Bygga vindkraftverk
-
Bygga vindkraftverk
Bygga vindkraftverk.
Jag har en plan på att bygga ett vindkraftverk stående liknande en el visp med flygplans vingformade skovlar .
själva konstruktionen har jag klart för mig , för jag har en bakgrund i konstruktion av robotar och hus .
jag har haft industri behörighet i el , och en grund kunskap men det är ett tag sedan .
vad jag behöver hjälp med är att välja rett produkter för el framställning och styrning .
själva hjärna tänkte jag använda en rasberry pi .
men vad ska jag använd för generator . jag har tvättmaskins motorer , bil generatorer , last maskins generatorer , 12 och 24 v. har några 240v motorer liggandes.
vilka skulle ni välja och hur många . anledningen att jag inte köper en anpasad generator är för att det ska vara billigt för jag har andra saker som drar pengar , samt att jag tycker det är kul att återanvänd och hitta nya nyto mål för prylar .
undra också hur man bygger en spännings omvandlare eller om det finns några som skulle passa till bra pris .
samt var hittar man en ja jag vet inte namnet men den bryter spänningen ut på nätet om det skulle bli strömlöst . elektrikern som var och drog nya ledningar i mitt nya hus sa vad det hette men mins inte .
tänker göra en material lista i slutet av tråden när ni förhoppningsvis har rett ut lite grejer och klargjort .
skriver även mer detaljerat o länkar lite bilder då i en ny bygg tråd .
Tack på förhand .
Jag har en plan på att bygga ett vindkraftverk stående liknande en el visp med flygplans vingformade skovlar .
själva konstruktionen har jag klart för mig , för jag har en bakgrund i konstruktion av robotar och hus .
jag har haft industri behörighet i el , och en grund kunskap men det är ett tag sedan .
vad jag behöver hjälp med är att välja rett produkter för el framställning och styrning .
själva hjärna tänkte jag använda en rasberry pi .
men vad ska jag använd för generator . jag har tvättmaskins motorer , bil generatorer , last maskins generatorer , 12 och 24 v. har några 240v motorer liggandes.
vilka skulle ni välja och hur många . anledningen att jag inte köper en anpasad generator är för att det ska vara billigt för jag har andra saker som drar pengar , samt att jag tycker det är kul att återanvänd och hitta nya nyto mål för prylar .
undra också hur man bygger en spännings omvandlare eller om det finns några som skulle passa till bra pris .
samt var hittar man en ja jag vet inte namnet men den bryter spänningen ut på nätet om det skulle bli strömlöst . elektrikern som var och drog nya ledningar i mitt nya hus sa vad det hette men mins inte .
tänker göra en material lista i slutet av tråden när ni förhoppningsvis har rett ut lite grejer och klargjort .
skriver även mer detaljerat o länkar lite bilder då i en ny bygg tråd .
Tack på förhand .
-
Re: Bygga vindkraftverk
Hejsan,
är det denna typ av vindkraftverk du vill bygga?
http://www.fieldlines.com/index.php/topic,148742.0.html
På denna sida finns mycket information om hembyggda vindkraftverk.
Krister
är det denna typ av vindkraftverk du vill bygga?
http://www.fieldlines.com/index.php/topic,148742.0.html
På denna sida finns mycket information om hembyggda vindkraftverk.
Krister
Hur vet man om en tråd ska vara i Projekt-delen?
Projektet ska vara påbörjat. Trådar som handlar om "hur bygger
man en viss grejj?" ska alltså inte vara här.
Nu gissar jag lite, men skulle tro att absolut enklast är nog att köpa en inverter som är tänkt att användas med solpaneler, och se till att köra en generator som passar ihop med den invertern. Jag gissar att en större fordonsgenerator kanske kan passa. Det blir ju dock lite pyssel att få nån bra automatik, generatorn vill ju ha lite 24V-matning utifrån för att starta när den stått still, och samtidigt kommer en "sol-inverter" försöka lasta den så att den ger så mycket effekt som möjligt.
I stort sett alla andra varianter förutom en färdig inverter blir krångligt om du ska mata in ström på vanliga elnätet. Det farliga med nån slags hembygge är ifall det fortsätter mata in ström när elnätägaren tror sig ha stängt av strömmen för att göra nåt arbete på ledningarna eller liknande. Vips kommer en rejäl vindpust och grillar den stackars elektrikern som mekar med nåt uppe i en stolpe i skogen...
I stort sett alla andra varianter förutom en färdig inverter blir krångligt om du ska mata in ström på vanliga elnätet. Det farliga med nån slags hembygge är ifall det fortsätter mata in ström när elnätägaren tror sig ha stängt av strömmen för att göra nåt arbete på ledningarna eller liknande. Vips kommer en rejäl vindpust och grillar den stackars elektrikern som mekar med nåt uppe i en stolpe i skogen...
Ett sätt att använda elen är att ha en vvb med dubbla värmare och ställa den som är på nätet lägre än den som man matar med den egna strömmen och låta den gå upp till 90° påden egna och sätta nät-termostaten på 70°.
fordonsgeneratorer har nackdelen att det har ganska låg verkningsgrad rent generellt (ca 50% av inmatad axelkraft) och att rotormagnetiseringen drar ungefär 10% av generatorns maxkapacitet i ström och du behöver ha det som mest när det det är låg med vindstyrka.
för mindre vindsnurror så är det nästan alltid permanentmagnetsgeneratorer av just orsaken att rotormagnetiseringen äter upp all ström och ingen blir över en stor del av vindsnurrans drifttid.
om du inte tänker göra en större snurra (vilket kräver bygglov) utan typ med någon meters diameter (som är gränsen för bygglovsfritt) så är effektnivåerna så små att det är meningslöst att koppla mot elnätet.
för mindre vindsnurror så är det nästan alltid permanentmagnetsgeneratorer av just orsaken att rotormagnetiseringen äter upp all ström och ingen blir över en stor del av vindsnurrans drifttid.
om du inte tänker göra en större snurra (vilket kräver bygglov) utan typ med någon meters diameter (som är gränsen för bygglovsfritt) så är effektnivåerna så små att det är meningslöst att koppla mot elnätet.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
hittade lite diverse om... Småskalig vindkraft
"För de som funderar på att köpa ett eget vindkraftverk finns det en hel del att tänka på innan beslutet.
Maxhöjden för att få sätta upp ett vindkraftverk utan bygglov är 20 meter,
rotordiametern får vara högst 3 meter, och det ska rymmas liggande på längden inom den egna tomtgränsen.
För att slippa bygglov får vindkraftverket inte vara monterat på en byggnad.
Det är också viktigt att hålla sig inom
reglerna för högsta tillåtna ljudnivå i förhållande till sina grannar.
Mer om tillstånd och regler finns på Vindlov.
Här nedan listas några råd för den som funderar på att sätta upp ett eget småskaligt vindkraftverk."
all text olovligen kopierad från:
https://www.natverketforvindbruk.se/sv/ ... vindkraft/
"För de som funderar på att köpa ett eget vindkraftverk finns det en hel del att tänka på innan beslutet.
Maxhöjden för att få sätta upp ett vindkraftverk utan bygglov är 20 meter,
rotordiametern får vara högst 3 meter, och det ska rymmas liggande på längden inom den egna tomtgränsen.

För att slippa bygglov får vindkraftverket inte vara monterat på en byggnad.

Det är också viktigt att hålla sig inom
reglerna för högsta tillåtna ljudnivå i förhållande till sina grannar.

Mer om tillstånd och regler finns på Vindlov.
Här nedan listas några råd för den som funderar på att sätta upp ett eget småskaligt vindkraftverk."
all text olovligen kopierad från:
https://www.natverketforvindbruk.se/sv/ ... vindkraft/
Vad är tanken med projektet?
En kul grej eller att spara pengar?
Om det är nått annat än en kul grej så sätt dig och räkna på vad du kan få ut av en vindsnurra det blåser mindre än man tror och som någon sa effekten är låg för bygglovsfria snurror.
En kul grej eller att spara pengar?
Om det är nått annat än en kul grej så sätt dig och räkna på vad du kan få ut av en vindsnurra det blåser mindre än man tror och som någon sa effekten är låg för bygglovsfria snurror.
Vore visserligen lite småroligt att trolla de där reglerna och sätta upp en vertikalsnurra med 3m diameter och 20m höjd 

- GastonDeVille
- EF Sponsor
Man får onekligen en känsla av att den som skrev reglerna
bara hade en sorts kraftverk i tankevärlden
typ denna
bara hade en sorts kraftverk i tankevärlden
typ denna

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är de större generatorerna verkligen så ineffektiva?xxargs skrev:fordonsgeneratorer har nackdelen att det har ganska låg verkningsgrad rent generellt (ca 50% av inmatad axelkraft) och att rotormagnetiseringen drar ungefär 10% av generatorns maxkapacitet i ström och du behöver ha det som mest när det det är låg med vindstyrka.
Nog går väl strömmen att variera beroende på vindkraftstyrkan?xxargs skrev:för mindre vindsnurror så är det nästan alltid permanentmagnetsgeneratorer av just orsaken att rotormagnetiseringen äter upp all ström och ingen blir över en stor del av vindsnurrans drifttid.
Det är klart magnetiseringsströmmen går att variera, men för att få ut hög spänning vid låga varvtal måste magnetiseringsströmmen vara hög. Och den strömmen tas ju från generatorns egen generering...