Störning 24V DC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
grahnen

Störning 24V DC

Inlägg av grahnen »

Jag har satt upp en 20A 24V DC aggregat för att driva lite rgbw lister här hemma. Men jag har lite problem på en slinga. 2x2,5mm2 matas ut ungefär 6meter till fibaro pwm rgbw puck NR1. Sedan matar detta vidare med ytterligare 5m 2x2,5mm2 från fibaro pwm rgbw puck NR1 till fibaro pwm rgbw puck NR2. Puckarna förser direkt i sin tur var sin rgbw led stripe.

Nu till problemet. Kör jag enbart nr 1 är allt ok, kör jag enbart nr2 är allt ok. Kör jag både nr1 och nr2 så börjar nr 2 flimmra till ca 1 gång i sekunden fast lite oregelbundet. Problemet tycks försvinna om jag väljer att köra olika färger på listerna.
Hur avhjälper jag detta lättast. Ska jag dra en egen matning till nr2 eller kan jag filterera bort denna störning med någon komponent vid fibaro puck nr 2.

Jag har andra slingor som matas från samma aggregat som inte flimmrar.
H.O

Re: Störning 24V DC

Inlägg av H.O »

Svårt att säga utan att mäta på spänningen vid puck nr 2 när du HAR problem och jämföra det med när du inte har problem men en elektrolytkondensator för att filtrera matningen ute vid puck 2 är ju något att testa med.

Det kan såklart också vara så att du helt enkelt har för högt spänningsfall i kablaget så att det i vissa fall inte finns tillräckligt med spänning kvar längst ut vid puck 2. Separat matning från aggregat till respektive puck skulle underlätta, men som sagt, svårt att säga utan att verkligen mäta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan ju börja med att länka till de grejjor du har.
En av de viktigare uppgifterna att veta är hur mycket ström de olika grejjorna drar.

Rent spontant känns det som att du har för klena kablar.
grahnen

Inlägg av grahnen »

Vi pratar ungefär 20-30w last vid respektive puck när jag kör 1 färg. Vrider jag på för fullt ca 100w på varje ställe då flimmrar det ej. Så det känns som när nr1 är ner dimmad så läcker det ut någon form av störning som stör nr2. Men jag får ta och mäta, jag kommer inte hinna se vad som händer när det blinkar till för så snabb är inte min fluke =) men jag ska kolla så spänningen inte är för klen. Jag vet att jag har 24.1 volt vid agget vilket kanske är lite lågt. Jag borde kunna dra upp det till nästan 25 iallafall.

http://www.fibaro.com/en/the-fibaro-sys ... controller
http://www.alliedelec.com/phoenix-conta ... /70000916/
samt 20W/m rgbw led stripe
Skriv svar