Nu är det andra lampan som beter sig exakt likadant och jag vill nu försöka förstå varför. Kanske går det att laga?
Lampan är av billig kina variant och den är grymt bra, när den fungerar. Visserligen är dimningen på denna väldigt dålig och flimrar så fort man bara går ner ett steg på fjärrkontrollen, det gjorde inte den förra. Men det spelar inte så stor roll för jag kör alltid på max ändå.
Vi brukar köra lampan inställd på orange då det ger ett behagligt och bra ljus där den är placerad i sovrummet. Men efter någon månad, efter man skaffat dessa, så börjar de blinka helgalet mellan orange och grönt. Hade det varit på en nattklubb så skulle det varit perfekt, men i ett sovrum.. lite mindre så

För ett par dagar sedan så började detta problemet på denna lampa och det blev så "allvarligt" att den röda färgen dog helt, slog man mellan grön, blå och sen röd exempelvis så var lampan släckt. Det gick inte att få igång den röda alls, strax innan så blinkade röda på och av bara. Valde man en annan färg, som bara använde den gröna och blåa färgen så fungerade lampan perfekt. Jag tänkte då att, jahapp, de röda chippen har väl dött då.
Men.. Jag har mätt de passiva komponenterna och de verkar vara helt ok, även kontrollerat transistorerna längst till höger på bilden. Jag kan starta lysdioden om jag ger den 5V direkt - däremot bara den röda..! Förmodar att de gröna och blåa vill ha 3V vardera, som vanligt förstås, så de behöver ju 9V för att komma igång. Men eftersom de fungerar när lampan har 230V så är jag inte direkt oroad över att de inte fungerar..
Däremot, så fungerar den röda...... Varför!?
Den röda har ett sammanlagt motstånd på 190 ohm vilket om den då drar ~60mA eftersom det är tre chip och vardera drar 20mA vanligtvis, så bör jag få in 12V från den lilla transformatorn som sitter nere i basen på lampan. När jag mäter så stämmer även det, in på kortet får jag 12V.
Idag så får jag igång den röda färgen när jag har lampan inpluggad på 230V, men efter ett par minuter så börjar det blinka igen. Jag tänker mig värmeproblem..? Men borde det inte synas i form av färgskiftningar på kortet eller i lysdioden eller ja.. någonstans?
Visserligen om man tittar inne i lysdioden, som en ring uppdelad i fyra block, den som är uppe höger är ju lite brunaktig.. Kan det vara inne i själva lysdioden som det är problem? Då går det ju förstås inte att laga, och tittar man på nya sådana lysdioder så kostar de som lägst om man inte ska köpa 10-20 eller till och med 100 stycken, men för bara 1 eller 2 så kostar de runt 50-60kr styck. Lampan i sig kostar runt 50kr..

Några tankar om detta? Har även lagt upp ett videoklipp som ni gärna får titta på, det är bara några sekunder långt men det visar hur det blinkar. Youtube
Bjuder även på en bild på kretskortet