Nätdel med "konstiga" kontakter från IBM

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Nätdel med "konstiga" kontakter från IBM

Inlägg av EagleSpirit »

Satt och kollade igenom en hög med massa trafos och nätdelar som jag samlat på mig under några år. Jag upptäckte en nätdel till en dator som inte såg ut som alla andra.

Nätdelen har endast 1 molex för HDD, en rak kontakt på ca 10 poler (kommer inte ihåg i huvudet) som hade alla "grova" kablar, och sen en kontakt på ca 5 poler som var ganska liten och hade små kablar. När man sedan läser på etiketten så finns det en rad där det står: 8-20V 2,4A. Vad betyder det? Någon som haft något liknande förut?

Beteckningen är API-2016 och är tydligen något från IBM men google kan inte hitta något intressant åt mig.
Millox

Inlägg av Millox »

Jag skulle sätta ganska mycket på att det specifika agget kommer från nån gammal stordator från ibm. Kan inte deras utrustning så mycket, men det känns defintivt som något man kan misstänka kommer från den eran. Hade det stått Digital på den däremot hade jag veta allt<tm> om den. ;-)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nätdelar från IBM/HP/Compaq är jobbiga.

Man kan kanske hitta en service manual för den dator som den har suttit i men där står det troligen inte mer än vad kontakterna är får något och att den måste ha kontakt med ett moderkort för att funka.
Skriv svar