Tips om mönsterkortstillverkare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Tips om mönsterkortstillverkare?

Inlägg av bos »

Jag behöver få ut ett schema på PCB, en serie om ca 50 st. Har någon här erfarenhet av http://www.pcbmanu.com/ ?

De har överkomligt pris (~1k9 för 25st 45x45mm-kort) men 1) hemsidan ger rätt hafsigt intryck, 2) det framgår inget om lödmask / lack och liknande (har mailat och frågat men ännu inte fått svar). Enligt dem själva är det snabb leveranstid, vilket är bra. Olimex tar en halv evighet på sig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tips om mönsterkortstillverkare?

Inlägg av TomasL »

Har du kollat med Cogra Pro?
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

iTead har jag kört med, mycket nöjd och bra pris!
bearing

Inlägg av bearing »

Visst, men då ska ju grejerna skickas över hela världen, och tillverkas av en kines som knappt får råd med två mål ris om dagen på sin lön.

Bos länkar ju till en svensk tillverkare. Hade inte sett att det stället fanns.

Bos, skriv sen vad du fick för svar, d.v.s om det går att få lödstopp på korten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det verkar vara någon form av hobbyverksamhet, dvs inte en riktig tillverkare.
Tror ärligt talat inte de klarar mask, tryck mm.
Inte ett företag jag skulle anlita.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

http://dirtypcbs.com/ har jag kört med och varit rätt nöjd, speciellt med tanke på priset.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Just efterssom det är under 50x50mm är nog dirtypcb's svårslagna på pris skulle jag tro, 50 stycken 45x45mm tvålagerskort kostar $51 ( =SEK429 just nu) inkl frakt till sverige, $33 extra om man vill ha snabbfrakt (3-9 dagar) på det,

Jag har bara använt dom en gång hitills, men var nöjd över resultatet, kul att man kan välja färg gratis också.
superx

Inlägg av superx »

Kolla även http://www.goldphoenixpcb.com

De tycker jag är ett bra mellanting mellan de billigaste och de dyra alternativen. Går skapligt snabbt om man väljer kurir-frakt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Estek har jag använt mig av med gott resultat.

http://www.estek.se
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Kanske redan finns, men en tråd om tillverkare i Sverige vore trevligt. Att det finns flera billiga (och bra) Kineser är ju allmänt känt, men vore trevligt att kunna gynna även inhemska företag. Jag är beredd att betala några kronor extra för det.
H.O

Inlägg av H.O »

> Jag är beredd att betala några kronor extra för det.
Några kronor....
När jag frågade Cogra var de >3.5x så dyra. Eftersom det är hobby för mig och jag inte bara kan ta igen den kostnaded genom att fakturera den vidare så är det inte aktuellt för min del i alla fall....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beror väl på vad man jämför med.
Frågar du på ett kort, leverans samma dag, så blir det per natur betydligt dyrare.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Tack för tipsen i tråden. TomasL har rätt i att PCBmanu verkar vara en privatperson som har det här som hobbyjobb. 1900:- ink moms ville de ha för 25 kort.

Skickade offert till Cogra. 2225:- plus moms ville de ha för 25 kort.

Eurocircuits (http://eurocircuits.be/) vill ha €83 plus moms för 25 kort. Detta företag har ett grymt web-verktyg som de kallar PCB Visualizer, och tack vare det kunde jag direkt hitta ett fel i min design när jag skickade upp gerber-filerna för att testa + få förfrågan. Det lutar åt att jag väljer dessa.

Jag hade hellre valt ett svenskt företag, men när det diffar såhär mycket i pris så står jag över för just det här projektet.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Direkt efter jag skrev inlägget fick jag svar från PCBmanu gällande bland annat masken. Jag citerar mailet:
När det gäller lödmask och lack används denna ofta för att man ska spara löd lödtenn när man automonterar och autolöder mönsterkort. Det vill säga i en fullt automatiserad process.

Ofta ser man idag också att en lödyta placerats just där komponenterna ska monteras, detta gör man då man använder extremt tunn kopparyta för att undvika att denna ska ta skada.

För att få absolut bästa skyddet på ett mönsterkort undviker vi lägga detta lager. När man sedan placerat komponenterna och lödningen är färdig rekommenderar vi istället att man då lackar (vid behov) kopparsidan med lämplig skyddslack. Detta för att undvika kortslutningar på denna sida. I vissa applikationer är dock denna yta helt onödig.

Här kan man välja vilken valfri lack som helst som inte innehåller elektriskt ledande material (metaller). Det finns även dyrare skyddslack men som har samma egenskaper som vilken enkel lack som helst.
Den andra hänsynen man måste ta är om det är höga temperaturer i kretsar och ledningsbanor. Vissa skyddslacker har låg smältpunkt.

Gällande leveranstider är det betydligt längre leveranstid för lackade mönsterkort.

De mönsterkort vi levererar är, på grund av störst efterfrågan på dessa, ren kopparyta färdig för placering och lödning utan vidare åtgärder.
Kan väl säga att det företaget går fetbort direkt.
Skriv svar