VA Alarm små larmar konstant

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Danniboyx10

VA Alarm små larmar konstant

Inlägg av Danniboyx10 »

Hej!

Jag har problem med ett VA Alarm i min sommarstuga, jag har kopplat in detta med nätström istället för batteri för att få den att larma själv då tanken är full. Men då jag kopplade in detta med nätström så lyser normal lampan som den ska men även den röda dioden små dimrar och små tjuter. Har upptäckt att då jag sätter fingret på kretskortet tystnar den och lyser som den ska?

har tagit upp givaren i tanken för att se att allt står rätt till, även provat sänka ner den i vatten och den fungarar som den ska

Hur kommer det sig att det fungerar då jag har fingret på kretskortet eller på kontakten för 9V batteriet?
Tyder detta på strömproblem? har en nätadapter från biltema som går ställa på 9v
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... 000030021/

Väldigt tacksam för svar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Re: VA Alarm små larmar konstant

Inlägg av xxargs »

Gissar att det är switchad aggregat, men även sådan med järnklumpstransformator kan ge problem och det beror på asymmetri i kapacitans mellan N och P-ledaren på 230V sidans lindning gentemot sekundär-sidan vilket gör att det kan gå en svag ström mellan sensorn och vad den är nedstrucken i och elnätet och det räcker för att det skall svinga i ändlägena på sensorn och det larmar.

nästa faktor som är lika trolig och/eller i kombination av ovanstående är att 'likströmmen' har en HF-rippel på 100- 200 mV från switcharen i nättaggregatet och gör att sensorn slår i ändlägen där också.

----

Kort sagt sensorn är byggd för att drivas med batteri och att det är dm luftgap till närmaste el-ledning ungefär - och det villkoret uppfylls inte så fort du försöker strömförsörja något från elnätet om det inte är typ telecomklassade nätaggregat, och dom kostar pengar! och idag svåra att hitta eftersom ingen tillverkar sådan längre iom allt går över till digitalt.

om 9V batteriet beräknas hålla i ett år i befintlig manick så kan du ersätta denna med en batterihållare för 6st R20-batterier och får en lösning som kommer att hålla i flera år - kanske ett årtionde...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det där är ju en anordning med en knapp att trycka på för att få en indikering. Fortsätt använda den som den är tänkt. Utöver störningarna så har Du problem med givaren som inte är avsedd att vara konstant spänningssatt. Dyngrester och fukt i tanken kommer att skapa krypströmmar som fräter sönder den genom galvanisk korrosion.

Vill Du ändå prova kan en kondensator mellan något jordat föremål och förslagsvis minuspolen på 9V eventuellt hjälpa. Har Du en gammaldags nätdel med järntrafo så prova först av allt att helt enkelt vända på stickproppen.

Hur som helst, överväg brandfaran. Billiga kinanätdelar är alltid en icke försumbar riskfaktor...
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Du ska kunna köra den på nätdrift med 8v-växelströmstransformator, via plinten.
Om du har likström med rippel så kan det som andra sagt, mycket väl trigga larmet. Kör på en vanlig, ringledningstransformator med växelström.

Se denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=63531
Skriv svar