Jag hade en idé om att försöka känna av ekrarna på fälgen för att räkna ut hastigheten. Ekrarna är av aluminium och min första tanke var att använda mig av en hall-sensor. Hittade i något annat forum någon som påstod att, trots att databladen anger att ämnet måste vara järnbaserat, det fungerar bra även med aluminium och koppar enligt hans erfarenhet. Nu vet jag inte exakt vilken sensor han hade, men jag funderade på att skaffa denna från Elfa.
Men som sagt, i databladet står det ”Senses ferrous metal targets”, men å andra sidan står det också:
Det känns som en tolkningsfråga där. Funkar det inte alls med aluminium eller funkar det bara ”sämre”? Och hur mycket sämre?Optimum sensor performance is dependent
on the following variables which must
be considered in combination:
▸ Target material, geometry, and speed
Jag var också inne på om det finns någon sensor som bara känner avstånd till vad sjutton som helst som råkar vara närmast. Vi hade en sådan i en maskin på mitt förra jobb, som kände av plastdunkar som skulle fyllas med något och sedan etiketteras.
Så vad jag egentligen undrar, vilken är den lämpligaste typen av sensor när det gäller att känna av förbipasserande aluminiumekrar?
Hjulet har 5 ekrar, och är på 10". Max hastighet är cirka 45 km/h enligt svensk lag, så det blir som mest drygt 50 ekrar som passerar per sekund, det vill säga knappt 20 ms per eker, varför jag misstänker att ett vanligt tungelement, eller reed-sensor, möjligen inte hinner med eller får en rätt så kort livslängd.
Och nej, jag har inga planer på att använda GPS för hastighetsmätning (av flera skäl), däremot för automatisk snabbkalibrering, färdrikning (”kompass”) och aktuell tid.