Seriel data kabel, vad tänka på?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
swetrekki

Seriel data kabel, vad tänka på?

Inlägg av swetrekki »

Hej, jag skulle vilja göra en egen seriel förlängningskabel rs 232 för en simpit som jag håller på att pilla med, och undrar om någon vet var jag kan få tag på rund svart 9 polig ledare av lämpligt slag. jag är inte haj på vilken impedans och resistans osv som seriella data kablar har, eller omn det räcker med vilken 9 polig ledare som helst?

hitta en rund flatkabel som var skärmad, men den kosta 200:- +moms /meter och det är lite väl mycket tyckte jag...

värt att nämna kanske att jag behöver väl kanske 5 meter eller så, och inte mer.

har någon något bra tips?
Mvh// Claes
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Seriel data kabel, vad tänka på?

Inlägg av TomasL »

Billigare att köpa en färdig på Kjell.
Annars så räcker det med en 3-ledare och skärm, såvida du inte skall andvända hårdvaruhanskakning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

RS232 har begränsningar i längd Köp en standard kabel med 9 pol kontakter.
Skall du ha en skarv med hane - hona eller vad!
Jag kan kolla i skrubben om det passar!
Uff billigt
https://www.cableworld.se/rs232-kabel/r ... a-10-m.asp
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad är en "simpit"?

För låga hastigheter så räcker vilken skitkabel som helst.
Skärm och sådan kan du strunta i, om det inte ska användas
i en väldigt störig industrimiljö eller liknande...

Men du säger ju inget om varken hastighet eller miljö,
så det blir bara gissningar och spekulationer... :-)

Det kan även vara intressant att veta varför du vill bygga den själv.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

en vanligt CAT6... em med skarm, 8+1 = 9.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju väldigt sällan man behöver alla 9 tåtarna.

Jord, RX och TX klarar man sig med i de flesta fall. RTS och CTS om man vill ha hårdvaruhandskakning (om nån av enheterna inte klarar av att ta emot data kontinuerligt i full hastighet).

DCD, DTR, DSR och RI är nästan bara intressanta om man ska simulera ett modem.

RI är inte så meningsfull på modem heller eftersom alla modem som klarar Hayes-kommandon skickar RING när det ringer.
swetrekki

Inlägg av swetrekki »

Hej Allesammans och tack för alla svar, jag inser att jag lämnat ut en del info som nog var rätt bra att ha.

Det jag skall göra är egentligen bara förlänga kablaget till en logitech G25, (ratt med två 9 poliga D-sub kontakter till pedalerna och växelspaken) och bygga en låda där jag kan koppla in allt med en 25 polig D-sub så jag kan koppla bort allt snabbt och enkelt. växelspakens anslutning kommer sitta i en box efter ca 2 meter kabel (alla kablar kopplas i dag in på undersidan ratten, och jag vill inte skruva av den och böka varenda gång, samt att denna lösningen gör att jag inte gör någon åverkan på ratten (även om jag knappast skall sälja den eller så.
Lådan monteras sedan på en stålram där ratten kan snabbt och enkelt sättas dit/tas bort

sodjan; En Simpit, är allt emellan en replika på en cockpit, till ett skrivbord med lösningar för spelkontrollers, men i mitt fall är det en Obutto Revolution https://www.obutto.eu/gallery.html
iom att den är svart så vill jag ha just en svart kabel. och iom att jag tänkte att man skall kunna återanvända den i framtiden så tänkte jag att jag drar fram en ren förlängningskabel med alla 9 poler kopplade.

Nerre; väldigt sant, och jag tvivlar på att G25'an använder alla 9, men jag har egna joystickbyggen och paneler, som jag tänkte att jag kunde koppla in via den med i framtiden, därav att jag ville ha alla 9 kopplade.

Sinumerik; jo då, fast jag har inte hittat svart TP kabel någonstanns :)

Det jag var rädd för var att det skulle bli förmycket störningar och sånt men jag kanske oroar mig i onödan :oops:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Köp en 9-polig bildskärmskabel, till exempel http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... -ho-p38218 de skall vara fullkopplade, du kan ju sedan klippa bort den kontakten du inte vill ha.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det verkligen serieportar då? 9-polig D-SUB kan ju användas även till andra grejer (så sent som igår såg jag det som audiokontakt på ett 2.1 datorhögtalarkit).

Bildskärmskablar har väl (om de är ordentligt gjorda) 3 stycken koaxialkablar för RGB?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inte gamla EGA-skärmar.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

swetrekki skrev: Sinumerik; jo då, fast jag har inte hittat svart TP kabel någonstanns :)
Jag har en rulle svart cat5e STP installationskabel liggande och även dsubar ha/ho 9/25 med lödöron, men tyvärr inte lock till dsubarna.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Kinky! :D
Skriv svar