Ska elfa flytta?
Re: Ska elfa flytta?
Har själv blivit bjuden på mässa med fri alkohol och konsert med mat och fri alkohol som exempel. Klart det ser lite sisådär ut om man kollar på biten med mutor.
Intressant läsning angående svensk offentlig upphandling gentemot tysk privat:
http://www.svd.se/tyska-toppsjukhuset-e ... rt-som-nks
http://www.svd.se/tyska-toppsjukhuset-e ... rt-som-nks
Om utbildningen hålls på en attraktiv plats så utgör platsvalet ändå i någon mån en slags muta...TomasL skrev:Produktutbildningar kan väl ändå knappast anses vara mutor, att de hålls på annan ort än sin egen hemort, kan ju kanske bero på att det för leverantören/tillverkaren blir mer kostnadseffektivt,MiaM skrev:Yeah right, det förekommer förstås aldrig sådant som att t.ex. utbildningar för vissa produkter hålls på annan ord och att det ingår rajtantajtan på kvällen innan hotellövernattningen eller att vissa leverantörer bjuder på "utvärderingsexemplar" av det ena eller det andra (må vara i det ärliga syftet att sprida kunskap och goodwill för produkten men i praktiken blir det en muta till privatpersonen som i sin anställning har kontakt med leverantören), och det kan ju aldrig påverka vilken produkt/leverantör som väljs. Det känns rätt skönt för min del att under hela yrkeslivet så har sådana tokerier inte skett så nära mig att jag på något sätt kunnat känna mig inblandad i eländet.TomasL skrev:Mutor inom den privata sektor, vill jag påstå är rätt ovanligt.
Ytterligare en faktor som kan ses som muta är hur utbildningskrävande produkten är. Konkurrentens produkt kanske är så lättanvänd att den inte kräver utbildning - men den krångligare väljs dels för att det är trevligt att åka på utbildning och dels för att de utbildade gör sig mer oumbärliga då.
Det torde allt vara olika i olika fall.TomasL skrev:den "rajtantajtan" du hänvisar till brukar i regel bestå av en middag, typ, övrigt får man i regel bekosta själv.
Det beror förstås på vad det är för varor. Citationstecknen avser att det formellt är varuprov men i praktiken något som den 'mutade' mest har glädje av som privatperson.TomasL skrev:Varuprov får väl ändå ses som en normal sak innan en affär tecknas.
Visst är det många inblandade, och då gäller det att snillrikt ha med något så att personer i tillräckligt många led blir 'mutade' på ett smidigt vis.TomasL skrev:Nu är det ju så att det sällan, utom i små företag, att en person bestämmer vad som skall upphandlas, ofta är rätt många inblandade, och är det små företag, tja, då brukar det ju vara ägaren som upphandlar.
Ojoj igen - förvisso är det inte partipolitik men det är allt "kompispolitik" och liknande som styr tillsättningar av högre tjänster.TomasL skrev:Nejdå, har inget med det att göra, snarare är det så att tjänstemännen, speciellt inom de högre befattningarna tillsätts av politiska motiv, inte kompetens.MiaM skrev:Ojoj - om det inte hade varit för att så många verkligen tror att det är såhär så hade det varit rätt underhållande att läsa.TomasL skrev:Och varför, tja Den offentliga sektorns upphandlare är inkompetenta, den privata sektorns upphandlare är mycket kompetenta.
Att offentliga sektorn framstår som inkompetentare beror på en enda sak - offentlighetsprincipen - vilket gör att bristerna faktiskt är synliga för var och en som ids titta efter. Privata sektorn har däremot ingen skyldighet att visa upp något och har dessutom egenintresse att sopa så mycket som möjligt under mattan.
Hade det varit kompetens, så hade vi sett betydligt bättre upphandlingar än vad somn sker nu.
Det är vad jag förstått också så att ett statligt ägt bolag också får göra hur de vill. Detta har vad jag minns retts ut via domstol (tror jag?) gällande SJ AB.Glenn skrev:Jag har arbetat både i ett stort multinationellt företag och i en myndighet, jag skulle nog snarare påstå att myndigheten i fråga var (är) skickligare vad det gäller upphandling, MEN det finns väldigt mycket krångliga regler att hålla sej till om man är en myndighet, vilket gör att upphandlingar är svårare, ett privat förtag kan handla av vem som helst utan att motivera det inför någon annan än sina aktieägare, det kan inte myndigheten.
----------------
Angående Nya Karolinska Sjukhuset Olle61 refererar till så kan man se att merparten av besluten fattades under åren då privatsektoranhängarna hade majoritet i landstinget, samma lag som reade ut Serafen.
Och där försvann den stora anledningen till att jag fortfarande handlar från ELFA i bland...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Beställde några läsgafflar härom veckan och de fanns i lager. Tog 9 dagar innan jag kunde hämta ut dem. Jag har svårt att se att Elfa kommer att överleva det här.
- lillahuset
- Gått bort
Från Jensen till Janzén. Det finns ett gammalt fint talesätt, "förvärvaren, ärvaren, fördärvaren". Det är väl vad som har hänt Elfa.
Vad hade arvtagarna för alternativ? Köra på som tidigare och avveckla sig själva ner mot noll? Svårt att äga och driva ett medelstort företag i en bransch man kanske inte kan något om.
När allt skall vara så billigt som möjligt då blir det stora centraliserade, effektivt drivna enheter som tar över.
När allt skall vara så billigt som möjligt då blir det stora centraliserade, effektivt drivna enheter som tar över.
-
Och eftersom Elfa är ingetdera kommer de försvinna. Adios.
Dags att starta ett bolag så man får konto hos RS och Farnell för att i fortsättningen kunna köpa komponentr, om det inte finns hos de fåtal svenska som riktar sig mot hobbyister.
Dags att starta ett bolag så man får konto hos RS och Farnell för att i fortsättningen kunna köpa komponentr, om det inte finns hos de fåtal svenska som riktar sig mot hobbyister.
- lillahuset
- Gått bort
swesysmgr: Jag förstår precis varför det har gått som det har. Det var bara ett konstaterande.
Jag tror att rikkitikkitavis analys är korrekt. Adios!
Enligt en bekant som köper mycket komponenter är Distrelec inte heller någon värd att vända sig till.
Jag tror att rikkitikkitavis analys är korrekt. Adios!
Enligt en bekant som köper mycket komponenter är Distrelec inte heller någon värd att vända sig till.
- lillahuset
- Gått bort
Hos RS går det utmärkt att handla som privatperson, men inte hos Farnell...rikkitikkitavi skrev: Dags att starta ett bolag så man får konto hos RS och Farnell för att i fortsättningen kunna köpa komponentr, om det inte finns hos de fåtal svenska som riktar sig mot hobbyister.
Finns många man kan handla som privatperson om man tittar utanför sveriges gränser.
Digikey, Mouser, TME, RS....
Digikey, Mouser, TME, RS....
- lillahuset
- Gått bort
www.microkit.se fungerar som svensk ÅF för Farnell, det går bra att köpa som privatperson där.Zkronk skrev:Hos RS går det utmärkt att handla som privatperson, men inte hos Farnell...rikkitikkitavi skrev: Dags att starta ett bolag så man får konto hos RS och Farnell för att i fortsättningen kunna köpa komponentr, om det inte finns hos de fåtal svenska som riktar sig mot hobbyister.