Hur får man fram värde på omärkt ytmonterad zenerdiod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut

Hur får man fram värde på omärkt ytmonterad zenerdiod?

Inlägg av Knut »

Köpte mig ett trepack fjärrströmbrytare av nexatyp på jula. 3st för 99kr var ju lockande. Skruvade isär en av dom för att titta lite på hur den är konstruerad.

Strömkällan i den är av typen strömbegränsning med en kondensator i serie. Sedan likriktare och därefter en zenerdiodkoppling och en elektrolytkondensator.
Och nu till frågan. Hur tar man reda på zenerdiodens värde? Det är en ytmonterad komponent helt utan märkning. Kan man mata kretsen med en transformator som ger kanske 30VAC för att man ska kunna mäta lite på grejjorna?

Det tilltalar mig inte att mata den med 230VAC och sedan vara där och pilla med mätprobarna från multimetern. Respekt för högspänning anser jag vara hälsosamt.

/Knut
limpan4all

Re: Hur får man fram värde på omärkt ytmonterad zenerdiod?

Inlägg av limpan4all »

Varför skulle det vara ett problem med att mäta med en multimeter?
Om du vill göra det "säkrare" löd loss zennerdioden och mät upp den utanför kretsen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Plasten i probarna isolerar så det ska väl inte vara något problem. Du får försöka låta bli att fumla.

Annars kan du ju koppla labbagregatet över dioden, ställa konstanströmmen till ~10mA, succesivt öka spänningen och se vid vilken nivå spänningen slutar öka.
Knut

Inlägg av Knut »

Hmmm, tycker det känns lite läskigt att mäta på en "live" krets.

Ska prova att koppla in labbaggregatet och se om jag kan mäta upp något. Borde ju fungera... Bra tips som jag borde ja kunnat räkna ut själv. Men ibland blir man lite blockerad när man har snöat in på något. Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker... :)

Thnx!

/Knut
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Du har iallafall självinsikt. Det är inte alla förunnat. :)
Skriv svar