På kompisens sommarstuga sitter två ljusreläer som väl funkar sådär...
Så han vill koppla bort dem alt brygga dem.
Rätta mig om jag har fel, men fungerar de inte som en vanlig brytare bara....?
Isåfall kan man ju bara koppla ihop brun och blå... eller så går proppen
Hur gör man detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag håller med Sverige, gulgrön används till något som den inte borde. Detta ser inte rätt ut.
Men: Man blir förvirrad av att den gulgröna används till fel sak. Man får nog kolla i andra ändan för att vara säker. Blå och svart är en bra gissning. Men bara det. Jag tror dock att gulgrön används som "nolla". Det är roligt att gissa, men här behöver man veta. Ring en elektriker, jag hade inte tagit i sk-ten.
Du har rätt i att att ljusrelä bara är en brytare.
Det är korrekt att reläet fungerar som en brytare.
Och i grunden är det likgiltigt vilka färger man använder på ledningarna - FÖRUTOM när det är blandat in gul/grön! Just den färg ska alltid vara skyddsjord - utan undantag!
Jag har sett att man har använd en sådan 3-ledar kabel och låtit gul-grön vara annat än skyddsjord men då har den alltid varit "förklädd" på något vis, antingen med tejp eller med färgad slang.
Så är du inte tvärsäker på vad som är vad ska du låta bli att pilla och är du tvärsäker ska du förkläda gul/grön på något vis! Och då i båda ändor!
Men när det är klart är det i grunden bara att bygla svart och blå.
Och även dessa färger känns fel! Blå brukar vara nollan och ett sådan relä bör aldrig bryta nollan varför blå - i denna koppling - verkar vara antingen tändtråd eller fas. Sammantaget verkar det hela installerat av en synnerligt okunnig och hade jag varit igång med det hela ville jag definitivt se till att färgerna blev rätt och det i båda ändar.
Gul/grön får aldrig användas till annat än skyddsjord, så "förklädd" med slang/tejp etc är inte tillåtet. Du ska kunna kapa sladden vars som helst efter hela dess längd och veta att gul/grön är skyddsjord.
Sedan typ slutet av 60-talet (kommer inte ihåg exakta årtalet, då gulgrön ersatte röd) får man inte använda gul/grön tråd/kabel till något annat än skyddsledare.
danei skrev:Jo, det är okej om förväxlingsrisk inte finns.
Nej
SS 436 40 00 skrev:514.3.1.Z2 Skyddsledare
Skyddsledare ska identifieras med färgkombinationen grönt och gult. Denna färgkombination får inte användas för andra ändamål.
Regelverket säger väl att det inte får finnas förväxlingsrisk gissar jag. Jag har inte det tillgängligt för tillfället. Men jag är rätt säker på att det är accepterat att använda en gulgrön om den synliga delen är märkt med tex krympslang. Samma sak tvärt om om man använder en annan färg som skyddsjord, så med en gulgrön skydds jord. Men det är ju bra om man kan undvika att göra så.
Innan dages färger så brukade man använda röd som jord, det var defactostandard. Men det var inte som nu en tvingande regel. Så man måste se upp med detta när man river i gammalt då det faktiskt var ok att använda färgerna som man ville i installationen.
Hur som helst: kabeln har "moderna" färger och det är helt klart monterat av en okunnig/likgiltig. Denna kombination skulle få mig att antingen göra om och göra rätt eller inte att pilla alls!
Och med det befintliga kabel går det helt enkelt inte, det behövs 3 ledare och det är vad som finns - men då gul-grön ju bara får användas till skyddsjord finns det bara två ledare att tillgå.
Alltså ska kabeln bytas för att man på något vis ska kunde känna sig i närheten av nöjd.
Senast redigerad av Icecap 21 augusti 2015, 07:43:01, redigerad totalt 1 gång.
Kanske inte senaste utgåvan men ändå. (Min fetmakering av det fjärde stycket.)
"514.3.1 Isolerad skyddsledare skall vara märkt grön/gul efter hela sin längd. Undantag före-
ligger för isolerad skyddsledare i flerledarkabel med likafärgade, dock inte ljusblå, iso-
lerade ledare. Isolerad ledare, använd som skyddsledare i sådan kabel skall märkas
vid ledarändarna med grönt/gult.
Undantaget i föregående stycke får även tillämpas för enledarkabel använd som
skyddsledare i huvudströmbana, t.ex. i samlingsskena mellan krafttransformator och
närmaste kopplingsapparat. Sådan skyddsledare skall lätt kunna identifieras vid ledar-
ändarna genom märkning grönt/gult.
Det är inte nödvändigt att märka oisolerad skyddsledare efter hela dess längd om
ledaren är lätt urskiljbar genom form, konstruktion eller läge. Sådan ledare skall dock
lätt kunna identifieras vid ledarändarna genom märkning grönt/gult.
Ledare märkt med färgkombinationen grönt/gult får användas endast som skyddsle-
dare, jordtagsledare eller potentialutjämningsledare eller som PEN-ledare tilläggs-
märkt med ljusblå färg enligt 514.3.2.
Där en krets innehåller neutralledare, och det finns anledning att identifiera med färg,
skall ljusblå färg användas. Ljusblå färg får inte användas för identifiering av någon an-
nan ledare där förväxling är möjlig."
ELSÄKERHETSVERKET
Starkströmsföreskrifterna
Elsäkerhetsverkets föreskrifter om utförande och
skötsel av elektriska starkströmsanläggningar samt
allmänna råd om tillämpningen av dessa
Föreskrifter och allmänna råd
ELSÄK-FS 1999:5