Två enheter via RS-232 strömförsörjda via olika batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nuire

Två enheter via RS-232 strömförsörjda via olika batteri

Inlägg av nuire »

Det känns som en rätt basic fråga, men jag lyckas inte hitta ett entydigt svar så någon kanske kan peka mig i rätt riktning.

Bakgrund:
Jag har en GPS som drivs från ett 12V-batteri. GPS:en har anslutning för RS-232 (för att kunna få ut/in NMEA 0183).
Till den har jag tänkt koppla en Raspberry Pi som drivs av ett separat 5V-batteri (och kör 3.3V internt). För att köra RS-232 har jag tänkt koppla en MAX3232CPE samt fem st 01uF kondensatorer.

Frågan:
Eftersom enheterna drivs av olika batterier så antar jag att jorden inte är samma på de olika sidorna. RS-232 kommunicerar (via MAX3232CPE) om jag förstått det rätt på +/- 12V. Men eftersom jord är olika, kan man koppla ihop dem ändå? Tar MAX3232CPE-kretsen hand om detta?

Pseudo-schemat ser ut lite så här:

Batteri 5V - Raspberry Pi (3.3V) - MAX3232CPE - RS-232 -> <- RS-232 - GPS - Batteri 12V.

För att krångla till det lite extra så föreslår de i manualen till GPS:en (Garmin EchoMAP 50s) att 12V-batteriets jord används som minus i RS-232 (?) dvs NMEA-ground:
Bild
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Två enheter via RS-232 strömförsörjda via olika batteri

Inlägg av adent »

Det bör inte vara några problem. Det viktiga är väl att de har jord gemensamt, men det får de
via RS232-linan, signaljord i den kommer koppla ihop jordarna och eftersom det bara är hopkopplat i en punkt bör det fungera fint.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Garmin har ju lyckats trassla till det med att på NMEA-ingången spara en pinne i kontakterna och lägga ihop RX- med B-. Om du kör RS232C blir det inga problem, förutom möjligtvis jordfel. Men om man använder RS422 som numera är standard inom NMEA ( IEC61162-1/IEC61162-2 ) blir det inget bra alls, då man dödar ena halvan av utgången ( som också är aktiv ) med batteriminus. NMEA-ingången SKALL bestå av en optokopplare för galvanisk isolation. Det som Garmin kallar för NMEA ground i sitt exempel hör till utgången. En NMEA-ingång kan ha många namn; RX-, IN-, Return, etc. men aldrig NMEA-ground.

LeCanard
Senast redigerad av LeCanard 13 augusti 2015, 11:03:22, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Varför inte köra allt från samma 12V (bil- ?) batteri med en
spänningsregulator för 5V för RaspPI'n ? Varför måste du
ha separata batterier? Och vad är det för "5V batteri"? Det
är en väldigt underlig spänning för ett batteri...

Men visst kan två batterier ha gemensam jord, det är bara att
koppla ihop "minus" ändarna på dom. Det vore väl ganska
normalt att göra så för att få en gemensam spänningsreferens.
nuire

Inlägg av nuire »

@adent: Det var väl svaret jag hoppades på, tack :)

@LeCanard: Det är NMEA 0183 (och inte NMEA 2000) men det kanske inte spelar någon roll? Det står 4800 8N1 i manualen, och jag antog att det var RS232. På bilden från manualen ser det ju onekligen ut som de lagt ihop RX-, TX- & B-. Med det menar du att jag inte kan köra RS232 (dvs MAX3232CPE) öht utan behöver köpa optokopplare istället?

@sodjan: Raspberry Pi drivs via USB och det "5V-batteri" jag pratar om är en powerbank som ger 5V 2,1A via USB. Anledningen är att det är enklast, istället för att lista ut hur man bygger & väljer/köper regulator för 12V-batteri då 12V-batteriet sitter i en gammal båt, direkt kopplat till generatorn i motorn helt utan regulator idag och kan därför ge betydligt mer än 12V ibland. Kort sagt, jag kan för lite om det här för att vara trygg med att koppla in en massa saker på startbatteriet. Dessutom vill jag kunna köra raspberryn när båten inte är igång (utan att dra ur startbatteriet något).
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Så länge du använder RS232C ( eller den gamla NMEA-standarden med current loop ) blir det nog inga problem. Min kommentar handlade om hur Garmin knasat till det.

LeCanard
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det finns relativt billiga "bil-laddare" för cig-uttag som ger 5V via ett USB jack.
Det borde fungera i alla fall så länga som båten är i gång. Borde bli billigare
i längden är konstant batteridrift. De borde även ha ganska stor tolerans
för varierande inspänning på 12V sidan.
nuire

Inlägg av nuire »

@sodjan: Ingen dum idé det heller, tack!. Har funderat på det men det föll lite på att ett av mina krav är att det ska gå att köra Rasp:en utan huvudspänningen påslagen. Jag har tillgång till USB-batterierna "s.k. powerbank" utan kostnad så det är svårslaget oavsett pris på bil-laddaren :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men hur laddas powerbanken då?
nuire

Inlägg av nuire »

@Nerre: En powerbank är rätt liten och laddas via USB, mao laddar jag den t.ex. hemma, eller via solpaneler.
Skriv svar