Tvättmaskin Samsung Q1457AT luktar bränt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
qx5

Re: Tvättmaskin Samsung Q1457AT luktar bränt

Inlägg av qx5 »

På vilket sätt pluggade du in tvättmaskiner? Vart hittar man den litteraturen?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Rolf Zetterberg skrev:Elementet sitter väl på framsidan på en Samsung?
Brukar ha 5 kablar-2 till själva elementet,2 till termostaten och 1 chassijord.
Extra kablar till chassijord måste finnas lite överallt i en tvättmaskin.
Du har helt rätt. Det är plastskyddet ovanpå en av anslutningarna till elementet som blivit varm och smält. Det verkar som detta berodde på att den gröna kabeln mellan elementjord och chassiejord hade nötts av. Konstigt imho. Men varför går dioderna och IC:en på kretskortet varma, finns det ett samband? De verkar bli rätt varma även nu när den gröna kabeln är skarvad. Men som sagt när jag skrapade bort ingjutningsmassan ser själva komponenterna inte brända ut, gjutmassan har dock smält och blivit svart delvis.. Bifogar bilder Imorgon, verkar inte funka fran telefonen.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Här kommer bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Urgh :)

Skulle tvätta igår, men det luktar riktigt bränt än. Vi avbröt programmet och jag lyckades
efter en stunds funderande montera bort hela fronten på maskinen så jag kom åt värmeelementet.

Jag mätte på värmelementet och motståndet mellan anslutningarna stämmer mycket väl med effekten. 22.4 ohm tror jag och 230V 2400W. Ingen kontakt mellan jord och polerna till värmeelementet som sig bör, den skarvade gröna kabeln gjorde nog varken till eller från.

Kabelskon vid ena värmeelementsanslutningen hade en liten plasthuv som numera är rätt svart som jag sagt innan, sladden var lite smält och kardelerna såg ärgade/ledsna ut. Klippte av sladden en bit ner, men även där såg kardelerna inte helt glada ut. Klippte av ca 15-20 cm från värmeelementet och där såg det bättre ut. Bytte ut det bortklippta ledaren mot en ny och en ny kabelsko, ett kort 40-program verkade fungera bra igår.

Om någon med samma maskin skulle få problem kan jag sammanfatta hur man tar sig in i maskinen nedan. Som vanligt ska man se till att maskinen är helt spänningslös och inte göra det om man är det minsta tveksam.

Bakpå maskinen finns en grå/metallisk plåt som sitter med ett antal skruvar, den kan man enkelt skruva bort och ser då trumman och motorn och kommer åt reläkort/strömkort som sitter på vänster vägg.
För att ta bort ovansidan skruvar man bara bort två skruvar i bak i överkant och skjuter hela överdelen bakåt vill jag minnas så kan man sedan lyfta upp den och kommer då åt en del.

För att komma åt värmelementet kan man ta bort framsidan. Det är några moment:

1. Man öppnar nödluckan nere till höger så finns där en skruv att lossa, sedan kan lirka bort hela nederdelsplasten som sitter
med snäppfästen.
2. Man tar bort diskmedelspåfyllningslådan genom att öppna den som vanligt, trycka ner den lilla spärren ovanpå och dra ut den.
Där bakom finns två skruvar. Det sitter även en vit skruv på höger sida av maskinen. Lossar man dessa kan man lyfta hela den panelen rakt upp.
OM DET inte hade varit för den luddiga tejpremsan som sitter ovanpå, den får man ta bort först.
3. När man fått loss panelen sitter den med en sladd till maskinen, man måste snäppa bort kontakterna från sitt fäste (två plastsnäppen)
innan man kan ta isär kontakten så man kan ställa undan panelen.
4. Nu måste man separera gummitutan från frontplåten. (Öppna luckan för att komma åt) Om man viker utan listen i ytterkant ser man en "ståltråd" som klämmer åt allting. Denna ståltråd
sitter runt gummit, men i nederkant sitter en fjäder, man kan försiktigt pilla med tång/bändverktyg för att få tag i ändan av ståltråden vid fjädern och
spänna fjädern mer/bända för att få ut hela metallringen. Nu är det bara att dra av gummigrunkan och ta bort frontpanelen med lucka och allt. Frontpanelen hänger snällt på två flärpar i överkant.
5. Man får fippla lite för att få tillbaka gummigrunkan sen, men det går ganska lätt.

Hoppas nån har nytta av detta.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Om det ärjat så låter det som något har läckt. Kolla gärna om du ser spår av vatten någonstans. För det är ju inte bra om det droppar vatten på elanslutningar.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Nej, jag håller med dig där. Möjligen att man kan ana sig till missfärgning på en motvikt ovanför, men sen är det även ett tak över kontakterna.
Nåja, om den förra höll 9 år så kommer nog maskinen ge upp innan det gått 9 år till :)

MVH: Mikael
Skriv svar