Driva Raspberry Pi med ringledningstrafo?
Driva Raspberry Pi med ringledningstrafo?
Har en Raspberry Pi som jag skulle vilja driva med den ringledningstransformator som är monterad i huset.
Är detta en bra/dålig idé ur säkerhetssynpunkt? En tanke är ju att trafon kanske inte är ämnad för konstant last...
Det gäller en Friedland 752, som ger valbart 3/5/8V AC ut. Vid 8V verkar den leverera upp till 1A, vilket ska räcka för min RPi.
Tänker mig att jag likriktar med diodbrygga och därefter kör en regulator i stil med 7805 för att slutligen mata min RPi med 5V DC.
Är detta en bra/dålig idé ur säkerhetssynpunkt? En tanke är ju att trafon kanske inte är ämnad för konstant last...
Det gäller en Friedland 752, som ger valbart 3/5/8V AC ut. Vid 8V verkar den leverera upp till 1A, vilket ska räcka för min RPi.
Tänker mig att jag likriktar med diodbrygga och därefter kör en regulator i stil med 7805 för att slutligen mata min RPi med 5V DC.
Re: Driva Raspberry Pi med ringledningstrafo?
Det borde framgå av märkningen om den är avsedd för kontinuerlig drift eller inte.
Det lär nog behövas en kylfläns på regulatorn också om du ska dra 1 A, men annars ser jag inget jätteproblem.
Det lär nog behövas en kylfläns på regulatorn också om du ska dra 1 A, men annars ser jag inget jätteproblem.
Om jag fattade det rätt skulle du ha dörrklockan kvar?
Kolla i så fall vad spänningen verkligen är när någon ringer på dörren.
Den får inte sjunka för mycket, under 7 volt kan bli problem.
Kolla i så fall vad spänningen verkligen är när någon ringer på dörren.
Den får inte sjunka för mycket, under 7 volt kan bli problem.
Tack för tipsen. Hur ser man på märkningen om den är avsedd för kontinuerlig drift?
Om den INTE är avsed för kontinuerlig drift så ska den vara märkt med driftcykel (duty cycle på engelska, brukar stå ED på tyska grejer).
Skulle använda en LM2596 istället för en 7805. Mycket effektivare och svalare.
/// Marcus
/// Marcus
- frownlayer
En ringledningstrafo är inte avsedd för kontinuerligt bruk. de brukar brinna för småsaker.
många dörrklockors strömbrytare hadde ju en liten glödlampa i sig
jag hadde provat, med en switchad historia , kostar inte många tior och man kan tjäna effekt på det
jag hadde provat, med en switchad historia , kostar inte många tior och man kan tjäna effekt på det
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Skulle också rekommendera LM2596. Mycket bättre än 7805 för att driva en RPi.lond skrev:Skulle använda en LM2596 istället för en 7805. Mycket effektivare och svalare.