Fyrskruv alt dubbla TP
Fyrskruv alt dubbla TP
Har en Fyrskruv samma egenskaper som TP, eller är det bättre att använda dubbla TP.
Skall koppla in givare med 4 trådar dvs Vref+, Vref-, Signal+ och Signal -, i givaren är Vrefarna sammankopplade med resp signal, (PT100-givare).
Skall koppla in givare med 4 trådar dvs Vref+, Vref-, Signal+ och Signal -, i givaren är Vrefarna sammankopplade med resp signal, (PT100-givare).
- lillahuset
- Gått bort
Re: Fyrskruv alt dubbla TP
Spontant känns det som om två par skulle vara bättre. Men jag vill inte hävda att jag vet. Har nog inte sett en "fyrskruv" ens.
-
Ett exempel på fyrskruv är den runda, oskärmade fyrtråden som används till telefonjack i hus, lägenheter och kontor. Den funkar bra till just det.
Jag hade använt partvinnad kabel till alla typer av balanserade signaler.
Jag hade använt partvinnad kabel till alla typer av balanserade signaler.
Kanske skulle tillägga att det är i ett skåp, från elektronik till plint, dvs inte till givaren, där är det skärmad tp/4-skruv eller nått.
-
Skall du mäta noggrant så är det inget att fundera på, partvinnat inget annat.
Om du bara är nyfiken lite grovt och kan leva med alla typer av störningar gå på en vanligt fyrskruv...
Om du bara är nyfiken lite grovt och kan leva med alla typer av störningar gå på en vanligt fyrskruv...
Då är frågan vilka man skall para ihop?
Signalerna i et par och ref-matning i ett par, eller ref+ och signal+, typ.
Signalerna i et par och ref-matning i ett par, eller ref+ och signal+, typ.
Balanserade signaler kan man absolut köra i en tvinnad fyrledare. Då skall ledarna som ligger diagonalt användas som ett par.
- lillahuset
- Gått bort
Naturligtvis differentiella signaler i separata par, ref i ett och signal i ett.
Nu är det ju inte 2 skillda differentiella signaler. Risken som jag ser det med 2 tp är att det blir en CM-skillnad mellan paren.
AD-omvandlaren skickar 1mA till givaren via Ref+, givaren mäts differentiellt mellan S+ och S-, Ref- från givaren går till referensingången på AD-omvandlaren samt via ett motstånd till analog nolla, på det sättet blir mätningen oberoende av ev fel i mätströmmen. Som jag ser det så kan en skillnad i CM mellan paren introducera ett mätfel, eller är jag helt ute och reser?
AD-omvandlaren skickar 1mA till givaren via Ref+, givaren mäts differentiellt mellan S+ och S-, Ref- från givaren går till referensingången på AD-omvandlaren samt via ett motstånd till analog nolla, på det sättet blir mätningen oberoende av ev fel i mätströmmen. Som jag ser det så kan en skillnad i CM mellan paren introducera ett mätfel, eller är jag helt ute och reser?
-
S+ och S- i ena paret Ref+ och Ref- i andra paret. Hur skulle en CM mellan paren kunna bli ett mätfel om elektroniken är korrekt konstruerad?
Man måste tänka på risker. Största risken är att en störning som är overlagrad på Ref+ eller Ref- skulle kunna ledas över kapacitivt eller induktivt till S+ eller S-. Den risken är betydligt större än externt påstrålad signal. En påstrålad signal på REF eller S skapar ett fel, javisst men med samma polaritet i de båda ledarna och kompenseras därmed bort det är styrkan med twistade par. Det gäller bara att man har en kabel där de olika paren är twistade med olika "frekvens". I annat fall så har man inte problem med överhörning som är lika i de båda ledarna utan överhöning som är olika i de två ledarna och då har man rejäla problem.
Man måste tänka på risker. Största risken är att en störning som är overlagrad på Ref+ eller Ref- skulle kunna ledas över kapacitivt eller induktivt till S+ eller S-. Den risken är betydligt större än externt påstrålad signal. En påstrålad signal på REF eller S skapar ett fel, javisst men med samma polaritet i de båda ledarna och kompenseras därmed bort det är styrkan med twistade par. Det gäller bara att man har en kabel där de olika paren är twistade med olika "frekvens". I annat fall så har man inte problem med överhörning som är lika i de båda ledarna utan överhöning som är olika i de två ledarna och då har man rejäla problem.
En liten bild hur det ser ut, rent principiellt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Med en fyrtvinnad så kommer du att få samma påverkan på båda signalledarna om det kommer störningar i någon av ledarna i det andra paret.
Så länge störningen är samma i alla fyra ledarna, kommer mätningarna inte påverkas, så som jag ser det.
- frownlayer