Hur numrerar du kontakterna i en jackbar skruvplint?
- lillahuset
- Gått bort
Hur numrerar du kontakterna i en jackbar skruvplint?
Vi har haft diskussion i frågan. Det handlar om jackbara skruvplintar från tex Phoenix.
Riktning gäller om du "tittar in i" plinten och har skruvarna uppåt.
Riktning gäller om du "tittar in i" plinten och har skruvarna uppåt.
Re: Hur numrerar du kontakterna i en jackbar skruvplint?
1 till vänster, oavsett hur plinten sitter, sett ifrån kabel till plint. På detta sett kan man tex. använda Phoenix klistermärken numrering. nackdelen är att beroende på hur kontakten sitter så kan det "tee" sig för en användare att den är numrerad ifrån höger till vänster.
Sen finns det plintar med skruvarna neråt
.
Sen finns det plintar med skruvarna neråt

- prototypen
Och jag som kör med skruvlösa fjäderkraftsplintar..........
Vad är då upp och ner?
Protte
Vad är då upp och ner?
Protte
- lillahuset
- Gått bort
- lillahuset
- Gått bort
protte: Nu vet jag ju inte hur dina plintar ser ut men jag skulle nog betrakta den sida som du klämmer på fjädrarna som upp.
- prototypen
Jag numrerar aldrig, jag skriver i klartext (i koppar) på kortet vad det är för signal.
Protte
Protte
Jackbara skruvplintar brukar jag alltid ha 1 till vänster, för montören väljer att skruva kablaget bekvämt, utan att sticka in plint i sockeln och då inbillar jag mig att läsa nr. 1 till vänster känns intuitivt. Bekräftar mitt numreringsval tydligt i silkscreen.
Har dock stött på komponentbibliotek där numrering varit tvärt om... har aldrig fått rätsida på varför.
Är det en fast skruvplint så beror dock numreringen t.ex. på vilken sida om "boxen" som skruvplinten sitter på för min del.
Är plinten på ovansidan av boxen, boxen fastskruvad på vägg i bruk, vill jag ha Nr.1 till höger om man stirrar in i kabelhålet som en spindel sittandes på väggen ovanför boxen. Då blir det lätt att läsa siffror som i en bok för montören.
Har dock stött på komponentbibliotek där numrering varit tvärt om... har aldrig fått rätsida på varför.
Är det en fast skruvplint så beror dock numreringen t.ex. på vilken sida om "boxen" som skruvplinten sitter på för min del.
Är plinten på ovansidan av boxen, boxen fastskruvad på vägg i bruk, vill jag ha Nr.1 till höger om man stirrar in i kabelhålet som en spindel sittandes på väggen ovanför boxen. Då blir det lätt att läsa siffror som i en bok för montören.