Motstånd, kondingar, vilka värden använder ni mest?
Motstånd, kondingar, vilka värden använder ni mest?
Tänkte kolla vilka värden på motstånd och kondingar ni använder mest när ni labbar på breadboards?
Själv använder jag mest 4,7K Ohm för I2C samt 10K Ohm och 100K Ohm för diverse pull-up/pull-down och spänningsdelare.
Kondingar brukar mest bli 0,1uF.
Själv använder jag mest 4,7K Ohm för I2C samt 10K Ohm och 100K Ohm för diverse pull-up/pull-down och spänningsdelare.
Kondingar brukar mest bli 0,1uF.
Re: Motstånd, kondingar, vilka värden använder ni mest?
1k, 4.7k och 10k är riktiga klassiker.
Och 100nF.
Och 100nF.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
1K, 47K, 100K men synnerligen varierande då jag mest kör med rörbyggen.
Kondingar som används är mycket 100nF, 100uF/450V och 470uF/450V.
Kondingar som används är mycket 100nF, 100uF/450V och 470uF/450V.
1k, 4.7k, 10k, 47k och 100K. 10µF för ev lite lätt glättning vid behov och sedan lite strössling här och var med 0.1µF.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
1k, 4.7k, 10k 100k för motstånd och för kondensatorer blir det mest 100nF.
På senaste tiden har 1uF blivit himla vanlig då jag använt 16 st MCP1700
På senaste tiden har 1uF blivit himla vanlig då jag använt 16 st MCP1700
- lillahuset
- Gått bort
Jag använder mest det som råkar finnas tillgängligt. Det får mina mindre elektronikkunniga "drängar" att se lite undrande ut ibland. 

- prototypen
Det där är ju en fullständigt obesvarbar fråga, för det mesta (inte alltid) använder jag rätt värde på motstånd och kondensatorer. Har jag inte rätt värde så skaffar man det.
Protte
Protte
Ja självklart använder man rätt värden på motstånd och kondingar. Men frågan var ju vilka värden ni oftast använder och det är ju enkelt att svara på väl?
Som du ser har flera personer lyckats svara iaf
Men som exempel så har jag inga 0.01 ohm motstånd som går att använda med en breadboard. Har bara haft behov av ett sånt motstånd två gånger för olika prylar jag gjort.
Är det fler än mig som tycker det är värdelöst med hålmonterade motstånd som har väldigt dåliga toleranser? Speciellt när man håller på med RGB lysdioder och ska få dom att lysa lika starkt med samma färg. Hålmonterade motstånd med låga toleranser kostar ju multum.
Som du ser har flera personer lyckats svara iaf

Men som exempel så har jag inga 0.01 ohm motstånd som går att använda med en breadboard. Har bara haft behov av ett sånt motstånd två gånger för olika prylar jag gjort.
Är det fler än mig som tycker det är värdelöst med hålmonterade motstånd som har väldigt dåliga toleranser? Speciellt när man håller på med RGB lysdioder och ska få dom att lysa lika starkt med samma färg. Hålmonterade motstånd med låga toleranser kostar ju multum.
- prototypen
Det är som att fråga en smed vilka dimensioner han mest använder på järn.
Eller vilken bil som är bäst.
Protte
Eller vilken bil som är bäst.
Protte
Kan tyvärr inte hålla med. Tycker du blandar ihop två helt olika typer av frågor.
En smed kan enkelt tala om vilka dimensioner järn han använder mest genom att kolla vad han beställt från metallgrossen de senaste 12 månaderna. Han kanske tillverkar väldigt bra gårdsgrindar och de har stor efterfrågan. Därför kanske just 10mm fyrkantsstång används utav denna smed mer än någon annan dimension av järn.
Medans att fråga "vilken bil som är bäst" är en för odefinerad och öppen fråga. Bäst på vad? Enligt vem? osv osv.
Som sagt, alla tidigare svar i tråden har ju faktiskt utan tvekan kunnat svara vilka värden de använder mest när de labbar på breadboards.
Så om du inte kan svara på det så har jag svårt att förstå vad du tror dina svar i denna tråd ska tillföra...
En smed kan enkelt tala om vilka dimensioner järn han använder mest genom att kolla vad han beställt från metallgrossen de senaste 12 månaderna. Han kanske tillverkar väldigt bra gårdsgrindar och de har stor efterfrågan. Därför kanske just 10mm fyrkantsstång används utav denna smed mer än någon annan dimension av järn.
Medans att fråga "vilken bil som är bäst" är en för odefinerad och öppen fråga. Bäst på vad? Enligt vem? osv osv.
Som sagt, alla tidigare svar i tråden har ju faktiskt utan tvekan kunnat svara vilka värden de använder mest när de labbar på breadboards.
Så om du inte kan svara på det så har jag svårt att förstå vad du tror dina svar i denna tråd ska tillföra...
Dom motstånden jag använder mest är 10R, 100R, 1K, 10K, 100K, 330R & 4K7 i 0603-storlek. Sedan har jag en drös andra värden när det är specialanpassningar typ RFID-antenner mm (fast då är jag inte längre på ett breadboard
).
/// Marcus

/// Marcus
- prototypen
Nåja, jag ska snällt svara på din fråga
Motstånd, då jag har mycket signaler som är 24 volt som ska in i HCTTL så använder jag massor med resistansnät 47 kΩ i DIL kåpa och 10 kΩ i SIL kåpa
Diskreta motstånd går det mycket 180 Ω sedan är det de vanliga 1kΩ och 10 kΩ och 47kΩ
Kondensatorer, 820 pF köpte jag 21 tusen sist, minimum order quantity tyvärr.
nollettor är ju en slitvarg inom elektroniken
10 µF elektrolyter är också ganska vanligt.
Men jag bygger ju 95% digitalt så man behöver inte så mycket olika diskreta värden.
Protte
Motstånd, då jag har mycket signaler som är 24 volt som ska in i HCTTL så använder jag massor med resistansnät 47 kΩ i DIL kåpa och 10 kΩ i SIL kåpa
Diskreta motstånd går det mycket 180 Ω sedan är det de vanliga 1kΩ och 10 kΩ och 47kΩ
Kondensatorer, 820 pF köpte jag 21 tusen sist, minimum order quantity tyvärr.
nollettor är ju en slitvarg inom elektroniken
10 µF elektrolyter är också ganska vanligt.
Men jag bygger ju 95% digitalt så man behöver inte så mycket olika diskreta värden.
Protte
Ebay har kit om tex 600 motstånd av dom 30 vanligaste värdera för 21:30 kr (ca 3 öre styck).
http://www.ebay.com/itm/201344229662
Funkar utmärkt att ha i en "CD plånbok" dom som var vanliga på "CD-skivans tid" och som man nu ibland kan hitta i snabbköpets 10kr låda.
Tycker man att 20st motstånd per värde är för lite så är det ju bara att köpa 2 kit eller fler.
Det finns många fler kit men inte lika prisvärda:
2000st av dom 100 vanligaste, 125kr (ca 6 öre styck):
http://www.ebay.com/itm/281087289929
1400st av dom 140 vanligaste, 90kr (ca 6 öre styck):
http://www.ebay.com/itm/261894940985
http://www.ebay.com/itm/201344229662
Funkar utmärkt att ha i en "CD plånbok" dom som var vanliga på "CD-skivans tid" och som man nu ibland kan hitta i snabbköpets 10kr låda.
Tycker man att 20st motstånd per värde är för lite så är det ju bara att köpa 2 kit eller fler.
Det finns många fler kit men inte lika prisvärda:
2000st av dom 100 vanligaste, 125kr (ca 6 öre styck):
http://www.ebay.com/itm/281087289929
1400st av dom 140 vanligaste, 90kr (ca 6 öre styck):
http://www.ebay.com/itm/261894940985
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Laddade upp med massor av motstånd i samband med mrmister-samköpet från kina för massa år sen. Ett helt stort sortimentskåp är fyllt. 95% av alla motståndsvärden är fortfarande orörda...
Så att handla på sig stora kit är egentligen ingen bra idé.
Så att handla på sig stora kit är egentligen ingen bra idé.

- lillahuset
- Gått bort
Behöver man ett visst värde i en prototyp brukar det gå alldeles utmärkt att hitta ett par komponenter som resulterar i rätt värde om de parallellkopplas eller seriekopplas.