Tvättmaskin Samsung Q1457AT luktar bränt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Tvättmaskin Samsung Q1457AT luktar bränt

Inlägg av adent »

Hej!

Sambon säger att tvättmaskinen luktar bränt. Vi drog igång en lakanstvätt och jodå, det luktar, ganska mycket, typ lite bränd plast/bränd kondensator.
Efter att programmet var klart (den funkar fint och låter bra). Började jag skruva isär den så mycket jag kunde. Hittade ett ingjutet kretskort där det uppenbart gått varmt.
Några dioder, en zenerdiod och ett ben på en 8 pin IC TNY267PN har smält den genomskinliga ingjutningsmassan.

När jag fick ut kortet kom dock ingen lukt från själva kretskortet, så det är tyvärr inte det som luktar.

Hade även isär kontrollpanelen, men allt såg bra ut där. Kan inte avgöra var lukten kommer ifrån. Kikade i maskinen och såg ett kabelknippe där en grön sladd gick igenom ett buntband och sedan vek av och var skruvad i chassiet vad jag kan se, den hade nötts av vid buntbandet.

(Det är alltså inte inkommande skyddsjord, den är ansluten där elen kommer in) Nätfiltret (rund metallburk bultat i chassiet) ser fin ut.

Tycker maskinen är i alldeles för gott skick för att skickas på tippen :/ Årsmodell runt 2006.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Tvättmaskin Samsung Q1457AT luktar bränt

Inlägg av Danny »

Det är nätdelen som gått varm. Både primär och sekundärsida ser det ut som.
Jag hade satsat på en ny elektronikmodul.
De brukar inte kosta så mycket.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Om du med nätdelen menar det kort jag visar så tycker jag lite lukt borde "fastnat" på kortet, men det luktar ingenting, inget alls.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

När ytskiktet blivit varmt så har det smält och har då släppt ut övertrycket och sedan när det svalnat har det sjunkit tillbaka igen och tätat så inget direkt luktar, sedan kan ev också skiktets lukt maskerat lukten från "bränd komponent".

Lite udda dock att maskinen fungerat men det har väl varit på gränsen hela tiden för den nätdelen har fått skit.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Dessa ingjutningar och confiormal coatings drar med tiden åt sej fukt och blir så småningom smått ledande, vilket kan påverka feedbacknätverk för switchade nätdelar och ändra utspänningen, vilket skulle kunna förklara varför zenerdioden börjat gå varm, vilket i sin tur pga ökad primärström gjort att switch controllern börjat gå varm.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Hmm nytt kretskort ligger på ca 1600:-

Det går ju att byta komponenterna men.

Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Är det till att ha sniffat på andra misstänkta-t.ex pumparna,inloppsventiler,motor mm?
Stark bränd lukt borde finnas kvar i den felaktiga delen.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Ok, var den så pass dyr till den modellen.
Inte helt lätt att reparera de ingjutna modulerna.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag skulle nog köra en tvätt med locken öppna och se vart det blir varmt
svanted

Inlägg av svanted »

kolla om pumpen går tungt...
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har pillat bort ingjutningen runt de komponenter som varit varma, och det finns INGEN lukt ALLS där. Ingjutningen har helt enkelt smält av värmen och
den del av ingjutningen som blivit varm och svart har sedan inte stelnat utan är ännu lite flytande. Jag tror inte det är detta som luktat?

Det är svårt att komma åt saker inne i maskinen den har inte separata sidor utan front, sidor och bakdel sitter ihop.

xxargs

Inlägg av xxargs »

Pumpar i tvättmaskiner brukar vara skärmspolemotorer och dessa kan stå med låst rotor i obegränsad tid utan att bli för varma.

Det beror på att läckinduktansen i en sådan motor är jättestor och bara lite av dess magnetfält passerar rotorn konstruktivt vilket gör att strömförbrukning och egenuppvärmningen knappt påverkas oavsett om rotorn snurrar eller är låst.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Success tror jag. En sockerbit löste problemet (inte sorten man äter).

Pillade bort ingjutningsmassan på kretskortet runt komponenterna som gått varmt, för att ev kunna löda bort komponenterna.
Kopplade in kortet igen och allt och kör och ser om det går att avgöra var lukten kommer ifrån.

Men innan dess så skarvade jag den gröna sladden som hade gått av, den är i ena ändan ansluten till chassiet.
För att komma åt den underifrån så pallade jag upp maskinen lite. Lyckades titta in underifrån och ser att den gröna sladden går till något som jag tror är värmelementet. Lustigt att det är anslutet till chassiet? Men då ser jag också att kontakten bredvid (kontakt som i en sladd per kontakt) ser väldigt bränd ut.

Ganska säker på att jag där har källan till lukten. Körde ett kortprogram och ingen lukt \o/

Strömmen måste ha vandrat en annan väg? fast det var inte nån särskilt grov ledare den gröna.

Men åter till kretskortet, komponenterna som har blivit varma blir rätt varma nu också. Det kan ju vara så att de alltid blivit det eller så har något
tagit stryk, osäker här.

Zenerdioden hade iaf 14.7V över sig. Dioderna som går varma hade mellan 130V och 90V likström över sig provade att mäta frekvens med multimetern och
den sa runt 50kHz. Nån form av switchad nätdel? Byta elektrolytkondensatorerna?

Edit: Ska laga sladden ordentligt och ta bort sockerbiten.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Den gröna var mest troligt chassiejord, och skulle isof ha vart grön med gula längsgående streck.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Elementet sitter väl på framsidan på en Samsung?
Brukar ha 5 kablar-2 till själva elementet,2 till termostaten och 1 chassijord.
Extra kablar till chassijord måste finnas lite överallt i en tvättmaskin.

Xxargs,moderna tvättmaskiner har inte längre en skärmpolsmotor,utan nästan alla har en Askollpump numera.En-på ytan- simpel asynkronmotor med två lindningar och en cylindrisk magnet.Men ju mer man skärskådar en sån där pump-desto mer förvånad blir man över hur den fungerar.Jag ägnade förra vintern åt att plugga in tvättmaskiner och ramlade då över patentet.

Vad jag tänkte på kan lukta var en kortis i lindningen.Det händer då och då.Både i pumpar och inloppsventiler.Jag har själv haft en ventil som surrade och luktade bränt.
Skriv svar