Intressanta individer! Robyn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Intressanta individer! Robyn

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Idag ,
när Hx har Makersträff i Helsingborgs Konserhus,
mötte jag några intressanta saker.

Dels Marcus Örngren, Tekniknörd,
och Robin en 3D utskrifen produkt som var mycket stimulerande att möta.
Robyn och Marcus.jpg
Kraftiga servon för att klara armrörelser.
Robyn.jpg
Allt utskrivet med 3D skrivare
Robyn Armservon.jpg
Marcus labbar nu med små arduinos och nio känselzoner bara på en underarm.
Här är en video från just detta Kolla de övriga.
Robyn Armkänsel.jpg
Jag tror att jag har funnit ett helt nytt intresseområde, har länge sneglat på Robotar.
Robyn förevigad.jpg
Så kanske jag blir förevigad av personal från Creativ Hackerspace i Framtidsrummet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
magi5
Kontakt:

Re: Intressanta individer! Robyn

Inlägg av magi5 »

Hej Lasp.

Vi pratades vid nyss på Framtidsrummet på konserthuset i Helsingborg.

Själv utvecklar jag telerobotik spelrobotar utrustade med paintball och/eller laser tag vapen med laser sikte osv.
Jag blev nominerad i USA som en av tio i världen som utvecklar IoT system och kom på 4e plats.
Här är webbsidan de gjorde åt min i Chicago.
http://challenge.ipso-alliance.org/ipso ... amereality

Jag var med i TV8 programmet Draknästet den 6 april där jag är först i Sverige att få alla fem investerare och vi fick maxbeloppet 2.5 milj kr.

Efter programmet sa de att vi inte skulle få pengarna.
Det är bara bra TV.

Här presenterar jag affärsplanen för ca 300 personer i Linköping den 11 maj 2015.

Du har tydligen virtual reality stolar med oculus rift där folk sitter i en stol och kör virtuella bilar i en virtuell värld.
Varför inte istället låta dem logga in i en stridsvagn eller bil med 2 kameror så att de får samma djupseende som om de satt i den riktiga roboten med stereo-mikrofoner så att de hör från roboten.

Hör av dig så gör vi något skoj.

Mvh
Master of Science in Engineering Physics
Civilingenjör i teknisk fysik
LTH
Magnus Ivarsson

---
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Tack för ditt snabba inlägg Magnus.
Jag skall kolla igenom och läsa på . Så får vi se vad som går att åstadkomma.

När jag nu har lagt ner detta med Bilbana måste man ju finna något roligt att göra,
trots liten tid kvar. Men skall man välja mellan skjutklara stridsvagnar eller semimänskliga robotar, som inte kräver bidrag! Lasp funderar.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Visst var det fascinerande att se videon om Robin och Marcus. Om Marcus är med här på forumet, eller någon annan som känner till detaljerna, så vore det intressant att läsa mer om hur Robin är gjord.
Vilka chips , motorer och sensorer som används. Programmeringsmetodik, kommunikationsprotokoll etc.
Har själv länge haft lösa planer på att göra något liknande, fast då kanske börja nerifrån med en gångandes maskin. Dock bedömer jag att ett sådant projektet är lite för omfattande för mig, så jag får nog cedera :-(
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Tack Nu lärde jag mig ett nytt ord igen! Cedera bra!

Jo Robyn har för närvarande 31 Servon Två Arduino en Uno och en Mega.
Det är en Fransman som har skapat det mesta, men allt är Open Source. Det finns forum därute så det går att komma igång.
Kanske skall man göra som Marcus, Han började med en hand. Har bränt några servon, därav intresset för känselzoner på armarna. Smart tycker jag. Söker man på inMoov så får man bra träffar. Visst är det kul.

Idag när jag var tillbaka, stod det två småtjejer framför Robyn och sedan turades de om att gå bakom för att se Seendeprogrammet, det finns kamera i ögat! Själv känner jag starkt för en slik Robot som hemhjälp.
Talsyntesfilen omvandlas på nätet första gången, man slänger upp en engelsk text, tex den om Helsingborg i videon, sedan blir det en fil!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det går även bra att bli vän med Roboten Robyn på Facebook :)
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008156679867

Robyn är baserad på Open-Source projektet InMoov: http://www.inmoov.fr/

Lasp: Om du sprang på Makertjej/Ebba så är det jag som har ritat, optimerat och 3D-printat större delen av materialet till workshopen med de lysande halsbanden :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Bommade helt de lysande halsbanden, såg väl inte ut att vara i kollektåldern, men många ungar sprang runt med dem! ;-)

Den virtuella sandlådan tyckte ju jag var en liten höjdare. Nya verkligheter, om än virtuella.

Så funderar man ju på detta med 3D skrivning och fransmän! Jag har ju köpt bilar som är jättesmarta därifrån (1:32) och så detta https://www.poppy-project.org/ Men då drar det iväg till en bra budget!

Marcus Örngren har ju planer på att förse Robyn med en slags segway, fast med 45 graders rullar på hjulen om ni förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Ja, Savöx är ju kända för att dra mkt ström...
Skriv svar