Hallsensor och aluminium

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Guraknugen

Hallsensor och aluminium

Inlägg av Guraknugen »

Jag håller på med ett litet miniprojekt, en ”färddator” till min el-skoter. Tänkte bygga den med en vanlig Arduino Uno och lite sensorer med mera.
Jag hade en idé om att försöka känna av ekrarna på fälgen för att räkna ut hastigheten. Ekrarna är av aluminium och min första tanke var att använda mig av en hall-sensor. Hittade i något annat forum någon som påstod att, trots att databladen anger att ämnet måste vara järnbaserat, det fungerar bra även med aluminium och koppar enligt hans erfarenhet. Nu vet jag inte exakt vilken sensor han hade, men jag funderade på att skaffa denna från Elfa.

Men som sagt, i databladet står det ”Senses ferrous metal targets”, men å andra sidan står det också:
Optimum sensor performance is dependent
on the following variables which must
be considered in combination:
▸ Target material, geometry, and speed
Det känns som en tolkningsfråga där. Funkar det inte alls med aluminium eller funkar det bara ”sämre”? Och hur mycket sämre?

Jag var också inne på om det finns någon sensor som bara känner avstånd till vad sjutton som helst som råkar vara närmast. Vi hade en sådan i en maskin på mitt förra jobb, som kände av plastdunkar som skulle fyllas med något och sedan etiketteras.

Så vad jag egentligen undrar, vilken är den lämpligaste typen av sensor när det gäller att känna av förbipasserande aluminiumekrar?

Hjulet har 5 ekrar, och är på 10". Max hastighet är cirka 45 km/h enligt svensk lag, så det blir som mest drygt 50 ekrar som passerar per sekund, det vill säga knappt 20 ms per eker, varför jag misstänker att ett vanligt tungelement, eller reed-sensor, möjligen inte hinner med eller får en rätt så kort livslängd.

Och nej, jag har inga planer på att använda GPS för hastighetsmätning (av flera skäl), däremot för automatisk snabbkalibrering, färdrikning (”kompass”) och aktuell tid.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hallsensor och aluminium

Inlägg av grym »

funkar uselt, men, du kan ju fästa något på fälgen för detektering, ex tunn järnplåt eller magnet
har man den nära givare behövs det inte mycket till magnet för att känna av den
Användarvisningsbild
Guraknugen

Inlägg av Guraknugen »

Okej, någon aning om hur mycket sämre? Är det helt omöjligt att få det att fungera på ett pålitligt sätt, eller är det bara mycket mer fipplande? Vill ju helst montera så få delar som möjligt. Försöker utnyttja det som redan finns…

En annan möjlighet jag funderat på är att använda bromsskivan. Det är ju hål i den, men tyvärr inte på riktigt rätt ställen. Har letat efter alternativ på nätet, men det brukar bara stå vilka märken de passar till (och mitt märke är aldrig med), inte skivans diameter, med mera. Hittade en som har en hålbild som ser ut fungera, men det fanns ingen information om skivans diameter eller något annat relevant.
jako

Inlägg av jako »

Aluminium är inte magnetiskt och kommer inte att detekteras av givaren, klistra dit en magnet eller magnetisk plåtbit så ska det nog gå.
Användarvisningsbild
Guraknugen

Inlägg av Guraknugen »

Okej, det där med plåtbitar och magneter är ju självklara lösningar på just det lilla delproblemet, så jag formulerar väl om frågan då, eftersom jag bara vill veta, även om det inte längre har med mitt projekt att göra:
Finns något vettigt sätt att detektera aluminium? Hur fungerar metalldetektorer exempelvis? Känner inte de av aluminium?
Seroster

Inlägg av Seroster »

Eller skaffa en induktiv sensor som känner av i princip alla metaller? =P
Skriv svar