Ett par frågor om gamla datorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ett par frågor om gamla datorer

Inlägg av TomasL »

28265 förlorade allokerade enheter i 3 kataloger
115773440 byte utrymme skulle frigöras
Betyder att halva disken är borttappad (110MB av diskens kapacitet om 200MB), antingen pga korrupt disk, dvs felaktigheter mm eller pga av att filsystemet är korrupt.

Vilken DOS-Version är det?
Om du vill spara filerna får du backa upp dem först, gissar att disken är en PATA disk, i så fall kan du göra en kopia av den med en anna dator, dock var försiktig, Om OSet upptäcker att disken är korrupt, så kan OSet försöka reparera den.
Bota upp Clonezilla eller nått sånt och gör en avbildning av den.
Därefter kan du köra chkdsk /F på den eller om det är DOS 6 scandisk /all eller något liknande.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Fast chkdisk lägger väl dem i en egen map med filnamn typ fil000001 fil000002 ? Eller vilken version var det dom började med det automatiskt?
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

När jag startar DOSprompten anger den version 6.00
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Hade nog väntat att chkdsk skulle rapportera en massa felaktiga kors-adresseringar, men så var det tydligen inte.
Den rapporterar en större disk-struktur som felaktig, viket är ett bagatell-fel i sammanhanget.
Gissar att systemet tappade bort att avallokera den filstruktur där office-filerna fanns och som du tidigare raderade.
Vad det än är som tappats bort, om det inte är viktiga egna dokument, så hade jag kört "chkdsk c: /f" vilket då frigör detta diskutrymmet för annat.
För egna dokument som av misstag raderats kan dessa återskapas med de flesta typer av filräddningprogram, men då ska du absolut inte köra chkdsk c: /f utan lämna disken så orörd som möjligt.
För återskapande av förlorade filer görs det enklast genom att montera disken som extra disk i en modernare dator. Evt kan det underlätta med en P-IDE-USB-adapter när man ska koppla in disken på annan dator.

Finns inget egen viktig data, fixas säkerligen nuvarande problem mha "chkdsk c: /f" och sedan är det bara att starta om Win som vanligt men nu med en hel del disk-utrymme tillgängligt.

Angående att korrigerade sektorer kanske sparas om som nya temp-filer istället för att bara markeras som ledigt diskutrymme, skulle det hända så frigörs inte diskutrymmet om man inte åter raderat dessa nya filer.
Nu tror jag inte att detta händer, kan ha fel, men gissar att det var en finess som infördes först i DOS 6.2, samtidigt som kommandot scandisk infördes.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Tack så mycket E Kafeman!
Nu har jag ca 110 Mb ledigt utrymme och ska genast installera något uråldrigt race-spel.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Tydligen är det installationsprogrammet som stökar till det. När jag prövade igen inträffade samma sak, gick återställa med "chkdsk c: /f".
Jag får prova något annat program i stället.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, chkdsk frigö inget utrymme, däremot så fixas FAT så filerna kan hittas, dock i enskilda kluster.
Så var det långt innan DOS 6
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Kolla vad som står i BIOS för hårddisken, finns t.ex. en kryssruta för LBA?
BIOS brukar kunna nås genom att man håller ned en tangent när datorn startas. F1, F10, [DEL] brukar vara vanliga.
Eventuellt går det hitta info hur man når BIOS om du söker på nätet för den aktuell dator/BIOS.
Om disken har över ett visst antal cylindrar kan det behöva special-inställning i BIOS, som evt kan ha tapaats bort pga dåligt batteri.
I bland finns även byglingar för detta direkt på hårddisken, men antar att den är orörd.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/126855 kan kanske ge något mer.
Skriv svar