Detektera gnista på tändstift från tändkabeln
Detektera gnista på tändstift från tändkabeln
Hej,
Jag har en gammal skrot bil som tänder lite dåligt. Ibland så tänder inte riktigt alla cylindrar utan det kan vara någon sekund då tändstiftet inte tänder.
Ifall jag tar stroboskoplampa (timing light) så blinkar den lite tvekande på de dåliga cylindrarna.
Tänkte jag skulle bygga en liten mojäng som detekterar tändning och då tänder en lysdiod. Skall ha en detektor per cylinder.
Räcker det att vira lite kabel runt tändkabeln? Något som vet ifall det finns färdiga moduler?
Jag har en gammal skrot bil som tänder lite dåligt. Ibland så tänder inte riktigt alla cylindrar utan det kan vara någon sekund då tändstiftet inte tänder.
Ifall jag tar stroboskoplampa (timing light) så blinkar den lite tvekande på de dåliga cylindrarna.
Tänkte jag skulle bygga en liten mojäng som detekterar tändning och då tänder en lysdiod. Skall ha en detektor per cylinder.
Räcker det att vira lite kabel runt tändkabeln? Något som vet ifall det finns färdiga moduler?
-
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
- Ort: Malmö
- tecno
- Inlägg: 27271
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Detektera gnista på tändstift från tändkabeln
Man får väl förutsätta att delar (konding/brytarspetsar/lock/rotor/tändkablar) är bytta till nytt innan man börjar rumstera med annat jox. Uteslut ej heller att tändspolen kan vara felaktig.
Re: Detektera gnista på tändstift från tändkabeln
Också kolla O-ringen/tätningen som tätar axeln för rotorn nedåt motorn.
Det tog mig lång tid att se sammanhanget på en bil (nissan micra) varför det var så svårstartad på mornarna och inte ville tända men när motorn väl rasslat igång så fungerade resten av dagen och tände på de första kolvslagen ungefär.
Det började med att jag bytte tämligen rejält slitna brytarspetsarna till nya och morronstartproblemen började. Första insikten är att det inte längre är silver på spetsarna utan någon annan legering, fast det var orginaldelar sades det. - efter ett tag förbannanden och i desperation provat och upptäckte att om man drog dubbelvik finaste våtslippapper mellan spetsarna innan morronstarten så startade bilen direkt efteråt, gjorde man inte det så körde man i stort sett batteriet tomt med poffade och misständande och ibland fick man igång motorn inom tiden innan såsen i batteriet runnit ut - ibland inte...
Jag mätte med Ohmmetern en morron (orörd motor) och konstaterade avbrott fast brytarna var helt ihopslagna och det borde leda bra - tog ut brytarna och noga under lupp titta på vad är det för något som isolerar - och då såg man något lite vitt - ungefär rester av en smula salt/korrosion på ytorna och när an slog ihop brytarna igen och jucklade runt så var det högst varierande ledningsförmåga.
men var kommer saltet/oxiderna ifrån då - för rengjorde, slipade och polerade man ena dagen så var det skit nästa dag - köpte man nya brytarspetsar så var det samma historia, tills jag när jag öppnade fördelaren fick en droppe fukt - som inte borde vara där....
det var två saker som påverkade detta.
1: man bytte silverkontakter till något annat (billigare) som korroderar mer i fuktig miljö.
2: vevhusgaser som är 100% fuktiga, trycktes in i fördelaren i sakta mak pga. den otäta O-ringen/tätningen och när motorn svalnade så blev det imma - bla. på brytarspetsarna och korrosion startade med en isolerande skikt som resultat - var det inom rimlig tid typ 8-10 timmar så räckte det brytarna öppnades och stängde några gånger för att bryta skiktet och det ledde ström igen - därför hade jag inte startproblem när jag skulle hem från jobbet - men hade det varit stående över natten eller helg så var det kört!!
Det tog mig lång tid att se sammanhanget på en bil (nissan micra) varför det var så svårstartad på mornarna och inte ville tända men när motorn väl rasslat igång så fungerade resten av dagen och tände på de första kolvslagen ungefär.
Det började med att jag bytte tämligen rejält slitna brytarspetsarna till nya och morronstartproblemen började. Första insikten är att det inte längre är silver på spetsarna utan någon annan legering, fast det var orginaldelar sades det. - efter ett tag förbannanden och i desperation provat och upptäckte att om man drog dubbelvik finaste våtslippapper mellan spetsarna innan morronstarten så startade bilen direkt efteråt, gjorde man inte det så körde man i stort sett batteriet tomt med poffade och misständande och ibland fick man igång motorn inom tiden innan såsen i batteriet runnit ut - ibland inte...
Jag mätte med Ohmmetern en morron (orörd motor) och konstaterade avbrott fast brytarna var helt ihopslagna och det borde leda bra - tog ut brytarna och noga under lupp titta på vad är det för något som isolerar - och då såg man något lite vitt - ungefär rester av en smula salt/korrosion på ytorna och när an slog ihop brytarna igen och jucklade runt så var det högst varierande ledningsförmåga.
men var kommer saltet/oxiderna ifrån då - för rengjorde, slipade och polerade man ena dagen så var det skit nästa dag - köpte man nya brytarspetsar så var det samma historia, tills jag när jag öppnade fördelaren fick en droppe fukt - som inte borde vara där....
det var två saker som påverkade detta.
1: man bytte silverkontakter till något annat (billigare) som korroderar mer i fuktig miljö.
2: vevhusgaser som är 100% fuktiga, trycktes in i fördelaren i sakta mak pga. den otäta O-ringen/tätningen och när motorn svalnade så blev det imma - bla. på brytarspetsarna och korrosion startade med en isolerande skikt som resultat - var det inom rimlig tid typ 8-10 timmar så räckte det brytarna öppnades och stängde några gånger för att bryta skiktet och det ledde ström igen - därför hade jag inte startproblem när jag skulle hem från jobbet - men hade det varit stående över natten eller helg så var det kört!!
- tecno
- Inlägg: 27271
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Detektera gnista på tändstift från tändkabeln
Då borde man se skit inne i locket om tätningen till vevhuset är dålig.
Re: Detektera gnista på tändstift från tändkabeln
Inte i min - det var inte korsdrag men tillräckligt med läcka för att sakta ångbada fördelaren. När husmeken fixat packningen så var problemet borta som om den aldrig existerat...
- tecno
- Inlägg: 27271
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Detektera gnista på tändstift från tändkabeln
Så du menar på att denna 'ångbadning' bara var partiellt, svårt att tro.men tillräckligt med läcka för att sakta ångbada fördelaren
På den tiden man hade gammalt skit att åka med så kunde man se att nåt inte stämde med en beläggning på insidan av fördelar locket.
Men å andra sidan är ju detta inte så vanligt att det är/blir otätt.
Oavsett så är detta nåt man kan ta en titt på.
Re: Detektera gnista på tändstift från tändkabeln
det var troligen sedvanliga brännmärken i fördelarlocket men inget som väckte uppmärksamhet - men jag provade ju allt och bytte i princip allt i tändväg inklusive tändspole och det som fick bilen normal igen var just den där packningen...
Re: Detektera gnista på tändstift från tändkabeln
Det kan ju vara bra att veta vad det är för bil.
Vissa motormodeller har tillverkats under så lång tid att de sålts både med brytarspetsar och senare med elektronisk tändning, exempelvis tvålitersmotorn som Ford tog fram i slutet på 60-talet och åtminstone hängde med till Sierra och Scorpio i slutet av 80-talet. Nån gång, tror det var i början på 80-talet, infördes elektronisk tändning. Jag vet inte om delarna för elektronisk tändning passar rakt av på en äldre snarlik motor eller inte. (Däremot vet jag att det är nån större skillnad på var fördelaren sitter beroende på om det är insprutning eller inte, men "förgasarmodellen" av fördelare går att montera på en "insprutmotor" om man tar med lite fästanordningar. Tvärt om lär dock inte gå...
Vissa motormodeller har tillverkats under så lång tid att de sålts både med brytarspetsar och senare med elektronisk tändning, exempelvis tvålitersmotorn som Ford tog fram i slutet på 60-talet och åtminstone hängde med till Sierra och Scorpio i slutet av 80-talet. Nån gång, tror det var i början på 80-talet, infördes elektronisk tändning. Jag vet inte om delarna för elektronisk tändning passar rakt av på en äldre snarlik motor eller inte. (Däremot vet jag att det är nån större skillnad på var fördelaren sitter beroende på om det är insprutning eller inte, men "förgasarmodellen" av fördelare går att montera på en "insprutmotor" om man tar med lite fästanordningar. Tvärt om lär dock inte gå...
Re: Detektera gnista på tändstift från tändkabeln
Bilen är en 1980 Datsun 280ZX.
Inget fel på födelardosan, tändkablar eller dylikt.
Tändstiften blir dåliga efter ett tag, detta beror på att bärnsle/luft ration är för rik på bränsle. Vilket beror på för högt bränsle tryck så injectorerna sprutar in mer bränsle än vad de skall.
Detta är troligtvis pga av dåliga injektorer eller att någon bränsleledning har tjocknat lite.
Hur som helst. Tänkte använda mig av denna kretsen:

Några frågor:
1. Vad är det som kommer ut ur spolen (sladd virad runt tändkabel), en ström, en spänning? Skall jag tolka vad som kommer ut från spolen som en spänningskälla?
2. Kan jag strunta i zenern eller kommer allt brinna upp annars?
3. Strömmen i in i basen på transistorn är väl typ Ic / hfe? Typ några hundra micro ampere.
4. Vad kan vara lämpligt värde på kondensatorn?
Inget fel på födelardosan, tändkablar eller dylikt.
Tändstiften blir dåliga efter ett tag, detta beror på att bärnsle/luft ration är för rik på bränsle. Vilket beror på för högt bränsle tryck så injectorerna sprutar in mer bränsle än vad de skall.
Detta är troligtvis pga av dåliga injektorer eller att någon bränsleledning har tjocknat lite.
Hur som helst. Tänkte använda mig av denna kretsen:

Några frågor:
1. Vad är det som kommer ut ur spolen (sladd virad runt tändkabel), en ström, en spänning? Skall jag tolka vad som kommer ut från spolen som en spänningskälla?
2. Kan jag strunta i zenern eller kommer allt brinna upp annars?
3. Strömmen i in i basen på transistorn är väl typ Ic / hfe? Typ några hundra micro ampere.
4. Vad kan vara lämpligt värde på kondensatorn?