val av motstånd m.m?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ASTRX

val av motstånd m.m?

Inlägg av ASTRX »

Tänkte fråga innan jag beställer för säkerhets skull. Skall koppla in en LM35 till en atmega8 och för att även kunna få med minusgrader så behöver jag välja ett motstånd enligt bilden till höger:

Bild

Alltså skall jag, vid Vs=+5V, välja ett motstånd på 5/0.00005=100k Ohm.

Än så länge lugnt. men det finns ju massa olika typer av motstånd på elfa, kolytskiktsmotstånd, metallfilmsmotstånd m.m. min kunskap om måtständ sträcker sig i princip bara till dess resistans. så vilket är det valiga som jag skall satsa på?

och en fråga till, hur åstadkommer jag -Vs, alltså negativ spänning, som skall anslutas till efter motståndet?

sen gjorde jag misstaget att sist köpa flertrådig kopplingstråd fär att meka med på kopplingsplattan. men jag hittar inte någon på elfa som jag kan se säkert är vanlig enkeltrådig kopplingstråd?

mycket
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det är lite kinkigt att hålla på med negativ matningsspänning. Tänk på att din A/D omvandlare inte klarar av att läsa negativa inspänningar. Varför inte använda en digital variant när du ändå har en microcontroller. LM76 eller LM92 t.ex. har bägge I2C/TWI interface, vilket även din AVR har. Borde vara relativt enkelt att få till nån av dessa sensorer.

Jag har bara kikat som hastigast, kolla att dessa sensorer verkligen fyller alla dina krav. Jag skulle tro det, men har inte testat själv och vill inte ha nån stående med baseballträ på min bro om det skulle visa sig vara nåt som inte passar :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tips på det här med negativ spänning:
Köp en 73-242-62 (Virtuell jordgenerator). Den kan man använda för att få negativ spänning. Det krävs bara den. Liten trevlig komponent...

Sedan måste A/D-omvandlaren klara läsa negativa spänningar, precis som pagge skrev.

Men det går att få det att fungera ändå om man vill lägga ner lite till jobb:
I stället för t.ex -5V till +5V så förstärker man spänningen (i princip) så man får 0V till +10V. Troligtvis för mycket för A/D-omvandlaren, men det går ju att sätta någon spänningsbegränsning på slutet (innan AVR'en) så man får 0V till 5V. Det kanske lät som för mycket jobb, men det är en lösning iallafall. :)

Hm, det är nog lättare med en digital variant istället. :roll: :D
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jo, jag tycker också det. Det blir så många spänningsdelningar hit och dit. med 1% motstånd får man väl hyffsad precision men det är lätt att man får nån liten offset hit eller dit. Det blir svårt att inte få in en massa matningsbrum som uCn skapar.

Eftersom atmega8 (enl avrfreaks iallafall) har stöd för I2C så ska det väl bara vara att koppla in den digitala så funkar det.
ASTRX

Inlägg av ASTRX »

en LM76/LM92 vore ju helt klart super. där får man resultatet pang bom. dock känns mina uC-kunskaper lite för basala för att kunna ge mig på ett I2C-interface. läste lite om det men det verkar lite klurigt, eller har jag helt fel?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag har aldrig använt det själv men jag tror inte det är SÅ farligt.
Du verkar kunna ställa in adressen på tempsensorn med två pinnar (4 temp sernsorer kan vara på samma bus mao.) Dessa är slave. Du skall alltså konfigurera AVRen som bus master. Kolla på sidan 171 och framåt i atmega8L pdfen. Där börjar registerbeskrivningen. Före det finns lite timingbeskrivningar för timing och sånt på busen, men jag tror inte du behöver bry dig om det.

I korthet _tror_ jag att det fungerar såhär. Du (som är busMasterReceiver - MR) skickar ett adresspaket med din tempsensors (SlaveTransmitter-ST) adress och readrequest biten satt. ST kommer då att skicka datat och du får ett interrupt när datat är mottget, alternativt att du pollar nåt statusregister.

Detaljerna står i atmega8 databladet som jag själv just ögnat igenom, men jag tror inte det är nån omöjlig uppgift att få till :). Jag såg även lite exempelkod både för C och ASM...
Skriv svar