Tack!
Där fanns allt, även saker jag inte visste att man kunde läsa av med en touchpad. T.ex Z, dvs hur hårt man trycker.
En mus och en touchpad verkar inte prata ps/2 på riktigt samma sätt. En touchpad har ju fler saker att läsa av. Man måste förstås inte läsa av allt, men för att göra det lättare så kanske jag ska börja med en ps/2-mus.
Jag har ett projekt där jag ska använda en touchpad, men för att lära mig så tänkte jag börja med en mus och två LED-staplar. En motsvarar X-axeln och en motsvarar Y. Flyttar man musen uppåt/neråt så blir Y-stapeln högre eller lägre och motsvarande för X.
PS/2 använder sig av startbit, 8st databitar, paritetsbit och stopbit. Den första klockpulsen ska vara vid startbiten och den 11e klockpulsen vid stopbiten.
Det påminner om RS232.. Kan man bara koppla PS/2-enheten till PIC-kretsen eller behövs något mellan?
edit: PDF-filen var mest baserad på touchpads och hade typ all info om hur man kommunicerar med dem. Jag skulle ändå behöva lite grundläggande info om hur PS/2-möss "pratar". Jag är ganska
grön på detta som ni märker, så all info är bra info.
Om någon råkar ha lite kod (helst i C eller Basic) så vore det bara bra. Förväntar mig inte att någon ska göra ett helt program åt mig. Jag tänkte mest som liten guide eller inspiration.