.
Vad man brukar göra i små realtidsystem är att bestämma sig för max antal trådar och storleken på stackarna, sen för man öka efterhand som behoven gör det.
Vi fick mycket hjälp av Anders och Sven. Anders höll på med Java2C-översättaren och Sven med GC:n, hade varit kul och höra vad som pågår nuförtiden. Jävligt duktiga killar.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Till de som är intresserade av realtidssystem kan jag rekomendera länkarna som finns på Wikin under microdatorer -> Övrigt -> Realtidssystem.zip

Finns en E-bok där som är bra läsning!

Här finns filen:
Realtidssystem.zip
gurrag

Inlägg av gurrag »

Har några kommentarer som inte har nånting med tråden att göra, hoppast att det är ok...

DuckHead och Stiff, vilket program går ni? Går själv på elektroteknik programmet i Uppsala. Tycker att vi har allt för lite om innbyggdasystem/mikrodatorer, och allt för mycket matte. Går högskoleingeniörs program, Bologna modell. Dvs vi går först 3 år, kan fortsätta 2 år till och bli civil.

Känner ni till några student tävlingar mellan olika skoler. Skulle vara kul att komma till Lund, ni kommer till Uppsala......

Mvh Gurrag
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> gurrag

Elektroteknik 180p. Jag tror vi är i precis samma situation egentligen. Läser fjärde terminen och gått igenom 25p matte. Kursen jag nämt här är helst frivillig och läses bara av ett fåtal varje år. Det mest praktiska obligatoriska kursen vi haft är nog den nyss avlutade analog elektronik, där vi på sista laborationen faktist byggde en komplett och stabil audioförstärkare.

Tävlingar? Tja, Teknik-SM och någon robottävling har man väl funderat på att delta i ibland... Men jag håller med om att det hade varit mycket intressant att få besöka andra tekniska högskolor, speciellt i tävlingsärende :)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Tja det är väl bara att utmana chalmers: http://robotsm.se/

Jag känner dock att jag inte har tid att ställa upp :oops:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Låter kul, men det lär inte vara något seriöst bidrag från Lund, vi har en karneval på ingång! 8)
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Jag läser någonstanns mellan 3e och 4e året på LTH och det är en hel del matte och andra obligatoriska kurser som jag har plöjt igenom. När det väl är gjort har man en hyglig grund och kan hoppa på alla roliga kurser! Läser just nu realtidsprogrammering, mekatronik, inbyggda system och en gammal mattekurs jag har hängandes efter mig. Så vänta bara... det kommer nog roligare kurser.
Ett tips... http://www.circuitcellar.com/avr2006/ om man har tiden det vill säga.
Skriv svar