För ett bra tag sedan köpte jag Sartano RF-fjärr på Harald Nyborg i förhoppningen om att det kunde bli ett fint dator-styra-ljus projekt. Eftersom det var billigare att köpa paket med en sändare+tre mottagare än ett paket plus några lösa mottagare så köpte jag ett par kompletta paket.
Mysteriet är: Sändaren fungerar endast med mottagarna i samma paket, men inte med mottagarna i det andra paketet. Sändaren har fem knappar och man får med tre mottagare, så tanken är att man kan köpa till två extra mottagare. Dessa extra mottagare bör då fungera med alla sändare. Frågan är då vad som skiljer de lösa mottagarna från de i paketet?
Jag har kopplat en sändare till datorn och lyckats tända och släcka en lampa med en av mottagarna.
Jag öppnade sedan denna mottagare och en av de som inte funkar från ett annat paket, men kan inte se att det skiljer något i koppling eller komponentvärden.
Kan det vara att frekvensen är lite olika? Jag ställde in mottagaren som inte fungerade på samma kod som den som fungerade och lät sändaren skicka den kod som slog på mottagaren. Sedan vred jag lite försiktigt på trimkondingen i mottagaren. Nopp nada fungerar inte.
Någon som har någon bra teori??
Mysterie med Harald Nyborgs RF-fjärr
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt: