Peltier-kylare eller någon annan teknik till en DIY-AC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
meek

Re: Peltier-kylare eller någon annan teknik till en DIY-AC?

Inlägg av meek »

Det finns ju billiga men fula maskiner som funkar bra. :)

http://m.prisjakt.nu/category/526

Vill bara ha en snygg och kompakt...samt ett litet kul projekt...så därför kollar om man kan göra en egen!
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

kör en luft-vatten-pump.

Kan du inte köra kyla med den...?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Köp en färdig och designa ett nytt tjusigt skal enligt dina önskemål då borde väl WAF öka några hundra procent. 8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En Markus är klart bättre än en persien. Vill man vara lite avacerad fixar man en automatisk motorstyrning av den.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Markis skulle det ju stå. Rackarns telefon till att ändra.
meek

Inlägg av meek »

Sverige skrev:
kör en luft-vatten-pump.

Jag har googlat på det och det går men är en del jobb
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... opic=639.0
meek

Inlägg av meek »

ensten skrev:Köp en färdig och designa ett nytt tjusigt skal enligt dina önskemål då borde väl WAF öka några hundra procent. 8)
Ja...det är nog så detta projektet kommer sluta!! Men någon DIY-prototyp vill jag ju snickra ihop först så jag kan utesluta det!! =)
meek

Inlägg av meek »

danei skrev:En Markus är klart bättre än en persien. Vill man vara lite avacerad fixar man en automatisk motorstyrning av den.
Markus har vi till fönstren nere. ;) Till det aktuella rummet är det nog snedtak i söderläge som är boven...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ett solsegel en bit ovanför taket så blir aldrig taket varmare än utomhus.

Protte

Men för allt i världen riv av taket och isolera en 4-500 mm isolering är det som gäller.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

meek skrev:
Sverige skrev:
kör en luft-vatten-pump.

Jag har googlat på det och det går men är en del jobb
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... opic=639.0

En separat slinga till övervåningen med omkoppling vid växlare/pump...?
elabbe

Inlägg av elabbe »

meek skrev:Här ser ni vad som väckte mina tankar: COOLMORE: A Simple Desktop Air Cooler, Cooler & Fan
meek skrev:Den använder sig av is i flaska...så ingen värme alls...
Hehe, det måste vara en av de sämre kickstarters jag sett. Undra hur många av de drygt 500 backarna som kommer ångra sin "låda med fläkt". De ser ut att ha skalat bort de flesta referenser till kylklampen jämfört med förra projektet, verkar heller inte stå någonstans förutom 0:39-0:41 i videon. Lurigt med en projektbeskrivning utan förklaring hur den fungerar. Även ganska högtflygande säljsnack:

"The intent of COOLMORE is not to replace AC completely. Instead, it is designed to assist AC and boost its performance when the AC is not strong enough or air temperature is set too high."

Enda infon om effektivitet/kapacitet är en kort video med en termometer precis vid utblåset. Man får nog räkna med en del kondensvatten och springande fram och tillbaka till frysen.

Edit: "Värmeelement" på samma tema: Egloo - Candle powered heater
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall man få kyla som märks så bör effekten på spot-kylaren/portabel AC med med varmluftslang ligga på minst 2 kW kyleffekt - helst närmare 3 KW kyleffekt.

Räkna på hur många kilo is i timmen man behöver smälta för detta - börja med att det är 80 kcal/kg Is vilket ger 80000cal * 4.2 = 336000 Joule (eller Ws), gör om det till Wh genom 336000 Ws / 3600s = 93.3 Wh/kg

2000 Wh / 93 Wh/kg = 21.48 kg

För 2 kW kylkapacitet så behöver man smälta ca 22 kg is per timmen - vill se den frysboxen som klarar av att frysa vatten med den kapaciteten...

I USA så används begreppet 'ton of refrigeration' för kylkapacitet i tex klimatanläggningar och i grunden refereras på hur mycket smält is på ett dygn i kylkapacitet

1 short ton /dygn = 2000 lb = 909.9063 kg is, '1 ton ice/24h'

Och för att smälta/frysa detta på 24 timmar så motsvarar det en kylkapacitet 3.517 kW eller 12000 BTU

metric ton (tonne i USA) is smält per dygn så är effektnivån på 3.861 kW

---

Kort sagt det går ett h***** massa is att smälta om man skall få samma kylkapacitet som en enkel portabel AC kan ge och alla luftkyllösningar som baseras på kylklampar etc. är i stort sett att betrakta som placebo-lösningar - som förvisso inte skall underskattas i verkan...

Av samma orsak så är heller inte peltiere/termoelement framkomliga lösningar då deras COP är ca 10% av inmatad energi - dvs 20 kW in i elström för 2 kW kyla... ...när det är välbyggt och den varma sidan hålls vid typ 20 grader C och inte vid 50-60 grader C som är mer realistisk nivå på tex. en termoelement-kylbox
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

qx5: men det funkar ju inte när utetempen är högre än innetempen, vilket är normalfallet en varm sommardag ?

I huset jag bor i så har vi en väldigt dräglig innetemp även när det är varmt ute, har inte riktigt klurat ut om det beror på att alla fönster nyligen (2011) är bytta (mot treglas), att taket är tilläggsisolerat, eller nåt annat.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som xxargs visat så handlar det om enorma mängder energi som behöver kylas bort, första steget måste vara att minska mängden värme som kommer in. Markis eller solfilm på fönstren t.ex.

Problemet här är ju att det handlar inte om att en gång kyla ner luften i rummet utan det handlar om att kompensera bort all värme som strålar in. Det är som att åtgärda en läckande hink genom att hela tiden fylla på med mer vatten. Det är bättre att täta hålen (d.v.s. minska mängden värme som kommer inte).

Peltier är bara att glömma i sammanahanget, verkningsgraden är alldeles för låg för att det ska vara realistiskt.

Sen är det om jag tolkar saken rätt ett loft som blir varmt? Loft blir alltid varma, varm luft stiger uppåt. Här på jobbet är det t.ex. dörrar ut till trapphuset på översta våningen, men inte på nån av de andra våningarna.

Ett alternativ kan ju vara att öka ventilationen, helt enkelt suga ut den varma luften från loftet (då ersätts den av svalare luft nerifrån). Solskorsten (tror jag det kallas) är ett "gratis" sätt att ventilera bort värme när solen skiner.

Här finns en dansk (tror jag) sida som förklarar lite om det
https://1kimhansen.wordpress.com/2009/1 ... lskorsten/
meek

Inlägg av meek »

Nä...kickstarter-projektet tror jag inte riktigt på...men den väckte en tanke och jag behöver ett DIY-projekt i höst. Gjorde mig en Stand Up Paddle Board i våras och jag måste ju ha något nytt att rymma till, i min man-cave i källaren! =)

Loft är ju alltid varma och vi har öppen planlösning så all värme hamnar där uppe på ovanvåningen.
Att täppa hinken blir dyrt och svårt för det kommer innebära att snedtakshöjden kommer att minska vilket leder till att man inte får vara längre än 1,50 för att kunna vara på ovanvåningen.

Någon typ av AC får det bli...funderar på att montera in en utsugsfläkt (typ badrummsfläkt) tillsamman med en AC....kanske kan vara något?

Alla AC:ar är så jävla fula och plastiga...det är anledningen till att jag vill göra något åt det! Har en 3D-printer och en CNC nere i källaren så något måste jag ju göra!
Skriv svar