Jag gör ett LED tangentbort på ca 10 knappar som ett test för skolan och undrar vad för kretsar man behöver för att COM porten ska förstå och att signalerna ska vara programerbara.
Gärna länk om nån annan gjort nå liknande så man kan själa lite smart deign.
Vet någon hur Chribbe76 har gjort med sitt tangentbord? http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=9661
Det står inte hur LEDsen eller fotodioderna är placerade, vet någon hur dem är placerade?
Då behöver jag bara hälften av antalet LEDs/fotodioder.
On Chribbe76 läser detta: Hur gjorde du programmet och vilka kretsar andvände du?
Det där känns ju kanske inte som det bästa elektronikprojektet att börja labba med om man inte har hyffsad koll på enchipsdatorer och digitalteknik. Det är mycket som skall bli rätt... Vilken nivå är din skoluppgift på? Detta är ju inte bara att löda ihop en byggsats utan du får nog läsa på lite först och experimentera mycket och sedan dra slutsatser av dina experiment.
Till att börja med kanske du skall fundera lite på hur det fungerar rent fysiskt:
Du säger att du bara skall ha 10 knappar och alltså bara behöver hälften av antalet LEDs/fotodioder. Det är helt fel. Chribbe76 har 8st LED och 8st dioder och får då ett tangentbord med 16 "knappar". 8 rader gånger 8 kolumner. Om du bara har 4 LED och 4 Dioder så kan du max bygga ett tangentbord med 4 knappar.
Tekniken bygger på att varje LED lyser på en fotodiod och att dom gör det i ett rutnät. Genom att se vilken i rad och i vilken kolumn som ljusstrålen påverkas så kan man klura ut vilken "knapp" man trycker på.
Efter en mycket snabb titt endast på bilden av Chribbes bygge så kan man gissa på att:
* Fotodioder i ovankant och till vänster.
* LED i nederkant och till höger
* Multiplex av LED & fotodioder med vardera en 74HC4051
* En drivkrets till LED:arna, kanske en ULN med tanke på jordpinnen?
* En OP-förstärkare för att snygga till insignalen. (längst upp till höger på plattan)
* En MAX202 för RS232 kommunikationen (överst i mitten)
* En PIC med tanke på hur signaler & spänningar är kopplade.
Läser man sedan texten så får man det mesta bekräftat...
Jo, jag vet att den är avancerad men jag har en 3årig digitalteknik (och el) kurs och det är ett projekt som ska vara under den tiden.
Jag vart då väldigt nyfiken och vart tvungen att fråga och då så fick jag ett bra svar.
Ska citera min lärare nu "Tänk i förtid och du slipper stressa i slutet.". Och de va tur han sa det då nu har jag så gott som all den informationen jag behöver.
Ska nu spara länken hit och kolla tebax lite senare i år när jag blivit duktiktigare!
Jag har också provat den som $tiff länkar till. Det blev riktigt bra resultat. Oväntat lätt att läsa av var man trycker någonstans. $tiff har en tråd om testet någonstans.
I tråden med Cribbe76 projekt så ser man hur IR-lysdioderna/fotodioderna är placerade. Han borrade fyra hål i varje kant och satte dem där. Fotodioderna sitter högst upp och till vänster. IR-lysdioderna sitter längst ner och till höger.
Förresten, ditt tangentbord skulle kopplas till COM-porten. Varför inte till tangenbords-kontakten? Eller du kanske har tänkt att använda LED-tangentbordet till något speciellt program?
Jag har sökt på allt möjligt men inte hittat den.
(Mina sökord var bland annat: led, touch, matris, multiplex, fotodiod, ljuskänslig, 8x8, röd grön, tangent, osv osv....)
Kombinerade även sökorden på alla möjliga sätt. Namnet $tiff var alltid med i sökningen.
Är tråden borta?
(Jag är inte helt säker på att det var en "egen" tråd, det kan ha varit några inlägg i en tråd där detta diskuterades.)
JimmyAndersson skrev:Förresten, ditt tangentbord skulle kopplas till COM-porten. Varför inte till tangenbords-kontakten? Eller du kanske har tänkt att använda LED-tangentbordet till något speciellt program?
Det kommer vara till ett speciellt program då det är svårare att programmera över standard drivisarna för tangentbords porten och så kommer jag inte ha 107 (?) knappar, jag kommer typ som chribbe börja med 16knappar (kanske en numpad?) och sedan öka tills jag är nöjd med resultatet.
Då kan man kanske tillvärka en design för fullt tangentbord i CAD (Inventor) men de får helt klart vänta ett tag tills jag känner mig säker på vad jag gör.
JimmyAndersson skrev:Jag har sökt på allt möjligt men inte hittat den.
(Mina sökord var bland annat: led, touch, matris, multiplex, fotodiod, ljuskänslig, 8x8, röd grön, tangent, osv osv....)
Kombinerade även sökorden på alla möjliga sätt. Namnet $tiff var alltid med i sökningen.
Är tråden borta?
(Jag är inte helt säker på att det var en "egen" tråd, det kan ha varit några inlägg i en tråd där detta diskuterades.)
Jag har inte skapat en egen tråd om den, däremot har jag skrivt om den i minst två andra relaterade trådar. Jag har faktist inte heller hittat mina inlägg ens med googles hjälp.
Hursomhelst finns det inte mycket att säga mer än att jag försökte och att den inte är klart ännu.